Behöver alla råd jag kan få!

Sv: Behöver alla råd jag kan få!

Ja man kan ju undra vad ponnyn varit med om..
Jag tycker dock inte du ska sluta för att ponnyn skulle vara minsta orolig, däremot sluta bums om DU skulle bli minsta orolig.
Gör aldrig någon som man inte är säker på att man kan avsluta, med de risker som finns.
Nej där har du ju rätt så länge jag känner att jag har läget under kontroll så kan man ju köra på lungt och fint

Så om inte annat kan jag ge dig namn och nummer till ett par människor som vet vad dom gör med den här typen av hästar med trauma.
Det vore jag väldigt tacksam för

Det tråkiga är ju dock att du köpte något som du hoppades kunna använda direkt, uppenbart är dock att det kommer krävas mycket tid och ev. om man vill, pengar också....

Ja det kommer krävas tid och förmodligen massa pengar till bra tränare men vi har på bara 1½ vecka fäst oss väldigt vid honom så vi ska ge honom en chans.

Lånar min egna knapp!

Att han reste sig och försökte fly när jag skulle sela honom kan ha berott på att jag inte visste att han hade en fläck på ena ögat som gör att han ser sämre. Därmed kan det varit situationen och inte selen i säg som skrämde honom. Denna fläck har jag fått veta av uppfödaren i dag.
Därför ska jag vara mycket försiktigare nsäta gång plus att han nu känner oss bättre och inte är alls lika osäker som innan hos oss.

Du ska absolut sattsa på en ny inkörning nu!
Att bara sätta honom i vagn låter lite riskabelt.
Börja om från början med selvänjning, longering, tömkörning, dra linor/lösa skaklar, dra däck/kälke och skrammel vänjning.

Finns böcker att köpa och låna om körning så du får lite överblick i det hela nu när du inte kan lämna tillbaka ponnyn. Tycker det låter som du blivit lurad där:(

Sen är det så att en äldre felhanterad häst med "hjärnspöken" är 7 gånger värre än en ohanterad unghäst. Dubbelt tålamod och arbete.

Ang fläck på ögat, är inte hästen veterinärbesiktad:confused:

Men hoppas det är slut på "otrevliga" överaskningar nu och stort lycka till!:)

Du ska absolut sattsa på en ny inkörning nu!
Att bara sätta honom i vagn låter lite riskabelt.
Börja om från början med selvänjning, longering, tömkörning, dra linor/lösa skaklar, dra däck/kälke och skrammel vänjning.

Finns böcker att köpa och låna om körning så du får lite överblick i det hela nu när du inte kan lämna tillbaka ponnyn. Tycker det låter som du blivit lurad där:(

Sen är det så att en äldre felhanterad häst med "hjärnspöken" är 7 gånger värre än en ohanterad unghäst. Dubbelt tålamod och arbete.

Ang fläck på ögat, är inte hästen veterinärbesiktad:confused:

Men hoppas det är slut på "otrevliga" överaskningar nu och stort lycka till!:)

Jag kommer börja om från början med bara tömkörning, sedan skaklar först lösa med någon som håller i dem bara och sedan med snabbutlösning innan de sättes fast ordentligt. SEdan efter det släpa osv. Ber om ursäkt om jag skrivit så det uppfattas som jag ska sätta honom i vagn nu på en gång. Tanken har hela tiden varit att köra in honom ordentligt från början och både läsa själv samt ta hjälp av duktig tränare längre fram när mina kunskaper inte räcker till

Har en bok om körning av Anders någonting som jag ska sätta mig att läsa igen.
Angående att lämna tillbaks den så visst hade jag kunnat ta strid om det men jag vill inte eftersom vi trots allt gillar honom och han är nu när han inte är skygg längre en supermysig kille. Gjorde bara en gårdsbesiktning så ögonen blev inte kollade. Ja hoppas verkligen att det är slut med överraskningar. Uppfödaren som haft honom tills i september och sedan även hade mycket bra kontakt med nya ägaren tills för bara 3 veckor sedan ungefär har berättat allt hon vet så jag tror inte det ska dyka upp fler överraskningar

Nu spelar det ju ingen roll ang rådande situationen, men ögonen ska kollas på gårdsbesiktning med. Okulär besiktning samt att de ska lysa med 'ficklampa'.

Ett av mina ston jag köpte har i sitt veterinärprotokoll 'litet ärr vänster hornhinna' - hon gårdsbesiktigades =)

Nu spelar det ju ingen roll ang rådande situationen, men ögonen ska kollas på gårdsbesiktning med. Okulär besiktning samt att de ska lysa med 'ficklampa'.

Ett av mina ston jag köpte har i sitt veterinärprotokoll 'litet ärr vänster hornhinna' - hon gårdsbesiktigades =)

Det har aldrig gjorts på den gårdsbesiktningar jag gjort på mina hästar så det visste jag inte. Men det spelar ingen större roll nu vet jag om att denna skada finns och den ska enligt veterinären som vårdade honom vid tillfället inte påverka hans användbarhet mer än att man ska vara lite försiktigare när man pular på den sidan. Men han reagerar inte om det kommer tex bilar eller så bakifrån och kör om på den sidan.

Tänkte bara uppdatera med att i dag lades tömkörningsgjorden på och spändes om lilla magen innan en promenad utan några problem alls. *stolt*

Så nu fortsätter jag med det att gå en promenad med gjord och träns ett tag

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 300
Senast: Mezcal
·
Övr. Hund Vi har ju en snart tre årig frallekille (som är helt perfekt för oss). Dock har han lite problem med sig själv (äter inte, sover inte...
Svar
14
· Visningar
1 424
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka