Sv: Behöver en fetare häst...
Är han tanig över baken låter det faktiskt som omusklad snarare än mager (det sista syns klassiskt på att revbenen känns tydligt eller rentav syns). Men det kan vara en kombination av båda - att han behöver mer av både energi och protein. Tränas han fälttävlan och då gissningsvis har en del fullblod i sig, så behöver han troligen mer mat än de flesta. En del högpresterande hästar eller sådana som står högt i blod behöver mer näring än de orkar äta - höet kan vara utmärkt, men han behöver kanske ändå fler kilon av det än han kan peta i sig. Det är just sådana situationer man använder koncentrerade fodermedel, kraftfoder, proteinfoder osv till.
Enbart olja ger högre energi, men minskar proteinkvoten i foderstaten och kommer inte hjälpa hästen att muskla sig. Olja kan också överdoseras, ge lös mage, så det är inte säkert att det räcker med olja för att få i hästen allt han behöver. Men olja är energitätt, så det kan vara ett bra komplemet till en kraftfodergiva med hög proteinhalt.
Jag vet inte vad du ger utöver hö och korn? För inget av det är så proteintätt som jag tror din häst behöver. Jag rekommenderar nog att ge lucern, en skvätt soja (börja med väldigt lite) eller t ex Krafft protein, och en skvätt olja om du nu vill - då får du upp fler värden. Hästen kanske då äter lite mindre hö, men det gör ingenting om det han äter är mer koncentrerat.
Sedan kan han falla ur pga träningen i sig. Tränar man hårt och vill bygga muskler så behöver man ge hästen vila dagen efter ett hårt pass för att återställa musklerna efter det slitage som träningen skapar. 48 timmar tar det för musklerna att läka och bli starkare efter ett ansträngande pass, så varannandagsträning för en häst under uppbyggnad, eller omväxlande ansträngningsgrad i arbetet och 2 vilodagar i veckan brukar göra under för muskelsättningen. Är hästen så urmusklad som det låter i nuläget, är det nog vettigast att ge en vilovecka eller så att återhämta sig på, och återuppta träningen på en lite lägre nivå än ni slutade. Då kan du trappa upp succesivt i takt med att fodret tar och muskelbildningen tar vid. Man måste ge hästen en chans att komma ikapp muskulärt med de krav han ställs inför.
Det kan också som andra påpekat vara något fysiskt problem, kanske sadeln, kanske en snedhet eller låsning som en equiterapeut kan hjälpa er att lösa.