Behöver dressyrhingst hjälp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fladdermusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 765
F

fladdermusen

Ska betäcka för första gången, tittat runt lite på olika dressyr hingstar och behöver er hjälp!

Mitt sto är en hannoveranare e: Don Frederico, Foxhunter- Tannenhain xx.

Hon är ej bedömd utan här kommer mina högst personliga åsikter om henne!

Bra modell, bygd i uppförsbacke, halsens naturliga resning kanske kunde förbättre. Skritten är ok, jag vill inte lägga någon hingst med sämre än 8. Traven är bra, luftig. Galoppen är ok, ej hingst med sämre än 8. Hon är ngt innåttåad samt att hon hänger ngt i knäna fram, hingsten måste vara "spikrak" i frambenen. Hon är stressig av sig, ej skarp. Gärna hingst med lugnt tempramen. Hingsten måste stå i Sverige, hon har aldrig varit betäckt så jag vet inte om det tar sig överhuvudtaget. (Vill gärna lägga Tyskt på henne). Hon är 1,65 cm.

Låter som en riktig "skit" häst på beskrivningen, men hon är riktigt trevlig! Jag vill få fram en elitdressyr häst :d.

Så alla kunniga hjälp mig nu!!!

Sv: Behöver dressyrhingst hjälp

Ska betäcka för första gången, tittat runt lite på olika dressyr hingstar och behöver er hjälp!

Mitt sto är en hannoveranare e: Don Frederico, Foxhunter- Tannenhain xx.

Hon är ej bedömd utan här kommer mina högst personliga åsikter om henne!

Bra modell, bygd i uppförsbacke, halsens naturliga resning kanske kunde förbättre. Skritten är ok, jag vill inte lägga någon hingst med sämre än 8. Traven är bra, luftig. Galoppen är ok, ej hingst med sämre än 8. Hon är ngt innåttåad samt att hon hänger ngt i knäna fram, hingsten måste vara "spikrak" i frambenen. Hon är stressig av sig, ej skarp. Gärna hingst med lugnt tempramen. Hingsten måste stå i Sverige, hon har aldrig varit betäckt så jag vet inte om det tar sig överhuvudtaget. (Vill gärna lägga Tyskt på henne). Hon är 1,65 cm.

Låter som en riktig "skit" häst på beskrivningen, men hon är riktigt trevlig! Jag vill få fram en elitdressyr häst :d.

Så alla kunniga hjälp mig nu!!!

Black Coffee som står på flyinge? Gå in där och titta www.flyinge.se Finns massor med läckra dressyrhingstar! :love:

Ja han är riktigt fin, står dock att han är ngt tåvid fram, vilket jag inte riktigt gillar till mitt sto. Vet du ngt om hans avkommor, han är ju 9 år och borde ha en del.

Fler förslag mottages taksamt.

Min favorit är förövrigt Hampton men han finns bara på export vilket tenderar i att bli dyrt, spec när jag inte vet om mitt sto tar sig överhunvudtaget...

Mata mig med mer tips, förslag och ideer :)

Vad tycker ni om Twiligt, stor dock att han är tät fram (suck) vad har han för avkommor, vad nedärver han?

En hingst som jag tycker mycket om det är Santana 1111 tror jag hans siffror är!! även A dandy man......Minna har båda två och jag har sett henne rida dom mkt jätte trevliga hästar! och båda har bra skritt!! Sen tycker jag (nu ska jag se ifall jag stavar rätt men hoppas du vet vem jag menar) twieligth en trevlig hingst! Dock en hingst som jag inte rekomenderar är D-dAY, det finns säkert många trevliga avkommor från honom också men dom jag har hantert är inte alls trevliga, dom är sura av sig och oerhört spännada! nu drara jag inte alla över en kant men av den erfarenheten jag har varit med om efter D-day avkommor.

Jag vet dock att denne D-day avkomman inte fick sitt humör av sin mor då hon hade två stycken avkommor till men efter två andra hingstar och dom var super trevliga, arbetsvilliga!

Men det är verkligen super svårt med hingstar! Double diamond är också en fin hingst, det är ingen wooow häst i mina ögon men en väldigt trevlig hingst och super snäll i all hantering och ridning!!

Hoppas du hittar ngn som passar din lilla dam!! :)

kom på det att jag tror inte A dandy man är i aveln i år i och med att han inte kunde fortsätta årets bruksprov pgav ngn lätt skada, var ngt han hade vrickat tror jag är inte hundra. skumläste det ngn stans! Går dom egenom som tre åringar så måste dom gå egenom som fyra åringar för att fortsätta vara godkännda tror jag är det inte så?

Rambo 910
Han har ju visat sig få fina avkommor av hög kvalitet !

Väntar på en Rambo avkomma själv nu i dagarna!

Kika på asvh:s nya blupsida. Där kan du söka på hingstarnas blupindex.
Av de som ligger bäst till i dressyrindex är redan nämnde Rambo en av de bättre när det gäller ben-index. Även Briar, Dionysos och Come Back II ligger bra till.
Den nygodkände Belamour fick 9:a på benen och goda vitsord om sitt temperament.

Lycka till!

Harlekoch Equip Hills pappa Homme d´Honneur xx 1055?
HdH har lämnat bra gångarts hästar. Kolla hemsidorna.

jag är personligen väldigt förjust i Flyinges Belamour !

Den har dessutom en 9-a på benen !
Han har 9-a på skritten för hand (8:a uppsuttet) och 9-a på galoppen.

Jag såg honom på bruksprovet och han är verkar så otroligt bra i skallen förutom sina fina gångarter !

Tack för tipset om ASVHs sida, ska genast kolla. Rambo är trevlig men tror han kan bli för tung för mitt sto (Don Frederico i första led).

Gärna mer förslag :)

Jag röstar också på Belamour! Just benställning, temperament och galoppen är precis vad du söker! Nu vet man ju inte vad han lämnar, men det finns väldigt få hingstar som stämmer in på vad ditt sto behöver.

Av de förslagna Briar, Come Back II och Dionysos är det väl bara den sistnämnda som kanske skulle passa. Men jag vet inte vad han har på benen. Briar blir nog för mastigt och Come Back II troligen för hett.

Tack för det :) Ska genast syna honom närmare!

Jag röstar också på Belamour! Just benställning, temperament och galoppen är precis vad du söker! Nu vet man ju inte vad han lämnar, men det finns väldigt få hingstar som stämmer in på vad ditt sto behöver.

Av de förslagna Briar, Come Back II och Dionysos är det väl bara den sistnämnda som kanske skulle passa. Men jag vet inte vad han har på benen. Briar blir nog för mastigt och Come Back II troligen för hett.

Dionysos är inget jag skulle lägga på en redan het märr.

Mvh

Tora

Tack för det :) Ska genast syna honom närmare!
Här är fakta om hans far Belissimo, som Totorp hade på import förra året. Han är ännu vassare tycker jag ;)

Källa: http://www.sportpferde-schmidt.de/en/index.php?seite=hengste&sub=belissimo

Ultramodern sport stallion - a true phenomenon

His every appearance is a triumph: top horse at the 24th NRW Elite Riding Horse Auction, record winner of his 30-day test in Zweibrücken - 1st place in dressage (9.63) as well as in jumping (8.77)! Undisputed winner of the Riding Horse Championships in Verden. Radiant Bundeschampion of four year old riding stallions 2003 in Warendorf. With a score of 9.38 he was the clear winner of a qualification in his class for the final round at the World Championships for young dressage horses in Verden 2004. Vice Bundeschampion of six year old dressage horses 2005 in Warendorf; after clearly leading in the final qualification (9.2) he just barely missed winning.

His foals catch everyone's eye because of their well-balanced, beautiful type, the harmonious shape of their bodies and the quality of their movements. Just a few weeks ago, Belissimo passed his test as a stallion-maker with flying colors: not less than eleven sons were admitted to the approvals in Verden, Vechta and Münster-Handorf and of these, ten were licensed and four received a premium - two each in Hanover and Westphalia!

But his daughters also attract attention, such as a daughter who was the overall winner in the class for two year old mares in Bavaria.

Belissimo's pedigree is simply brilliant: his sire, Beltain , was successful in the dressage ring up to S-level. He comes from one of the undoubtedly most popular and successful mare lines in Hanover: his dam, SPS Gänseliesel, is a full sister of the highly esteemed Celle State Stud sires, Garibaldi I and II , and the granddam of Wolkenstein I and II (Bundeschampion, State Stud Celle) as well as the Grand Prix dressage horse, Little Big Man. Very closely related are also the Celle State Stud sires, Brentano I and II and also Beauvalais (who was also Vice World Champion in 2002 in Jerez and won Olympic bronze in Athens in 2004).
The dam, SPS Roxa, county champion mare and also the dam of a jumper named Carthago 51, is a daughter of Romadour II , a stallion of the century, in a successful combination with the highly refined Thoroughbred bloodlines of Lucius (State Stud), one of the most popular performance sires of his day.

Fresh semen is also available through: State Stud Schwaiganger

Belissimo verkar riktigt trevlig, men det blir ju import då, vilket jag inte vill. De bästa hingstarna verkar dock finnas på import. Jag har tittat lite på Hampton e: His Higheness, riktigt trevlig han med.... Suck vad svårt det är!! Visste man att märren skulle ta sig på första försöket så hade det inte vart några bekymmer.

Ang Belamour, så ligger han nu bra till på min "hingst lista", tycker dock han ser lite "tråkig" ut, inget extra!

Ja han är riktigt fin, står dock att han är ngt tåvid fram, vilket jag inte riktigt gillar till mitt sto. Vet du ngt om hans avkommor, han är ju 9 år och borde ha en del.

Fler förslag mottages taksamt.

Min favorit är förövrigt Hampton men han finns bara på export vilket tenderar i att bli dyrt, spec när jag inte vet om mitt sto tar sig överhunvudtaget...

Mata mig med mer tips, förslag och ideer :)

Jag har ett tvååringt sto e black coffee, hon är riktigt fin, härligt temprament, känslig men inte vek! Jag är så nöjd med henne!

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 651
Senast: mackan
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 678
Senast: HMQ
·
Avel Nästa vecka åker mitt sto till seminstationen och skall om allt går bra betäckas med Hip Hop. Men jag måste ju ha en plan B och det står...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 919
Senast: Emiro
·
Avel I år ska jag betäcka mitt fina sto e: Silbersee - Herkules - Crown Point igen. Betäckte förra året med Nintender och hon blev dräktig på...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna