Behöver en 2-åring unghästbete?

Luna10

Trådstartare
Jag får ju hem en -08, hingst (som dock ska kastreras inom detta året) nu i april.:)
Han har gått i unghästlösdrift sen han blev avvand, och på stort bete med samma grupp hela förra sommaren.

Nu är tanken då att han får gå med min gamla valack som trots sina 18 år är väldigt lekfull. Till en början även med en shettisvalack som jag har lånad som sällskap just nu.

Tanken är ju att han ska köras in nu i vår/sommar och därför har jag ju honom gärna hemmavid, mer praktiskt så.

Så; kan jag räkna med att han hunnit "leka av sig" tillräckligt fram tills nu, eller mår han dåligt av att gå bara med en gamling?

Sv: Behöver en 2-åring unghästbete?

Jag anser att unghästar behöver båda leka och uppfostras av äldre individer. Om gamlingen är med på att leka och busa så är väl det idealiskt. Du kan väl testa och se hur det går.
Att låta unghästar gå tillsammans med bara jämnåriga och skapa "terroristgäng" tycker jag är onödigt, bäst är en blandad och harmonisk flock med både unga och äldre.

Jo, 18-åringen är väldigt lekfull och i bra kondition så det ska nog inte vara något bekymmer. Han och shettisen har flera "lekpass" per dag. Ser lite roligt ut när shettisen på 86 cm står på bakbenen så högt han kommer och nafsar efter stora hästen, som bara höjer huvet helt obekymrat:angel::rofl:.

Glömde säga att i flocken han går nu ingår även en äldre valack samt 2-3 dräktiga ston (som får gå kvar så länge unghingstarna håller sig på mattan).

Skönt! Då har han nog fått en fin uppfostran :idea::bow:

Hej Skuggi! Jag tycker att du är klok idag också!:laugh: Jag har sett unghästar komma hem från unghästbeten. 'Terrorister', som du säger, eller väldigt otrygga. Hemma i flocken bland ston, valacker, gamla och unga, är det kanon, eller hur?
//Annika

Hej Skuggi! Jag tycker att du är klok idag också!:laugh: Jag har sett unghästar komma hem från unghästbeten. 'Terrorister', som du säger, eller väldigt otrygga. Hemma i flocken bland ston, valacker, gamla och unga, är det kanon, eller hur?
//Annika

Skönt, ännu en klok dag att lägga till handlingarna :rofl::bow:
Jo, flocken är bäst, det var så det var tänkt.. hon vet bäst hon, "mother nature" :bow:

Om han är 2 år så hade jag gärna låtit honom gå i unghingstflock ett tag till, om det var min häst.
Men om dina "gamlingar" är lekfulla och du tänkt köra in hästen snart så går det väl bra att ha honom hemma också, men eftersom han är 2år och hingst än så länge så rekommenderar jag att inte ha ston kvar i flocken.

Han står alltså kvar hos säljaren än så länge, och där går han i lösdrift med 1-2 åriga hingstar, en äldre valack och dräktiga ston.

Jag har inga ston, så när jag får hem honom i mitten på april så får han gå i lösdrift (och senare på bete) med 2 valacker.

Så får det nog bli.:laugh:

Tack för svaren!:bow:

Jag har också en -08, nyss kastrerad som gått i flock på lösdrift i hela sitt liv. Han har en jämnårig kompis, resten är äldre valacker i olika åldrar.

Jag är däremot själaglad att han har sin kompis, de har fantastiskt roligt ihop och även om de äldre hästarna och ställer upp och leker så blir det inte alls samma sak. Så har du möjlighet att ta emot en jämnårig av samma kön så tror jag att det skulle bli toppen!

Liknande trådar

Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat