Behöver lite tips och råd från allvetande HundBuke!?

Diskussionen uppstod efter uttalandet att personen tränar för tävling och då får den andra hunden ligga ensam i bilen i timmar.
Så hur ska man tolka det annat än att tävlingshunden körs på max i timmar?
När man tränar för tävling kör man knappast hunden på halvfart. Det bryter snarare ned än bygger upp och finns ingen som helst mening med. En känd bruksprofil sa en gång "Jag kräver 100% fokus av min hund och det minsta jag kan göra då är att ge 100% fokus tillbaka. Kör man inte hunden torde den alltså ligga i bilen och då är inte den andra hunden ensam.

Allmänlydnad och liknande är en annan sak och där kan man mycket väl hålla på någon timme eller två. Där krävs inte samma intensitet.

Tack för att du dumförklarar mindre kompententa förare som inte är på din nivå. Ja, jag tränar för tävling. Ja, timmarna går åt. Det betyder inte att jag råkör min corgi (som uppenbarligen inte klarar av det) flera timmar om dagen. Det är timmar som är utspridda per vecka i allmänlydnad, momentträning, kurser och instruktörshund. Ber om ursäkt att min kompetens som förare uppenbarligen påverkar min hund så pass att han inte skulle kunna ge 100% när jag ber om det (något han iofs alltid gör). Ber om ursäkt att jag önskar motionera honom mer än 3 kilometer om dagen (för det klarar han sig minsann på, menar du, som aldrig träffat honom). Jag är tydligen helt inkompetent som inte kör samma upplägg som du.
 
Jag kan ta våra ordinarie måndagar som exempel.

Förmiddag:
10-11: allmänlydnad tillsammans med 10-20 hundar. Alla hundar på planen, alltid.
11-12: fika, hunden i bil.
12-12.30: egen träning, budföring, kommendering etc.

Kväll:
Kurs, på plan ca 45 min, alla hundar på planen med egna pauser.

Eller
Instruktörshund, visa inlärning, 10-40 min med pauser.

Lägg där till långpromenad i hårdare terräng där min gamling helt enkelt varken kan eller vill. Det är betydligt jobbigare för en lite överviktig 30 cm hög shih-tzu med lite artros att skutta genom blåbärsris än för en schäfer.
 
Det förutsätter ju att man tränat hunden att ligga på paus och att du känner dig trygg med att ingen annan hund hoppar på den som är pausad. Jag har alltid med båda mina hundar ute på plan när jag tränar själv men aldrig när jag tränar i grupp. Men om hunden ändå ska vara fastbunden i staketet så kan den lika gärna ligga i bilen. Det är för min bekvämlighet, hunden blir ju inte "tränad" i 2 timmar om den ligger bunden vid staketet större delen av tiden.

Absolut! Jag har inte varit med om att den hund som pausar blivit utsatt för andra, bara den som rör sig för tillfället.

När jag hade två låg den ena eller pysslade lite med sitt, dom var inte uppbundna.
 
Jag skiljer på träning av tävlings- och arbetshundar. En arbetshund måste kunna hushålla med energin, slå av och pausa när chans finns och ligger sällan på 100% hela arbetspasset igenom. Man vet ju inte riktigt hur länge hunden måste orka jobba när man beger sig ut till fåren, släpper jakthunden eller sätter tjänstehunden på ett spår.

Tävlingshunden däremot, den ska alltid ge 100% både vad gällert fart och koncentration. Inte 90 utan alltid 100, varenda sekund. När de jobbar i sådan intensitet tar orken slut fort. Efter 20 minuter börjar de tappa. För egen del vill jag att min hund ska komma ur bilen och tänka "nu jäklar kör vi" och ge allt hon bara har. Att ha henne liggande i passivitet bredvid planen skulle motverka det. Det finns egentligen ingen nytta i sig med passivitet i en tävlingshund och tävlingssituation. Inte ens en liggande hund ska vara passiv. Den ska förbli uppmärksam, alltid. Fastbunden bredvid planen är min hund bara om jag vill använda konkurrens för att öka hennes intensitet.

Tävlingshundar kan jämföras vid sprinters och arbetshundar vid maratonlöpare. Man vill ha ut helt olika saker av träningen.

Intressant tanke!
Jag har funderat under dagen och jag har nog kommit fram till att jag vill ha ungefär samma typ av hund i arbete som tävling. Alltså - jag vill att min hund orkar vara med utan att bränna energi. Jag vill att den ska orka prestera bra även om den gått en långpromenad, varit i stan (min hund är bonnig), hämtat fåren innan osv osv.

Den motorn jag upplever att mina hundar fått av att "tagga igång" i bilen, är ingen motor jag uppskattar varken i tävlingsträning eller arbete. Jag vill att min hund ska vara så välbalanserad och ha en såpass vettig motor att den kan prestera bra utan att behöva laddas sas.

Jag upplever inte att min "dör"/tröttnar/tappar fokus efter bara 20 min. Han går och går och går, nästan bättre ju längre han grejar under en dag eller ett pass. Däremot lägger jag in små pauser - det tycker jag funkar superbra om han skulle behöva "ladda om", då kan han ligga på planen och rensa hjärnan lite liksom. (Jag har border collie).

Det är nog helt enkelt väldigt individuellt. Jag känner folk som tävlar på toppnivå och en del gör si, en del gör så. Det går inte att säga att ett sätt är bättre eller sämre bara sådär. Tror jag. Och väldigt OT, men intressant diskussion!
 
Absolut! Jag har inte varit med om att den hund som pausar blivit utsatt för andra, bara den som rör sig för tillfället.

När jag hade två låg den ena eller pysslade lite med sitt, dom var inte uppbundna.
Min gamle blev påhoppad när han var pausad. Inte kul! Han hade börjat bli skruttig och såg dåligt och efter incidenten så blev han rädd för långhåriga hundar. Han som aldrig varit rädd för något i hela sitt liv :(.

Efter den händelsen är jag mycket försiktig med att ha hund på paus när jag inte har ständig uppsikt.
 
Min gamle blev påhoppad när han var pausad. Inte kul! Han hade börjat bli skruttig och såg dåligt och efter incidenten så blev han rädd för långhåriga hundar. Han som aldrig varit rädd för något i hela sitt liv :(.

Efter den händelsen är jag mycket försiktig med att ha hund på paus när jag inte har ständig uppsikt.

Nej fy så trist, det förstår jag att du är vaksam på! :down:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 233
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 128
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 568
Senast: Modest
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 687
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp