Behöver lite tips och råd från allvetande HundBuke!?

O_o
Jag kan börja.
Utgångspunkt: snart 13 år gammal shih-tzutant med ålderskrämpor vs snart 2 år gammal corgi-hane med stort rörelse- och aktiveringsbehov:
1. Motionsrundor (dvs högre tempo och ofta besvärligare terräng än rastrundor)
2. Träningspass (gamlingen sitter i bilen men även där har det som sagt börjat bli problem)
3. Kurser (samma problem som ovan)
4. Skada/sjukdom hos ena hunden

I alla de situationerna kan den äldre sitta i bilen och jag skulle strunta i om hunden skäller då och då.Det går också att hålla den äldre i koppel på promenaderna och låta den yngre rejsa runt lös. Det är ju inte så att en corgi kräver timmar med motion eller arbete.

Vid sjukdom skulle jag inte lämna den sjuka ensam i vilket fall.
 
Hej på er!

Först och främst, jag är inget troll! Har läst här i många år men inte skrivit något hundrelaterat vad jag vet.
Nu behöver jag er hjälp, vad ska jag göra?? Här kommer följande problemet/orsaken:

* Har två stycken små sällskapsraser av samma ras, tikar båda två. Kastrerade. N blir snart fyra år detta år och O blev tre år i somras. Först och främst, vill jag säga att jag älskar dom båda lika mycket och att det inte är något alternativ att sälja/omplacera någon av dom. Problemet handlar snarare om en av hundarna ( N), den äldsta.
Den andra är relativ okomplicerad hund.

Problem som N har är följande:
- Hon skäller väldigt mycket! Hon vaktar/larmar tomten, i huset när någon ljud hörs osv.
- Hon skäller på andra hundar! Ute på promenaden, på hundcafe, hundkurser...
- Hon kan ej vara helt ensam! Enbart trygg när hon är tillsammans med min andra hund. DÅ inga problem att lämnas ensamma hemma. Men själv?, skäller.. mer som hon blir förbannat för att hon inte får hänga med! Därför lämnas hon aldrig själv.

Nu undrar jag vad jag kan göra för minska/ta bort dessa problem? Hon är kollad hos UA hos veterinär nyligen och kommer kollas av en fysioterapeut snarast. Allt för utsluta smärta osv.

Önskar även tips på "schema" på hur mycket motion och hjärnjumpa dessa hundar behöver. Allt är välkommet!

Tack på förhand!

Låter lite som min förra hund (mittelspitz). Ensamheten har jag inga bra råd kring, då jag inte fick ordning på det och omplacerade henne pga det. Jag är ensam och har inte möjlighet att ha mer än en hund så det gick inte i längden.

Men skällandet jobbade vi mycket med och fick det bättre. När hon skällde inomhus gick jag och kollade vad hon skällde på och liksom tog över ansvaret. Kräver att man reser sig ur tv-soffan, lämnar det man håller på med m m mycket ofta i början. Men var konsekvent och ge det ett par veckor. Är hunden av en vaktande ras är det svårt att helt få bort som vuxen men det kan bli bättring. Min var också lugnare om hon fått mental träning ca varannan dag utöver vanliga promenader. Vi tränade rallylydnad, gjorde godissök på promenaden, åkte till nya ställen som exempel.

Vad gäller hundmöten så gick jag åt sidan, satte henne och matade med godis medan den andra hunden gick förbi. Vi gick på ett halvår från att hon skällde och gjorde utfall så fort hon såg en hund till att jag kunde sätta henne vid sidan av cykelvägen och den främmande hunden kunde passera. Funkade så länge den andra hunden var lugn. Jag hade också tänkt gå en hundmöteskurs, men det blev inte av innan hon flyttade.
 
I alla de situationerna kan den äldre sitta i bilen och jag skulle strunta i om hunden skäller då och då.Det går också att hålla den äldre i koppel på promenaderna och låta den yngre rejsa runt lös. Det är ju inte så att en corgi kräver timmar med motion eller arbete.

Vid sjukdom skulle jag inte lämna den sjuka ensam i vilket fall.

Men kom igen nu. Varför så trångsynt?

Att du inte lägger timmar av motion eller aktivering får ju stå för dig, själv satsar jag ju på tävling och då går timmarna åt. Jag satsar också på att hålla honom i god form och det kan jag inte göra med 3-kilometerspromenader som är ungefär vad shih-tzun ställer upp på. Det blir en hel del kurstid, både som deltagare men också som hjälpinstruktör och det blir flera timmar ensamtid i bilen i veckan. Om man inte bryr sig om att hunden skäller, visst, men jag har iaf svårt med att tanten sitter och ångestskäller i bilen/hemma.
 
Men kom igen nu. Varför så trångsynt?

Att du inte lägger timmar av motion eller aktivering får ju stå för dig, själv satsar jag ju på tävling och då går timmarna åt. Jag satsar också på att hålla honom i god form och det kan jag inte göra med 3-kilometerspromenader som är ungefär vad shih-tzun ställer upp på. Det blir en hel del kurstid, både som deltagare men också som hjälpinstruktör och det blir flera timmar ensamtid i bilen i veckan. Om man inte bryr sig om att hunden skäller, visst, men jag har iaf svårt med att tanten sitter och ångestskäller i bilen/hemma.

Jag ser bara inte problemet och heller inte varför man ska göra det till ett problem. Vad gäller aktivering så har jag sportavlad Schäfer som körs med sikte på mästerskap och i jämförelse med det så kräver min (och din) corgi noll och nada. Schäfern må kräva 10-15 km cykling i högt tempo några gånger i veckan för att hålla formen, men en corgi gör det inte. Den som bor här är i toppkondis på just 3-4 km promenader. Det räcker att alla går lösa och corgin hänger på i schäfer-tempo.

Och träna i timmar?
Med en Corgi?
De har inte mental kapacitet för det. Visst om man kör sök och figgar för andras hundar ( då hundarna ändå har sällskap av varandra), men lydnad eller spår är avklarat på 15-20 minuter (ex liggetid). Längre pass än så ger sällan någon kvalitet i träningen och att ha hunden ute hela kurstillfället ser jag ingen mening med. Man kör väl ändå en hund i taget. Allt annat såsom hjälpinstruktör kanske får vänta tills gamlingen är borta.

Så i princip behöver hunden alltså vara ensam i bilen i ca 20 minuter á 4-5 ggr/v (träning) och sedan 1h á 2-3 ggr/v (fyspass). Det här är räknat efter vad min gamla Schäfer inte kunde vara med på sin sista tid . När han inte ens klarade de dagliga promenaderna fick han somna in. Att ligga esam hemma och vänta hela tiden är inget hundliv.
 
I alla de situationerna kan den äldre sitta i bilen och jag skulle strunta i om hunden skäller då och då.Det går också att hålla den äldre i koppel på promenaderna och låta den yngre rejsa runt lös. Det är ju inte så att en corgi kräver timmar med motion eller arbete.

Vid sjukdom skulle jag inte lämna den sjuka ensam i vilket fall.
Detta kanske verkar otroligt men alla har inte bil. Ibland kanske man får se lite längre än sin egen bubbla?
 
Vi tränar och gör saker separat med våra hundar. Jag behöver kunna ta mina två och åka iväg och då får sambons vänta hemma till husse kommer och kan göra sitt med sina.
Likaså promenader. Tar aldrig bilen till rastningen. Nu har vi sen 3 mån en skadad tik hemma som inte får följa med övriga flocken. Fy så bökigt att lämna en hemma som sällskap till henne som sen man måste gå ännu en runda med. Det skulle bli 3x4 rundor om dagen. Minst.
 
Jag ser bara inte problemet och heller inte varför man ska göra det till ett problem. Vad gäller aktivering så har jag sportavlad Schäfer som körs med sikte på mästerskap och i jämförelse med det så kräver min (och din) corgi noll och nada. Schäfern må kräva 10-15 km cykling i högt tempo några gånger i veckan för att hålla formen, men en corgi gör det inte. Den som bor här är i toppkondis på just 3-4 km promenader. Det räcker att alla går lösa och corgin hänger på i schäfer-tempo.

Och träna i timmar?
Med en Corgi?
De har inte mental kapacitet för det. Visst om man kör sök och figgar för andras hundar ( då hundarna ändå har sällskap av varandra), men lydnad eller spår är avklarat på 15-20 minuter (ex liggetid). Längre pass än så ger sällan någon kvalitet i träningen och att ha hunden ute hela kurstillfället ser jag ingen mening med. Man kör väl ändå en hund i taget. Allt annat såsom hjälpinstruktör kanske får vänta tills gamlingen är borta.

Så i princip behöver hunden alltså vara ensam i bilen i ca 20 minuter á 4-5 ggr/v (träning) och sedan 1h á 2-3 ggr/v (fyspass). Det här är räknat efter vad min gamla Schäfer inte kunde vara med på sin sista tid . När han inte ens klarade de dagliga promenaderna fick han somna in. Att ligga esam hemma och vänta hela tiden är inget hundliv.

Vilken jäkla tråkig ton, ärligt talat. Snacka om att sätta dig själv på en piedestal när du talar om för andra vad deras hundar mäktar med. Näe vet du vad, då lämnar jag mer än gärna diskussionen. Så jävla less jag blir.
 
Vilken jäkla tråkig ton, ärligt talat. Snacka om att sätta dig själv på en piedestal när du talar om för andra vad deras hundar mäktar med. Näe vet du vad, då lämnar jag mer än gärna diskussionen. Så jävla less jag blir.

Tråkig ton eller ej, faktum är att corgin är en sällskapsras numera och jag skulle bli bra förvånad om just din har mer motor och arbetsförmåga än de flesta prestationsavlade brukshundar. Inte ens toppekipagen kör sina hundar konstant i flera timmar. Det finns en anledning till det. Inte heller de kan hålla koncentrationen på topp så länge.
 
Tråkig ton eller ej, faktum är att corgin är en sällskapsras numera och jag skulle bli bra förvånad om just din har mer motor och arbetsförmåga än de flesta prestationsavlade brukshundar. Inte ens toppekipagen kör sina hundar konstant i flera timmar. Det finns en anledning till det. Inte heller de kan hålla koncentrationen på topp så länge.

Jag har inte jämfört min corgi med dina schäfrar, det gjorde du själv samtidigt som du antog en hel radda saker utifrån mitt inlägg där jag helt enkelt bara förklarade situationer där gamlingen blir ensam. Du behöver inte gå på som ett godståg och påpeka vad min hund (eller någon annans) eventuellt klarar av eller ej, utifrån det.
 
Hej på er!

Först och främst, jag är inget troll! Har läst här i många år men inte skrivit något hundrelaterat vad jag vet.
Nu behöver jag er hjälp, vad ska jag göra?? Här kommer följande problemet/orsaken:

* Har två stycken små sällskapsraser av samma ras, tikar båda två. Kastrerade. N blir snart fyra år detta år och O blev tre år i somras. Först och främst, vill jag säga att jag älskar dom båda lika mycket och att det inte är något alternativ att sälja/omplacera någon av dom. Problemet handlar snarare om en av hundarna ( N), den äldsta.
Den andra är relativ okomplicerad hund.

Problem som N har är följande:
- Hon skäller väldigt mycket! Hon vaktar/larmar tomten, i huset när någon ljud hörs osv.
- Hon skäller på andra hundar! Ute på promenaden, på hundcafe, hundkurser...
- Hon kan ej vara helt ensam! Enbart trygg när hon är tillsammans med min andra hund. DÅ inga problem att lämnas ensamma hemma. Men själv?, skäller.. mer som hon blir förbannat för att hon inte får hänga med! Därför lämnas hon aldrig själv.

Nu undrar jag vad jag kan göra för minska/ta bort dessa problem? Hon är kollad hos UA hos veterinär nyligen och kommer kollas av en fysioterapeut snarast. Allt för utsluta smärta osv.

Önskar även tips på "schema" på hur mycket motion och hjärnjumpa dessa hundar behöver. Allt är välkommet!

Tack på förhand!
Jag tror inte de kräver så mycket om det är små hundar av sällskapsras. 1-2 timmars lågintensiv motion/dag och 2-3 dagar i veckan kan de kanske få träna lite tricks/leta godis på gräsmattan/gå en kurs. Mer än så behövs inte. Att ena hunden är "stissig" beror troligtvis inte på brist på motion eller för lite mental stimulans, utan på hundens mentalitet.

Det finns ändå lite som du kan förbättra. Hundar som inte är helt stabila trivs sällan med att behöva ta några beslut själva, utan blir tryggare om någon annan är chef. Så om du inte redan är det behöver du bli tydlig mot hunden. Vad får den lov att göra och vad är förbjudet? När det gäller skällande på andra hundar så finns det olika vägar att gå, och vilken väg som är bäst beror både på hunden och på vilken relation du och hunden har med varandra. Om ni har ett bra samarbete och hunden är trygg med dig samt förväntar sig att du erbjuder roliga aktiviteter så kan det vara lämpligt att "sätta ner foten" och helt enkelt korrigera hunden när den börjar stöka. Om ni inte har något jättebra samarbete så kan det bli helt fel att fya hunden utan där måste man jobba lite mer på att hundens belöningsförväntan.

Finns det någon brukshundklubb eller privat aktör i närheten som erbjuder en allmänlydnadskurs eller privat träning? Jag tror du får snabbast resultat på det viset.
 
Jag har inte jämfört min corgi med dina schäfrar, det gjorde du själv samtidigt som du antog en hel radda saker utifrån mitt inlägg där jag helt enkelt bara förklarade situationer där gamlingen blir ensam. Du behöver inte gå på som ett godståg och påpeka vad min hund (eller någon annans) eventuellt klarar av eller ej, utifrån det.

Det enda jag egentligen gjorde var att motbevisa ditt påstående om att man måste lämna pensionärer ensamma i bilen i flera timmar eftersom man tvunget behöver träna så länge om man ska tävla.

Det måste man således inte och därmed behöver inte problemet med att lämna ensam bli direkt stort.
 
Vilken konstig tråd det blev! Om TS upplever ett problem så är det väl skit samma om andra hade jobbat sig runt det istället för att jobba på det.

TS: Hur aktiveras hundarna idag? Svårt att säga vad de kräver när vi inte ens vet vad det är för ras (sen kan det variera ändå), men skällande kan ha att göra med understimulans. Min har nära till skall jämt men det blir värre om hon inte aktiveras ordentligt. Särskilt vaktande. Behöver inte ha med det att göra dock.

Jag hade skvallertränat; när hunden ser en annan hund (eller nån passerar tomten) så får hon godis. Då lär hon sig dels att vända sig mot dig istället för mot den mötande hunden, och dels att associera hundmöten till något trevligt. Och så miljöträning på det.

Träna henne på att vara (helt) själv precis som med en valp: små korta stunder åt gången, gå in medan hon fortfarande är lugn. Ge gärna något gott och tidskrävande.
 
Det enda jag egentligen gjorde var att motbevisa ditt påstående om att man måste lämna pensionärer ensamma i bilen i flera timmar eftersom man tvunget behöver träna så länge om man ska tävla.

Det måste man således inte och därmed behöver inte problemet med att lämna ensam bli direkt stort.
Fast alla har vi ju olika typer av hundhållning, bestående av olika typer av hundar och individer. Om någon uppfattar något i sin hundhållning som ett problem och önskar en lösning på det ska väl det inte ifrågasättas, motbevisas eller behöva försvaras?
 
Det enda jag egentligen gjorde var att motbevisa ditt påstående om att man måste lämna pensionärer ensamma i bilen i flera timmar eftersom man tvunget behöver träna så länge om man ska tävla.

Det måste man således inte och därmed behöver inte problemet med att lämna ensam bli direkt stort.

Wow, profeten has spoken. :meh:
Du missförstod en del i inlägget men det verkar knappast lönt att påpeka. Känner inte heller till någon som kör flera timmar konstant och vet inte heller var du fick det ifrån.
 
Hej på er!

Först och främst, jag är inget troll! Har läst här i många år men inte skrivit något hundrelaterat vad jag vet.
Nu behöver jag er hjälp, vad ska jag göra?? Här kommer följande problemet/orsaken:

* Har två stycken små sällskapsraser av samma ras, tikar båda två. Kastrerade. N blir snart fyra år detta år och O blev tre år i somras. Först och främst, vill jag säga att jag älskar dom båda lika mycket och att det inte är något alternativ att sälja/omplacera någon av dom. Problemet handlar snarare om en av hundarna ( N), den äldsta.
Den andra är relativ okomplicerad hund.

Problem som N har är följande:
- Hon skäller väldigt mycket! Hon vaktar/larmar tomten, i huset när någon ljud hörs osv.
- Hon skäller på andra hundar! Ute på promenaden, på hundcafe, hundkurser...
- Hon kan ej vara helt ensam! Enbart trygg när hon är tillsammans med min andra hund. DÅ inga problem att lämnas ensamma hemma. Men själv?, skäller.. mer som hon blir förbannat för att hon inte får hänga med! Därför lämnas hon aldrig själv.

Nu undrar jag vad jag kan göra för minska/ta bort dessa problem? Hon är kollad hos UA hos veterinär nyligen och kommer kollas av en fysioterapeut snarast. Allt för utsluta smärta osv.

Önskar även tips på "schema" på hur mycket motion och hjärnjumpa dessa hundar behöver. Allt är välkommet!

Tack på förhand!

Hej på er igen!
Ursäkta för sent svar och först och främst vill jag tacka alla för era funderingar, tips och råd!
Eftersom jag inte är så haj på detta med svara, så svarar jag alla här i detta inlägg!

Ni efterfrågade bland annat:
* Vilken ras det handlar? Det handlar om Cavalier king Charles spaniel. Båda tikar och snart 4 år (N) resp. 3 år (O). Kasterade båda två.
* Vilken motion/och även mental stimulans de får? I och med att jag är sjukskriven för utmattningsdepression, så har det varit lite olika den sista tiden. Men jag alltid sett till att någon har kunnat hjälpa mig med hundarna motionmässigt när det var sämre för min del. Jag har mest stått för den mentala aktivering då. Men i nuläget ser ut så att hundarna får ca 45min-timme promenad i olika miljöer. Dock kopplade. Vissa dagar går jag med dom i midjebälte med flexikoppel inkopplat, i naturskön miljö. Andra dagar mer vanliga koppelpromenader i stadsmiljö. Sedan försöker jag köra mental aktivering i form av Nosework ( som både jag och hundarna tycker är skoj att göra!) klickerträning ( försök till lite olika tricks, går sådär.) Sedan hänger de ofta med i bilen om jag ska någonstans eller så får dom vara hemma ca 2 timmar. Sedan så klart rastningsturer under dagen. Ska försöka öka upp motionen till ca 45 min till.

Har säkert missat några frågor, så säg gärna till igen! Har ni tips på bra hundtränare/bra hundfolk i mellersta Sverige ( PMA för mer info om stad jag bor i, vill inte outa ut mig för mycket.)
 
Jag ser bara inte problemet och heller inte varför man ska göra det till ett problem. Vad gäller aktivering så har jag sportavlad Schäfer som körs med sikte på mästerskap och i jämförelse med det så kräver min (och din) corgi noll och nada. Schäfern må kräva 10-15 km cykling i högt tempo några gånger i veckan för att hålla formen, men en corgi gör det inte. Den som bor här är i toppkondis på just 3-4 km promenader. Det räcker att alla går lösa och corgin hänger på i schäfer-tempo.

Och träna i timmar?
Med en Corgi?
De har inte mental kapacitet för det. Visst om man kör sök och figgar för andras hundar ( då hundarna ändå har sällskap av varandra), men lydnad eller spår är avklarat på 15-20 minuter (ex liggetid). Längre pass än så ger sällan någon kvalitet i träningen och att ha hunden ute hela kurstillfället ser jag ingen mening med. Man kör väl ändå en hund i taget. Allt annat såsom hjälpinstruktör kanske får vänta tills gamlingen är borta.

Så i princip behöver hunden alltså vara ensam i bilen i ca 20 minuter á 4-5 ggr/v (träning) och sedan 1h á 2-3 ggr/v (fyspass). Det här är räknat efter vad min gamla Schäfer inte kunde vara med på sin sista tid . När han inte ens klarade de dagliga promenaderna fick han somna in. Att ligga esam hemma och vänta hela tiden är inget hundliv.
Vad pratar du om ?
Varför ska hon släpa med den andra hunden?
Vilket påhopp och jag som är världens tidsopimist inser att den där tiden du beräknat inte räcker för min träning iaf :)
Jag har visserligen två hundar att träna med.
Idag har vi varit på klubben och kört rallylydnad och agility.
Två timmar spenderade vi på ren träning och plock uppvärmning och nervarvning.
Sen tog vi en promenad efter.

Jag kör även sök och der tar några timmar åt gången minst.
 
Vad pratar du om ?
Varför ska hon släpa med den andra hunden?
Vilket påhopp och jag som är världens tidsopimist inser att den där tiden du beräknat inte räcker för min träning iaf :)
Jag har visserligen två hundar att träna med.
Idag har vi varit på klubben och kört rallylydnad och agility.
Två timmar spenderade vi på ren träning och plock uppvärmning och nervarvning.
Sen tog vi en promenad efter.

Jag kör även sök och der tar några timmar åt gången minst.

Tja, på två timmar hinner min träningsgrupp köra fyra-fem hundar i lydnad och även fika. På fyra-fem timmar hinner vi köra runt sex-sju skyddshundar, två pass per hund, och fika. Kanske är vi bara effektiva, vad vet jag, men jag har hittills inte sett en hund som orkar jobba med 100% koncentration och fart i en timme eller mer.

Och personligen skulle jag hellre ta med gamlingen, effektivisera träningen och låta pensionären komma ut och göra något kul också än att lämna den ensam hemma att vänta i flera timmar.
 
Tja, på två timmar hinner min träningsgrupp köra fyra-fem hundar i lydnad och även fika. På fyra-fem timmar hinner vi köra runt sex-sju skyddshundar, två pass per hund, och fika. Kanske är vi bara effektiva, vad vet jag, men jag har hittills inte sett en hund som orkar jobba med 100% koncentration och fart i en timme eller mer.

Och personligen skulle jag hellre ta med gamlingen, effektivisera träningen och låta pensionären komma ut och göra något kul också än att lämna den ensam hemma att vänta i flera timmar.[/QUO
Okej. Rätt creepy att du utgår från att alla ska härma dig.
 
Tja, på två timmar hinner min träningsgrupp köra fyra-fem hundar i lydnad och även fika. På fyra-fem timmar hinner vi köra runt sex-sju skyddshundar, två pass per hund, och fika. Kanske är vi bara effektiva, vad vet jag, men jag har hittills inte sett en hund som orkar jobba med 100% koncentration och fart i en timme eller mer.

Och personligen skulle jag hellre ta med gamlingen, effektivisera träningen och låta pensionären komma ut och göra något kul också än att lämna den ensam hemma att vänta i flera timmar.
Okej. Rätt creepy att du räknar med att alla andra ska härma dig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 233
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 128
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 568
Senast: Modest
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 687
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp