Behov av mineraler - svårfödd häst

the_connemara

Trådstartare
Om hästen måste ligga 50 % över behovet (behovet räknat på önskad vikt och svårfödd) i MJ för att hålla hullet, ska den då ligga 50 % över även vad gäller mineraler

Sv: Behov av mineraler - svårfödd häst

Min erfarenhet är att när man räknat ut energi och proteinbehovet så brukar det bli överskott av någon makromineral. Kalcium ska vara i förhållande med fosfor och magnesium så då får man kompensera där på nåt håll.

Vad gäller mikromineraler så brukar det alltid bli ett överskott av järn så då får man justera upp med koppar, ev. mangan och zink.

Om hästen måste ligga 50 % över behovet (behovet räknat på önskad vikt och svårfödd) i MJ för att hålla hullet, ska den då ligga 50 % över även vad gäller mineraler

Nej, det behöver den inte!

Samma fast tvärtom åt andra hållet också, en fet häst behöver inte mindre mineraler för att den behöver mindre energi!

Nej, det behöver den inte!

Samma fast tvärtom åt andra hållet också, en fet häst behöver inte mindre mineraler för att den behöver mindre energi!

Jag menar när hästen är i rätt hull, inte när man fodrar upp den. Menar vi samma då?

Vad grundar sig mineralbehovet i? Bara "mängden häst" och inte mängden mat den omsätter?

Räkna behovet utifrån vad hästen borde väga och ev tillägg för arbete osv!

Ok. Men proteinbehovet följer med väl?

Hur noga är Ca/P-kvoten när hästen får mycket över behov? Bör den fortfarande ligga i den högre delen av intervallet eller funkar över 1,2?

Har du räknat rätt? Individuella avvikelser från normalfallet förekommer men 50% är en stor avvikelse.

Min erfarenhet är att hästägare ofta missbedömmer hästens vikt och hur mycket den arbetar. Vissa hästraser är svårfödda och kräver mer energi. Detta ska man ta hänsyn till när man beräknar energibehovet.

Det kan finnas många orsaker till varför en häst behöver mer kalorier än normalt, t.ex. hög parasitbörda, äldre häst, går på lösdrift och rör sig mycket i hagen, lågt näringsupptag m.m.

Gör som Natasha säger. Räkna ut mineralbehovet utifrån hästens idealvikt och hur mycket den arbetar. Följ NRC:s rekommendationer och inte SLU:s. Lägg dig dock en bra bit över rekommenderade minimimängder. Du kan utan vidare lägga dig 20-50% över angivna minimimängder.

Proteinbehovet räknar du också ut utifrån hästens idealvikt och hur mycket den arbetar. Du kan dock även ta hänsyn till hur aktiv den är under dygnet. Du behöver inte nödvändigtvis ge 6 g per MJ.

Det är en kompis häst och jag är rätt säker på att hästens har alla förutsättningar för att hålla hullet i övrigt. Prio ett är såklart att få i hästen mat (kräsen) men det är ju trevligt att ha ett hum om en grundfoderstat och så får man reglera allt eftersom utifrån vad och hur mycket hon får i hästen.

Jag räknar (åtm än så länge) enl SLU, man kan inte lära sig allt på en gång :o

Med 100 g Krafft blå får hästen följande mineralkvoter:
Ca/P = 1,2
Ca/Mg = 2

Och ligger såhär mycket över behov (SLU minimi, lätt arbete):
Ca 84 %
P 153 %
Mg 180 %

Är det ok eller måste mer Ca till?

Det är ett litet fullblodssto som definitivt inte är överskattat i hull/muskler/vikt utan svårfödd helt enkelt och har även tidigare ätit mycket kraftfoder för att hålla hull vad jag förstått. Självklart fritt på grovfoder men äter inte hur mycket som helst utan måste ha kraftfoder också.

Har du räknat rätt? Individuella avvikelser från normalfallet förekommer men 50% är en stor avvikelse.

Min erfarenhet är att hästägare ofta missbedömmer hästens vikt och hur mycket den arbetar. Vissa hästraser är svårfödda och kräver mer energi. Detta ska man ta hänsyn till när man beräknar energibehovet.

Det kan finnas många orsaker till varför en häst behöver mer kalorier än normalt, t.ex. hög parasitbörda, äldre häst, går på lösdrift och rör sig mycket i hagen, lågt näringsupptag m.m.

Gör som Natasha säger. Räkna ut mineralbehovet utifrån hästens idealvikt och hur mycket den arbetar. Följ NRC:s rekommendationer och inte SLU:s. Lägg dig dock en bra bit över rekommenderade minimimängder. Du kan utan vidare lägga dig 20-50% över angivna minimimängder.

Proteinbehovet räknar du också ut utifrån hästens idealvikt och hur mycket den arbetar. Du kan dock även ta hänsyn till hur aktiv den är under dygnet. Du behöver inte nödvändigtvis ge 6 g per MJ.

Det är min häst det handlar om.
Jag tror att jag gör allt för att hon ska kunna hålla hull.
Hon är avmaskad och träckprov taget både vår + höst, tänderna kollas regelbundet och har inte mer än små skavanker som raspats, halmad ligghall i hagen men går in på nätterna vintertid, är ute långa dagar men rör sig inte speciellt mkt i hagen, thermobar i hagen, täcke på när det behövs (hon är frusen vilket inte är så konstigt utan fett på kroppen), fri tillgång på hö men hon äter inte mer än ca 10kg/dygn och har jag tur äter hon 12kg om det är äckelkallt.
Hobbyrids 4-7ggr i veckan relativt lätt.
Rider mest i skogen och klättrar mkt men försöker rida 1 hopp och 1 dressyrpass i veckan.
Väger ca 450kg och har inte mkt till fett på kroppen och därmed också halvsvårt att bygga muskler för hon har ju inget att bygga av när inget fastnar på henne.
Jag har haft henne ca 1 år och hos tidigare ägare har hon ätit bla mkt havre för att hålla sig någorlunda i hull.
Hon är kräsen med maten och äter inte lucern i någon form mer än någon dag när jag provat och sen tvärvägrar hon.
Betfor äter hon oftast tills hon får för sig att inte äta det.
Pelleterat foder är hon inte så förtjust i och vägar oftast, peppar peppar har hon gått med på att äta Krafft Muskel ett tag nu.
Havre verkar alltid gå hem.

Men har jag missat ngt får du gärna påpeka och ge konstruktiva råd om vad jag borde göra för henne.
För jag skulle gärna se att hon la på sig mera.

Vitafor Derby brukar de flesta gå upp i vikt av, blötlägg pelletsen till en mash!

Bilden nedan är ett tunt sto som bytte ägare, hon har fått 3 kg Vitafor Derby och så mycket hösilage hon vill äta, har ätit ca 10-11 kg!

celebrity_first_day.jpg

19 dagar senare ser hon ut så här:

celebrity_19dagar.jpg

Det var ju onekligen en klar förbättring :)

Måste man blötlägga? Min dam är inte så förtjust i kladdig/slibbig konsistens..

Pelletsen innehåller ganska mycket betfiber så till glupska hästar rekommenderar jag att blötlägga, de flesta hästar brukar älska denna gröt!

Det finns många som ger torrt också, jag ger endast en mindre mängd (halv liter 0,35 kg) torrt och då tillsammans med havre, har inte haft några problem då!

Jag fattar inte vad skillnaden är (förutom om hästen äter mer av färdigfoder) mot att ge rena fodermedel? Vad är miraklet förutom betfibrer och linfrökaka liksom som gör att hästen inte likagärna kan äta det?

Och hur vet man egentligen när man måste blötlägga pellets som innehåller stor andel betfibrer? Det är ju döden att inte blötlägga betfibrer/betfor? Och även linfrökaka suger upp mycket vatten. Hmm.

Jag fattar inte vad skillnaden är (förutom om hästen äter mer av färdigfoder) mot att ge rena fodermedel? Vad är miraklet förutom betfibrer och linfrökaka liksom som gör att hästen inte likagärna kan äta det?

Och hur vet man egentligen när man måste blötlägga pellets som innehåller stor andel betfibrer? Det är ju döden att inte blötlägga betfibrer/betfor? Och även linfrökaka suger upp mycket vatten. Hmm.

Det undrar jag också?
Borde väl vara bättre och billigare med rena fodermedel?

Visst kan det vara bättre och billigare att blanda rena fodermedel själv!

Fördelen med en pelleterad vara är att råvarorna är malda och på det viset kan upptaget av de respektive fodermedlen höjas!

Jag har sett många hästar som tagit sig väldigt bra på Vitafor Derbyn och om man som jag är lite lat och inte vill stå och blanda en massa olika råvaror passar det utmärkt! Innehåller inga tillsatta mineraler och vitaminer!

Men det väljer man ju själv!

Blötlägga eller inte är upp till var och en, måste bestämmas efter vilket typ av häst man har anser jag, jag fick en foderstrupsförstoppning på en häst för en vecka sedan, av enbart helhavre, den hästen har aldrig fått foderstrupsförstoppning av pellets!

Personen som har hästen på bilderna har under några år laborerat med Vitafor Derby och olika produkter ur Kraffts och Hippos sortiment, men hon kommit har kommit fram till att Vitafor Derbyn är bäst när man vill ha hull. Hon har dock inte provat att använda rena fodermedel.

Att ha många rena fodermedel att blanda själv kräver också större lagringsutrymmen vilket inte alla har!

Jag har haft henne ca 1 år och hos tidigare ägare har hon ätit bla mkt havre för att hålla sig någorlunda i hull.
Hon är kräsen med maten och äter inte lucern i någon form mer än någon dag när jag provat och sen tvärvägrar hon.
Betfor äter hon oftast tills hon får för sig att inte äta det.

Men har jag missat ngt får du gärna påpeka och ge konstruktiva råd om vad jag borde göra för henne.
För jag skulle gärna se att hon la på sig mera.

Den tidigare ägaren har tydligen skämt bort henne genom att ge en massa havre. Problemet med att ge mycket stärkelserikt kraftfoder är att metabolismen ökar, dvs. hästen bränner mer kalorier vilket gör att det är svårt att få hästen att gå upp i vikt. Dessutom är det inte nyttigt. Stoppar du henne full med havre så äter hon dessutom förmodligen mindre grovfoder eftersom hon tycker att havre är godare. Du är inne i en ond cirkel.

Det mest effektiva sättet att få hästen att lägga på sig lite fett är att ge fibrer och fett i foderstaten. Man ska dock inte ge mer fett i foderstaten än vad som motsvarar hästens naturliga foder (gräs) som är max 5-6% fett. Fiberfraktionerna fermenteras till kortkedjiga fettsyror av mikroorganismerna i hästens grovtarm och ger långsamt verkande energi.

Försök att ta bort eller i alla fall minska ner på havren och ge mer fibrer istället. Grovfoder, betfiber, lusern och linfrö eller linfröolja ger nyttig energi. Man kan ge lite rapsolja också bara man håller koll på kvoten omega-3 : omega-6. För att få henne att äta betfibrer kan du börja med att blanda lika delar havre och betfiber. Du kan sedan minska andelen havre successivt.

Den tidigare ägaren har tydligen skämt bort henne genom att ge en massa havre. Problemet med att ge mycket stärkelserikt kraftfoder är att metabolismen ökar, dvs. hästen bränner mer kalorier vilket gör att det är svårt att få hästen att gå upp i vikt. Dessutom är det inte nyttigt. Stoppar du henne full med havre så äter hon dessutom förmodligen mindre grovfoder eftersom hon tycker att havre är godare. Du är inne i en ond cirkel.

Det mest effektiva sättet att få hästen att lägga på sig lite fett är att ge fibrer och fett i foderstaten. Man ska dock inte ge mer fett i foderstaten än vad som motsvarar hästens naturliga foder (gräs) som är max 5-6% fett. Fiberfraktionerna fermenteras till kortkedjiga fettsyror av mikroorganismerna i hästens grovtarm och ger långsamt verkande energi.

Försök att ta bort eller i alla fall minska ner på havren och ge mer fibrer istället. Grovfoder, betfiber, lusern och linfrö eller linfröolja ger nyttig energi. Man kan ge lite rapsolja också bara man håller koll på kvoten omega-3 : omega-6. För att få henne att äta betfibrer kan du börja med att blanda lika delar havre och betfiber. Du kan sedan minska andelen havre successivt.

Hmm..

Fast jag ger inte så mkt havre? Hos mig har hon inte fått mer än ca 1,5kg/dygn och hela vintern såg hon anskrämlig ut men hon ratar även havren ibland om den är blandad med annat.
Under sommaren har hon gått på bete och fått ca 1kg havre, mineraler och 0,5kg krafft muskel och under sommaren har hon lagt på sig och ser okej ut men hon hade gärna fått gå upp mer i vikt, men redan nu börjar hon tappa igen :(

Just nu får hon 1,5kg havre, 0,6kg betfor, 0,25g linfröpellets, 0,8kg krafft muskel + linfröolja och hon äter ca 7kg/hö fördelat på morgon + kväll.
Går ute dygnet runt och har gräs i hagen, ger jag mer hö lämnar hon bara och den feta fjordingen äter ännu mera :meh:
Men jag kanske ska försöka minska istället för att öka med havren?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 007
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar