Behöver dom något vitamintillskott?

Lill76

Trådstartare
Vi har ett kanonhö i år, (t o m lite för bra) och hästarna får bara hö, betfor och en "näve" havre + foderkalk. När man ger något färdigtblandat mineraltillskott är där ju lite allt möjligt, men nu behöver jag bara ge kalk. Kan det finnas mineraler eller vitaminer som hästarna inte får i sig nu?

Sv: Behöver dom något vitamintillskott?

Det som ploppar upp i min skalle är ju selen om nu ditt hö innehåller tillräckligt av Ca, P och Mg. Hö är ju ingen vidare selenkälla och vad gäller havre och betfor så hittar jag inga värden på selen någonstans. Men då även havre och betfor odlas på svenska selenfattiga marker så borde de inte innehålla så mycket. Det finns Tokosel att köpa på apoteket som man ger 1 gång/vecka.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 268
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama