Behöver alla råd jag kan få!

Mysaan

Trådstartare
Gick och köpte mig en körponny inkl. all utrustning. Utrustningen visade sig vara en skitsele som jag vägrar använda och en rockard som är byggd på saab axel. Den ser supertung ut och frågan är om min lilla shettiskorsning kan dra en så tung vagn.

Problemet jag har är att jag i går när jag skulle sela ponnyn för första gången så fick han total panik. Han reste sig och försökte fly. Jag avbröt mitt försök till att sela eftersom jag upplevde att något var fel.

Kontakta förra ägaren som hävdar att han både varit selad och satt för vagn utan problem. Kontakta uppfödaren i ett helt annat ärende och vi börja mailväxla. Får då veta att lillen i oktober när han sattes för vagn första gången sats i en fyrhjulsvagn och sedan skenat till skogs och varit borta flera timmar innan ägaren hittat honom.

Detta gör ju att jag förstår hans reaktion när jag skulle sela. Ingen vet ju egentligen vad som hände där i skogen. Tyvärr känner jag mig lite lurad i detta köpet efetrsom det var en körponny jag ville ha.

Nu undrar jag om jag överhuvudtaget kan se fram emot någon gång långt i i framtiden att kunna köra denna ponny. Det är mycket annat också så som att han var extremt skygg när han kom till mig och när uppfödaren sålde honom i september så var han inte ett dugg skygg utan en riktigt kelgris så jag har ju massa jobb framför mig som jag inte riktigt räknat med. Så tror ni att jag med tålamod kan sätta honom i vagn öht någonsin?

Sv: Behöver alla råd jag kan få!

Med otroliga mängder arbete kan det gå, men det lär ta tid och han kanske aldrig blir den där stadiga körhästen som tål allt.

Minns en tinker som ägaren hade försökt köra in i grimma, något gick så klart galet. Sen tog det flera månader för en mycket rutinerad hästmänniska att få hästen acceptera att någon ens gick efter.

Låter för övrigt som om säljaren totalblåst dig. Lämna tillbaka alltihop?? Och nästa gång du köper en körhäst, kräv att få se den körd!

SOm någon sagt så det kanske går.

Men JAG skulle aldrig ens försöka. Jag anser dels att det är på tok för farligt både för ponny och människa, och sen tycker jag inte det är rätt mot hästen heller faktiskt. Har de blivit så¨skrämd så tidigt i inkörningen, och det sitter i så hårt att hästen får panik bara av att selas, så skulle jag utan minsta tvekan låta den slippa körningen för all framtid. För alla inblandades skull.

Men, det kan gå, haken är dock att sådana där hästar tyvärr kan tyckas funka, och sen efter X lyckade körturer PLING få spelet igen. Undrar om det inte var/är TantEster här på forumet som haft/har en sån?

Häv hela köpet? Det verkar ju vara mer än en sak du blivit lurad på?

Jag köpte min lilla utan att provköra ska erkännas.. Fanns inte grejer att provköra med när jag var och kikade på honom, så jag 'chansade' på att säljaren var ärlig, hon var extremt ärlig i allt annat, så förhoppningsvis..

Den lille sken som en sol och spikade öronen framåt när han fick selen på sig, och han är aldrig lyckligare än när han får dra. Och precis så väl inkörd som utlovats :love: Så jag tänker inte 'skälla' på dig för du inte provkörde, men iom den här resan så är det nog att rekommendera att du provkör en ev ny körponny ordentligt.

Det går säkert med mycket jobb, kanske pengar till träning eller om du behöver lämna den på inkörning. Sen är frågan om den blir helt stabil ändå?
Hästar har ju lite olika psyke och en kör häst vill man ha så trygg det bara går tycker jag.

Svaret vet ju bara du hur mycket du är beredd att chansa..

Du kan säkerligen reklamera köpet om du vill.

Du köpte ju en kör häst..

*delvis kl*

Tack för era snabba svar!
Tyvärr kommer det inte gå att häva köpet eftersom hon redan kontaktat en advokat som hävdar att jag inte fullföljt min undersökningsplikt. Hon (förra ägaren) hävdar även att han har gått i vagn efter denna incident.
Så jag tror jag ska åtminstone lägga ner lite energi på honom så får vi se vad det kan leda till. Han är ju väldigt kärvänligt nu när han inte är så skygg längre och uppfödaren som sålde honom i september säger att han förra vintern gick med sele och tolkades efetr med pulka av hennes tonårs döttrar så någonstans när jag ett litet hopp att lille plutten faktiskt kan bli så stabil och trygg igen som han var innan september i år.

Tänkte lägga upp det så här nu att jag först och främst bara ska promenera med honom och gosa. Om några veckor tänkte jag försöka lägga på en tömkörningsgjord och se hur han reagerar på det. Sedan tänkte jag ta promenader för hand med tömkörningsgjorden på. Utifrån hans reaktion där får vi helt enkelt se vad som händer efter det men nästa steg blir väl i så fall att tömköra honom lite med en som går framme hos honom första gångerna.
Tror ni det är ett bra upplägg?
Kommer vi så långt som till att kunna sätta skaklar vid sidan och senare eventuellt släpa så kommer jag självklart kontakta en instruktör som kan komma och hjälpa mig så allt blir rätt

Senast ändrad:

Har under åren hört många innom travet som sagt att hästar som skenat okontrollerat skall man inte spilla tid o kraft på.Det är för mycket jobb och för stora risker .

Usch vilken trist situation :(

Det är nog svårt att säga ngt om huruvida ponnyn någonsin kommer att kunna gå i vagn igen, men har du tid/ork/tålamod att försöka så varför inte? Men ta det i små, små babysteps och var uppmärksam på alla signaler!

Usch vilken trist situation :(

Det är nog svårt att säga ngt om huruvida ponnyn någonsin kommer att kunna gå i vagn igen, men har du tid/ork/tålamod att försöka så varför inte? Men ta det i små, små babysteps och var uppmärksam på alla signaler!

Absolut att jag har tid och ork och jag kommer ta det väldigt väldigt långsamt. Heller stanna på ett steg några veckor för länge än att rusa fram.
Kommer ju ändå pyssla med honom för sälja honom är inte aktuellt han agerar ju sällskap åt de två andra hästarna också.

*kl*

Kan berätta att den lille killen som så sent som häromdagen var jätteskygg har nu i två dagar följt efter oss som en hund när vi varit i hagen och gärna blir klappad i ansiktet som jag så sent som i måndags knappt fick röra. Så det känns som att han landat ordentligt och börjat känna sig trygg.

Har under åren hört många innom travet som sagt att hästar som skenat okontrollerat skall man inte spilla tid o kraft på.Det är för mycket jobb och för stora risker .

Frågan är om han skenade okontrollerat eller helt enkelt bara stack. Som jag upplever det efter massa mailkontakt både med förra ägaren och uppfödaren så har det hänt något hos förra ägaren. I september när han såldes av uppfödaren var han en cool gullegris och i början av november var han ute på annons och var då en problem ponny. Här hos mig är han absolut inget jag skulle kalla problem ponny utan mer att han bara fått ta över och göra som han vill.

Jag ska testa om det går att sätta honom i vagn. Små små steg och vara försiktig så får vi se

Det har jag hört och sett på Flyinge också. När jag var där var det en pålle som skenat med gigg. Jag såg hur giggen såg ut efteråt och kan förstå paniken. Denna häst sattes för kälke efter olyckan i försök att få olyckan raderad. Det gick jättebra första och andra gången, tredje gången skenade hästen igen och drog sönder sele, kälke och tömmar...

Den gav dom sedan upp med. "Ingen idé att lägga tid och energi på den här, han är i alla fall en trevlig ridhäst"

Så var det med det!

Men klart att det går, men man ska inse riskerna och om det är värt det? Jag har lärt mig att händer det en olycka med häst förspänd för vagn/sulky så blir det genast 10 resor värre än en vanlig ridolycka...

Men jag hoppas och tror TS gör vad som känns rätt :) Lycka till hur du än gör!

Det har jag hört och sett på Flyinge också. När jag var där var det en pålle som skenat med gigg. Jag såg hur giggen såg ut efteråt och kan förstå paniken. Denna häst sattes för kälke efter olyckan i försök att få olyckan raderad. Det gick jättebra första och andra gången, tredje gången skenade hästen igen och drog sönder sele, kälke och tömmar...

Den gav dom sedan upp med. "Ingen idé att lägga tid och energi på den här, han är i alla fall en trevlig ridhäst"

Så var det med det!

Men klart att det går, men man ska inse riskerna och om det är värt det? Jag har lärt mig att händer det en olycka med häst förspänd för vagn/sulky så blir det genast 10 resor värre än en vanlig ridolycka...

Men jag hoppas och tror TS gör vad som känns rätt :) Lycka till hur du än gör!

Jag har bestämt mig för att försöka efter att ha pratat med andra körkunniga också. Men visar han minsta lilla tecken till oro den dagen han hamnar i vagn så lägger jag ner.

NU har ju min lille gått i kälke före olyckan tydligen redan förra vintern drog han kälke så förhoppningsvis var hans skentur inget som kommer upprepas. Och enligt ägaren har han gått i vagn efter olyckan utan problem men som sagt hon har ljugit om så mycket och hennes kommentar när jag sa att skenturen ändå borde nämnas var: Äh en den skenturen var ju ingen big deal. :crazy: Hur man nu kan tycka att en skentur inte är en big deal men men alla är vi olika.

Senast ändrad:

Vi fick en gång en nordsvensk som hade råkat för en skentur med en rockard som satt fast i ena sidan. Denna häst funkade hur bra som helst så länge det gällde att dra släpande last och gå i par med en annan häst oavsett om det var vagn. Dock i enbet med rullande efter var hon alltid på helspänn även om vi körde en hel del så släppte det aldrig utan hon var spänd och det gick bra för en van kusk med snabb reaktionsförmåga att köra henne men man kunde aldrig vara säker.
Efter denna häst har vi tagit beslutet om att alltid köra in våra hästar själva för att veta vad de ev har råkat ut för och på vilket sätt det kan ha skrämt dem för vi är övertygad om att om hästen hade råkat ut för samma situation (vilken den nu var) som var anledningen till skenturen så hade den nog skenat igen.
Den reaktionen som din häst har när du lägger på selen tyder på att den har blivit verkligt skrämd och jag skulle aldrig utsätta den för risken att behöva återuppleva samma sak igen. Men det är min personliga åsikt.

Jag håller med agtatoon och de andra. Om en häst är benägen att skena skulle jag hitta på något annat än körning att hålla på med för den individen.
Det sagt, vår första ponny (köpt för ett barn att rida) var inkörd, sas det. Vi vara inte körintressedrad då men (2-3år) senare blev "biten" och bestämde oss att prova. Första gången vi tog fram en sele var hon fast bunden i ett staket...båda hon och stacket var huxflux på andra sidan ridbanan :eek:
Det tog en vecka att få henne att acceptera selen och mycket längre att få henne mellan skacklar. I många år kunde det ta en ½ timme att få henne att ge sig och låta vagnen spännas för. Väl framför vagnen var hon världens bästa körponny....
Det kanske har ingenting med ditt problem att göra men visar att hästar är individer och glömmer aldrig.

Vi fick en gång en nordsvensk som hade råkat för en skentur med en rockard som satt fast i ena sidan. Denna häst funkade hur bra som helst så länge det gällde att dra släpande last .

Nu klippte jag slutet på ditt citat. Men lånar den delen jag citerat ändå. För det där är VIKTIGT.

TS ponny ska vara körd med kälke utan problem, men har skenat i vagn minst en gång.

För vissa hästar är det STOR skillnad på att släpa något och att något rullar, och för vissa är det också väldigt stor skillnad på om de släpar något med linor/kedjor eller om de sitter i skakel.

Min arabvalack tänkte jag köra in, men jag avbröt faktiskt då jag ansåg risken att sätta honom i vagn var på tok för stor.

Han drog hjärtans gärna vad f*n som helst om han fick dra med linor/kedjor. Skulle kunna dragit timmer i vilken skog som helst. Men han blev väldigt nervös, 'panikig' och stressad av skaklar (även utan vagn). Jag kom så långt att jag kunde tömköra honom på en volt med EN lös skakel som släpade i marken. Men han accepterade aldrig, trots år av träning fasta skaklar. Jag antar han kände sig instängd och därför fick panik, men jag vet inte. Linor/etc som gick emot ben/bakdel var inga problem. Men som sagt, skakel.

Så om TS ska försöka igen, så dra inte för stora växlar på om ponnyn drar släpa/kälke osv finfint, utan var beredd på att det kan (men inte behöver) gå åt skogen i vagn ändå. För vissa hästar skiljer uppenbarligen enormt på att släpa saker och dra vagn.

Att bli tolkad efter är ju inte riktigt samma sak då då sitter ju ngn på ryggen och sköter kontrollen.

Eftersom säljaren säger att du inte uppfyllt din undersökningsplikt kan du ju fråga om hon har uppfyllt sin upplysningsplikt. Säljer man en häst som körhäst ska den gå att köra. Har du spart annonsen där det framkommer att det är en körhäst? Lämna tillbaka hästen och få pengarna tillbaka alternativt om du vill behålla den få tillbaka mellanskillnaden för vad den kostar om den ej är körbar.

Jag skulle inte riskera att köra en häst som inte vill bli körd. Det finns så många som gillar att bli körda så ta en sådan istället!

(du kan få låna min :idea: )

Ja man kan ju undra vad ponnyn varit med om..
Jag tycker dock inte du ska sluta för att ponnyn skulle vara minsta orolig, däremot sluta bums om DU skulle bli minsta orolig.
Gör aldrig någon som man inte är säker på att man kan avsluta, med de risker som finns.

Jag vet en häst som var fruktansvärt bakskygg och varit med i en svår ridolycka dessutom. Jag var med när den skulle ridas till och så fort en ryttare skulle upp så försvann bakdelen på den, den var så himla rädd. En för yvig rörelse och hästen stack i rena förskräckelsen....
Jag trodde verkligen inte den pållen någonsin skulle bli en trygg ridhäst. Den såldes dock till en ryttare med SM-ambitioner i dressyr. Hur det gick efter försäljningen vet jag inte men faktum är att 4 år senare går ponnyn VM i fyrspann :eek:

Så om inte annat kan jag ge dig namn och nummer till ett par människor som vet vad dom gör med den här typen av hästar med trauma.

Det tråkiga är ju dock att du köpte något som du hoppades kunna använda direkt, uppenbart är dock att det kommer krävas mycket tid och ev. om man vill, pengar också....

Skulle det nu vara så att den bara klarar pulka och annat släpande så är det inga problem då får den väl dra bara pulka och annat släpande. Vi kan släpa ris och annat med den i så fall.

Jag håller med agtatoon och de andra. Om en häst är benägen att skena skulle jag hitta på något annat än körning att hålla på med för den individen.
Det sagt, vår första ponny (köpt för ett barn att rida) var inkörd, sas det. Vi vara inte körintressedrad då men (2-3år) senare blev "biten" och bestämde oss att prova. Första gången vi tog fram en sele var hon fast bunden i ett staket...båda hon och stacket var huxflux på andra sidan ridbanan :eek:
Det tog en vecka att få henne att acceptera selen och mycket längre att få henne mellan skacklar. I många år kunde det ta en ½ timme att få henne att ge sig och låta vagnen spännas för. Väl framför vagnen var hon världens bästa körponny....
Det kanske har ingenting med ditt problem att göra men visar att hästar är individer och glömmer aldrig.

Visst är det individer och jag kommer vara väldigt lyhörd på hans reaktioner så inget ska bli galet

Som jag skrev högre upp skulle det visa sig att han bara klarar släpande saker tex släde på vintern så kan han dra ihop ris och grejer när stallägaren fäller träd så då kommer han få göra nytta ändå.

Att bli tolkad efter är ju inte riktigt samma sak då då sitter ju ngn på ryggen och sköter kontrollen.
Nej denna ponny är det ingen som suttit på under tolkningarna för en 13 åring kan garanterat inte sitta på en två åring som bara är 95 cm.

Eftersom säljaren säger att du inte uppfyllt din undersökningsplikt kan du ju fråga om hon har uppfyllt sin upplysningsplikt. Säljer man en häst som körhäst ska den gå att köra. Har du spart annonsen där det framkommer att det är en körhäst? Lämna tillbaka hästen och få pengarna tillbaka alternativt om du vill behålla den få tillbaka mellanskillnaden för vad den kostar om den ej är körbar.)

Ja hon anser det eftersom hon anser att det är min skyldighet att fråga om hästen skenat när den varit förspänd. Nej annonsen är tyvärr inte sparad
Jag skulle inte riskera att köra en häst som inte vill bli körd. Det finns så många som gillar att bli körda så ta en sådan istället!

(du kan få låna min :idea: )
Håller helt med dig men tänker ändå ge honom en chans. Skulle inte han vilja bli körd och jag hemskt gärna vill köra så kan jag köpa utrustning och spänna för min stora hästar

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 300
Senast: Mezcal
·
Övr. Hund Vi har ju en snart tre årig frallekille (som är helt perfekt för oss). Dock har han lite problem med sig själv (äter inte, sover inte...
Svar
14
· Visningar
1 424
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka