the_connemara
Trådstartare
Om hästen måste ligga 50 % över behovet (behovet räknat på önskad vikt och svårfödd) i MJ för att hålla hullet, ska den då ligga 50 % över även vad gäller mineraler
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om hästen måste ligga 50 % över behovet (behovet räknat på önskad vikt och svårfödd) i MJ för att hålla hullet, ska den då ligga 50 % över även vad gäller mineraler
Nej, det behöver den inte!
Samma fast tvärtom åt andra hållet också, en fet häst behöver inte mindre mineraler för att den behöver mindre energi!
Har du räknat rätt? Individuella avvikelser från normalfallet förekommer men 50% är en stor avvikelse.
Min erfarenhet är att hästägare ofta missbedömmer hästens vikt och hur mycket den arbetar. Vissa hästraser är svårfödda och kräver mer energi. Detta ska man ta hänsyn till när man beräknar energibehovet.
Det kan finnas många orsaker till varför en häst behöver mer kalorier än normalt, t.ex. hög parasitbörda, äldre häst, går på lösdrift och rör sig mycket i hagen, lågt näringsupptag m.m.
Gör som Natasha säger. Räkna ut mineralbehovet utifrån hästens idealvikt och hur mycket den arbetar. Följ NRC:s rekommendationer och inte SLU:s. Lägg dig dock en bra bit över rekommenderade minimimängder. Du kan utan vidare lägga dig 20-50% över angivna minimimängder.
Proteinbehovet räknar du också ut utifrån hästens idealvikt och hur mycket den arbetar. Du kan dock även ta hänsyn till hur aktiv den är under dygnet. Du behöver inte nödvändigtvis ge 6 g per MJ.
Jag fattar inte vad skillnaden är (förutom om hästen äter mer av färdigfoder) mot att ge rena fodermedel? Vad är miraklet förutom betfibrer och linfrökaka liksom som gör att hästen inte likagärna kan äta det?
Och hur vet man egentligen när man måste blötlägga pellets som innehåller stor andel betfibrer? Det är ju döden att inte blötlägga betfibrer/betfor? Och även linfrökaka suger upp mycket vatten. Hmm.
Jag har haft henne ca 1 år och hos tidigare ägare har hon ätit bla mkt havre för att hålla sig någorlunda i hull.
Hon är kräsen med maten och äter inte lucern i någon form mer än någon dag när jag provat och sen tvärvägrar hon.
Betfor äter hon oftast tills hon får för sig att inte äta det.
Men har jag missat ngt får du gärna påpeka och ge konstruktiva råd om vad jag borde göra för henne.
För jag skulle gärna se att hon la på sig mera.
Den tidigare ägaren har tydligen skämt bort henne genom att ge en massa havre. Problemet med att ge mycket stärkelserikt kraftfoder är att metabolismen ökar, dvs. hästen bränner mer kalorier vilket gör att det är svårt att få hästen att gå upp i vikt. Dessutom är det inte nyttigt. Stoppar du henne full med havre så äter hon dessutom förmodligen mindre grovfoder eftersom hon tycker att havre är godare. Du är inne i en ond cirkel.
Det mest effektiva sättet att få hästen att lägga på sig lite fett är att ge fibrer och fett i foderstaten. Man ska dock inte ge mer fett i foderstaten än vad som motsvarar hästens naturliga foder (gräs) som är max 5-6% fett. Fiberfraktionerna fermenteras till kortkedjiga fettsyror av mikroorganismerna i hästens grovtarm och ger långsamt verkande energi.
Försök att ta bort eller i alla fall minska ner på havren och ge mer fibrer istället. Grovfoder, betfiber, lusern och linfrö eller linfröolja ger nyttig energi. Man kan ge lite rapsolja också bara man håller koll på kvoten omega-3 : omega-6. För att få henne att äta betfibrer kan du börja med att blanda lika delar havre och betfiber. Du kan sedan minska andelen havre successivt.