Behöver tips

A

Anng

Hej!!

Jag har en häst (delad vårdnad, kan man säga) som länge har fått på tok för lite grovfoder...långt under minimigivan. Men jag håller nu sakta på att öka grovfodret och strävar mot en balanserad foderstat. Den andra som sköter hästen (lättfödd ponny) säger att hon får för mycket foder och kommer att bli tjock, bli för pigg och att hon kommer att få fång av så mycket mat (hon hade början till fång i somras). Hon menar också att hästen inte rids eller motioneras och därför inte behöver så mycket mat (=överskottsenergi och fett, enligt henne)

Jag har läst här på buke om en del effekter som för lite grovfoder kan ge, och tror att en del stämmer in på denna hästen. MEN problemet är att övertyga den den andra tjejen om det här med foderstater. SÅ jag skulle behöva ngn bra länk eller bok där hon själv kan läsa om detta (framför allt om risker med för lite grovfoder). Något hon kan lita på, eftersom hon inte litar på mig.

Ojoj...lång tråd. Men hoppas på svar...behöver verkligen hjälp!
 
Sv: Behöver tips

Hej.

Hur mycket mat får ponnyn nu och hur stor är den?

Minimi givan på grovfoder står i de flesta häst hälso böcker.. Det står bl a i kraffts Utfodrings-ABC den får du grattis på tex granngården.

För hö gäller MINST 1.2 kg hö per 100 kg kroppsvikt så om hästen väger 400 kg så ska hästen ha MINST 4.8 kg hö.
 
Sv: Behöver tips

Tackar, har provat att ge henne en bok om utfodring. Hjälpte inte :( Behöver ngt om riskerna med en för liten grovfodergiva och fel balans i kosten. Där det står enkelt så att hon inte behöver tänka utan bara se svart på vitt vad som kan hända med hästen. Tror du Kraffts utfodring-ABC kan vara bra då?
 
Sv: Behöver tips

Japps det står om sånt i den ...tex om tarmvred som hästen kan få med fel balans kolla på krafft.nu oxå
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 639
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 679
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 272
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp