Behöver lite tips och råd från allvetande HundBuke!?

Tja, på två timmar hinner min träningsgrupp köra fyra-fem hundar i lydnad och även fika. På fyra-fem timmar hinner vi köra runt sex-sju skyddshundar, två pass per hund, och fika. Kanske är vi bara effektiva, vad vet jag, men jag har hittills inte sett en hund som orkar jobba med 100% koncentration och fart i en timme eller mer.

Och personligen skulle jag hellre ta med gamlingen, effektivisera träningen och låta pensionären komma ut och göra något kul också än att lämna den ensam hemma att vänta i flera timmar.
Det verkar vara ganska vanligt inom rallyn att folk tränar var för sig och att man bara använder träningsgruppen för att bära material och vara störning. Jag tycker som du att det är ganska främmande, jag vill att när vi tränar min hund så är alla fokuserade på oss. För om ingen kan komma med tips och råd så kan jag ju lika gärna träna hemma... Undantaget är kanske framåtsändandet där det ibland behövs statister men oavsett så kan alla inte ha sina hundar ute samtidigt.
 
Kanske är vi bara effektiva, vad vet jag, men jag har hittills inte sett en hund som orkar jobba med 100% koncentration och fart i en timme eller mer.

Du verkar ha hakat upp dig på att folk skulle tokköra sina hundar i flera timmar men jag kan inte någonstans i tråden se något sådant antydande? :confused:
 
Det verkar vara ganska vanligt inom rallyn att folk tränar var för sig och att man bara använder träningsgruppen för att bära material och vara störning. Jag tycker som du att det är ganska främmande, jag vill att när vi tränar min hund så är alla fokuserade på oss. För om ingen kan komma med tips och råd så kan jag ju lika gärna träna hemma... Undantaget är kanske framåtsändandet där det ibland behövs statister men oavsett så kan alla inte ha sina hundar ute samtidigt.

I de flesta träningsgrupper jag är/har varit i (förutom spåret) har vi ofta flera hundar ute på plan för att effektivisera. Vi har en mycket populär grupp med allmänlydnadsövningar och då är allas hundar ute på plan samtidigt. De hundar som inte kör får träna passivitet.
 
I de flesta träningsgrupper jag är/har varit i (förutom spåret) har vi ofta flera hundar ute på plan för att effektivisera. Vi har en mycket populär grupp med allmänlydnadsövningar och då är allas hundar ute på plan samtidigt. De hundar som inte kör får träna passivitet.
Både jag och Jadzia tränar för tävling på hög nivå. Jag tror tänket blir lite annorlunda där. Hunden är inte ute på plan för att aktiveras utan för inlärning och då vill man effektivisera så mycket som möjligt. Om hunden bränner en massa energi på att bli aktiverad med oväsentligheter så kommer den inte kunna få en lika brant inlärningskurva.
 
Både jag och Jadzia tränar för tävling på hög nivå. Jag tror tänket blir lite annorlunda där. Hunden är inte ute på plan för att aktiveras utan för inlärning och då vill man effektivisera så mycket som möjligt. Om hunden bränner en massa energi på att bli aktiverad med oväsentligheter så kommer den inte kunna få en lika brant inlärningskurva.

Jag är medveten om det, men ni måste ju samtidigt vara medvetna om att alla som tränar hund knappast gör det på elitnivå. Ej heller för att nå eliten. Tvärtom finns det mängder med grupper som träffas för att träna lite hund tillsammans, oavsett om det är allmänlydnad, rally eller något annat. Man måste kunna se förbi sin egen bubbla och inte döma andras sätt att träna eller ha hund utefter hur man själv gör.
 
På min brukshundklubbs kurser kör man inte heller en hund i taget, oavsett om kursen är allmänlydnad eller lydnad klass 3.
 
Jag är medveten om det, men ni måste ju samtidigt vara medvetna om att alla som tränar hund knappast gör det på elitnivå. Ej heller för att nå eliten. Tvärtom finns det mängder med grupper som träffas för att träna lite hund tillsammans, oavsett om det är allmänlydnad, rally eller något annat. Man måste kunna se förbi sin egen bubbla och inte döma andras sätt att träna eller ha hund utefter hur man själv gör.
Exakt :)
 
Tänk så olika det kan vara!
Jag vill absolut inte behöva ha hund/hundar i bilen under deras träning. Jag vill att dom ska kunna ligga avslappnat och pausa under tiden. Hade det sugit musten ur dom så att dom inte orkat med inlärning hade jag nog blivit lite bekrymrad.

För mig känns det mer effektivt att kunna byta hund snabbt vid planen/fårhagen än att behöva traska iväg till bilen, fixa vatten osv istället för att ha allt på "rätt ställe" sas.

Inte blir väl en vältränad hund matt av att vara med utanför bilen?
 
Jag är medveten om det, men ni måste ju samtidigt vara medvetna om att alla som tränar hund knappast gör det på elitnivå. Ej heller för att nå eliten. Tvärtom finns det mängder med grupper som träffas för att träna lite hund tillsammans, oavsett om det är allmänlydnad, rally eller något annat. Man måste kunna se förbi sin egen bubbla och inte döma andras sätt att träna eller ha hund utefter hur man själv gör.
Jag är medveten om att det är annorlunda på andra klubbar och att alla inte har samma mål. Jag försöker bara förklara varför man väljer att träna på mitt och Jadzias sätt.
 
Tänk så olika det kan vara!
Jag vill absolut inte behöva ha hund/hundar i bilen under deras träning. Jag vill att dom ska kunna ligga avslappnat och pausa under tiden. Hade det sugit musten ur dom så att dom inte orkat med inlärning hade jag nog blivit lite bekrymrad.

För mig känns det mer effektivt att kunna byta hund snabbt vid planen/fårhagen än att behöva traska iväg till bilen, fixa vatten osv istället för att ha allt på "rätt ställe" sas.

Inte blir väl en vältränad hund matt av att vara med utanför bilen?
Det förutsätter ju att man tränat hunden att ligga på paus och att du känner dig trygg med att ingen annan hund hoppar på den som är pausad. Jag har alltid med båda mina hundar ute på plan när jag tränar själv men aldrig när jag tränar i grupp. Men om hunden ändå ska vara fastbunden i staketet så kan den lika gärna ligga i bilen. Det är för min bekvämlighet, hunden blir ju inte "tränad" i 2 timmar om den ligger bunden vid staketet större delen av tiden.
 
Det förutsätter ju att man tränat hunden att ligga på paus och att du känner dig trygg med att ingen annan hund hoppar på den som är pausad. Jag har alltid med båda mina hundar ute på plan när jag tränar själv men aldrig när jag tränar i grupp. Men om hunden ändå ska vara fastbunden i staketet så kan den lika gärna ligga i bilen. Det är för min bekvämlighet, hunden blir ju inte "tränad" i 2 timmar om den ligger bunden vid staketet större delen av tiden.

Lite halv kl, men:

Är det inte i någon av Anders Hallgrens böcker som det finns med en mindre studie som tyder på att hundar lär sig av att se andra hundar?
Det var nog problemlösning som testades i det fallet dock, där hund nr 2 (som fick kolla på när hund nr 1 löste uppgiften) gick in och löste problemet genom att använda den tekniken som fick hund nr 1 att lyckas. Hund nr 1 gjorde alltså flera olika försök för att lösa problemet, men hund nr 2 gjorde bara det som lyckades för hund nr 2.
 
Lite halv kl, men:

Är det inte i någon av Anders Hallgrens böcker som det finns med en mindre studie som tyder på att hundar lär sig av att se andra hundar?
Det var nog problemlösning som testades i det fallet dock, där hund nr 2 (som fick kolla på när hund nr 1 löste uppgiften) gick in och löste problemet genom att använda den tekniken som fick hund nr 1 att lyckas. Hund nr 1 gjorde alltså flera olika försök för att lösa problemet, men hund nr 2 gjorde bara det som lyckades för hund nr 2.

Finns i alla fall ett exempel på detta i Per Jensens "Hunden som skäms". Det handlar där om problemlösning så vet inte om det är överförbart till träning där hunden ska följa förarens kommandon.
 
Tänk så olika det kan vara!
Jag vill absolut inte behöva ha hund/hundar i bilen under deras träning. Jag vill att dom ska kunna ligga avslappnat och pausa under tiden. Hade det sugit musten ur dom så att dom inte orkat med inlärning hade jag nog blivit lite bekrymrad.

För mig känns det mer effektivt att kunna byta hund snabbt vid planen/fårhagen än att behöva traska iväg till bilen, fixa vatten osv istället för att ha allt på "rätt ställe" sas.

Inte blir väl en vältränad hund matt av att vara med utanför bilen?

Jag skiljer på träning av tävlings- och arbetshundar. En arbetshund måste kunna hushålla med energin, slå av och pausa när chans finns och ligger sällan på 100% hela arbetspasset igenom. Man vet ju inte riktigt hur länge hunden måste orka jobba när man beger sig ut till fåren, släpper jakthunden eller sätter tjänstehunden på ett spår.

Tävlingshunden däremot, den ska alltid ge 100% både vad gällert fart och koncentration. Inte 90 utan alltid 100, varenda sekund. När de jobbar i sådan intensitet tar orken slut fort. Efter 20 minuter börjar de tappa. För egen del vill jag att min hund ska komma ur bilen och tänka "nu jäklar kör vi" och ge allt hon bara har. Att ha henne liggande i passivitet bredvid planen skulle motverka det. Det finns egentligen ingen nytta i sig med passivitet i en tävlingshund och tävlingssituation. Inte ens en liggande hund ska vara passiv. Den ska förbli uppmärksam, alltid. Fastbunden bredvid planen är min hund bara om jag vill använda konkurrens för att öka hennes intensitet.

Tävlingshundar kan jämföras vid sprinters och arbetshundar vid maratonlöpare. Man vill ha ut helt olika saker av träningen.
 
Alla raser lämpar sig inte heller för att ligga i en bil i minusgrader eller rå fukt i en timme.
Och har man tagit åkt kollektivt till träningen är det kanske inte optimalt att knyta fast hund nr 2 i staketet när man tränar.

Som sagt, allas situationer är väldigt individuella.
 
Jag skiljer på träning av tävlings- och arbetshundar. En arbetshund måste kunna hushålla med energin, slå av och pausa när chans finns och ligger sällan på 100% hela arbetspasset igenom. Man vet ju inte riktigt hur länge hunden måste orka jobba när man beger sig ut till fåren, släpper jakthunden eller sätter tjänstehunden på ett spår.

Tävlingshunden däremot, den ska alltid ge 100% både vad gällert fart och koncentration. Inte 90 utan alltid 100, varenda sekund. När de jobbar i sådan intensitet tar orken slut fort. Efter 20 minuter börjar de tappa. För egen del vill jag att min hund ska komma ur bilen och tänka "nu jäklar kör vi" och ge allt hon bara har. Att ha henne liggande i passivitet bredvid planen skulle motverka det. Det finns egentligen ingen nytta i sig med passivitet i en tävlingshund och tävlingssituation. Inte ens en liggande hund ska vara passiv. Den ska förbli uppmärksam, alltid. Fastbunden bredvid planen är min hund bara om jag vill använda konkurrens för att öka hennes intensitet.

Tävlingshundar kan jämföras vid sprinters och arbetshundar vid maratonlöpare. Man vill ha ut helt olika saker av träningen.
Och det är inte ens relevant för den här tråden så kan du sluta ge tips/dumförklara och jämföra sällskapshundar som gör något helt annat än dina "elittränade" schäfrar.
 
Du verkar ha hakat upp dig på att folk skulle tokköra sina hundar i flera timmar men jag kan inte någonstans i tråden se något sådant antydande? :confused:

Diskussionen uppstod efter uttalandet att personen tränar för tävling och då får den andra hunden ligga ensam i bilen i timmar.
Så hur ska man tolka det annat än att tävlingshunden körs på max i timmar?
När man tränar för tävling kör man knappast hunden på halvfart. Det bryter snarare ned än bygger upp och finns ingen som helst mening med. En känd bruksprofil sa en gång "Jag kräver 100% fokus av min hund och det minsta jag kan göra då är att ge 100% fokus tillbaka. Kör man inte hunden torde den alltså ligga i bilen och då är inte den andra hunden ensam.

Allmänlydnad och liknande är en annan sak och där kan man mycket väl hålla på någon timme eller två. Där krävs inte samma intensitet.
 
Och det är inte ens relevant för den här tråden så kan du sluta ge tips/dumförklara och jämföra sällskapshundar som gör något helt annat än dina "elittränade" schäfrar.

Det är relevant med tanke på inlägget jag svarade på. Och återigen, det här är anledningen diskussionen uppstod:
"Att du inte lägger timmar av motion eller aktivering får ju stå för dig, själv satsar jag ju på tävling och då går timmarna åt. "

Så det var väl tävlingshund som diskuterades?
 
Det är relevant med tanke på inlägget jag svarade på. Och återigen, det här är anledningen diskussionen uppstod:
"Att du inte lägger timmar av motion eller aktivering får ju stå för dig, själv satsar jag ju på tävling och då går timmarna åt. "

Så det var väl tävlingshund som diskuterades?

Fast vad har din tävlingsträning (håller inte med om att tövlingshundar inte kräver passivitet, dock) med TS problem att göra? varför jobbar du så hårt för att hävda att det inte är ett problem?

Det känns lite som att svara "flytta ut ensam på landet" om jag ber om råd för att träna hundmöten.
 
Hej på er!

Först och främst, jag är inget troll! Har läst här i många år men inte skrivit något hundrelaterat vad jag vet.
Nu behöver jag er hjälp, vad ska jag göra?? Här kommer följande problemet/orsaken:

* Har två stycken små sällskapsraser av samma ras, tikar båda två. Kastrerade. N blir snart fyra år detta år och O blev tre år i somras. Först och främst, vill jag säga att jag älskar dom båda lika mycket och att det inte är något alternativ att sälja/omplacera någon av dom. Problemet handlar snarare om en av hundarna ( N), den äldsta.
Den andra är relativ okomplicerad hund.

Problem som N har är följande:
- Hon skäller väldigt mycket! Hon vaktar/larmar tomten, i huset när någon ljud hörs osv.
- Hon skäller på andra hundar! Ute på promenaden, på hundcafe, hundkurser...
- Hon kan ej vara helt ensam! Enbart trygg när hon är tillsammans med min andra hund. DÅ inga problem att lämnas ensamma hemma. Men själv?, skäller.. mer som hon blir förbannat för att hon inte får hänga med! Därför lämnas hon aldrig själv.

Nu undrar jag vad jag kan göra för minska/ta bort dessa problem? Hon är kollad hos UA hos veterinär nyligen och kommer kollas av en fysioterapeut snarast. Allt för utsluta smärta osv.

Önskar även tips på "schema" på hur mycket motion och hjärnjumpa dessa hundar behöver. Allt är välkommet!

Tack på förhand!

Jag tänker att utöver det dom får nu så skulle du kunna byta ut 1-2 ggr i veckan mot en cykeltur istället för promenad så hundarna verkligen får rasa av sig lite. Släng ut en del av maten i skogen på rundorna så kan de få gå runt i en 10-20 min, eller hur lång tid det nu än tar och leta runt efter maten. Du kan ju ha lina på dom om du inte vågar ha de lösa.

Varje gång skällapan skäller skulle du kunna slänga ut några godisbitar. Har funkat väldigt effektivt på mina de dagar eller perioder de varit extra vaksamma av någon anledning. Efter ett par gånger med att slänga ut godis så lugnar de snabbt ner sig och bryr sig mindre och mindre. Att bara hålla kvar i famnen och smeka kan också hjälpa.

Låter som att det är av osäkerhet som hunden skäller och då är det viktigt att man gör hunden tryggare både genom att göra det mer trevligt, genom att leka, ge godis, smeka hunden lugnande osv när den upplever något obehagligt som vill få den att skälla. Och visa att man själv är trygg och försvarar hunden. Låt alltså inte andra hundar tränga sig på hunden, om det är det hunden skäller på.

Vissa kan det absolut hjälpa att säga till, men väldigt många blir värre så det är dumt att testa om man inte vet exakt hur man ska göra. Motbetingning kan man inte göra så fel med. Man kan inte belöna en hund genom godis för att den skäller och är osäker på en annan hund.

Jag tror faktiskt att osäkerheten hör ihop med både larmandet på allt möjligt och på separationsångesten (en otrygg hund kanske inte vågar vara ensam, behöver inte höra ihop, men KAN vara så). Så jag skulle nog allmänt velat träna på hennes självförtroende med olika övningar där du får guida och visa att du är trygg samt att hon för testa själv, typ parkour. Och rent allmänt att du är en trygg punkt när hon blir osäker.

Lite virrigt, jag skyller på att jag är lite vimsig pga sjuk och lite sömn :D
 
Diskussionen uppstod efter uttalandet att personen tränar för tävling och då får den andra hunden ligga ensam i bilen i timmar.
Så hur ska man tolka det annat än att tävlingshunden körs på max i timmar?
När man tränar för tävling kör man knappast hunden på halvfart. Det bryter snarare ned än bygger upp och finns ingen som helst mening med. En känd bruksprofil sa en gång "Jag kräver 100% fokus av min hund och det minsta jag kan göra då är att ge 100% fokus tillbaka. Kör man inte hunden torde den alltså ligga i bilen och då är inte den andra hunden ensam.

Allmänlydnad och liknande är en annan sak och där kan man mycket väl hålla på någon timme eller två. Där krävs inte samma intensitet.

Jag tänker lite att detta måste väl vara olika även hos elithundförare?

Jag vill ju personligen ha hundar som har en tydlig på och avknapp och klarar av att koppla av i alla möjliga miljöer och med alla möjliga retningar. Det är ju målet iaf. Känns ju konstigt om man ska behöva omvärdera desto högre nivå man tävlar på? Men det får man ju se då isåfall.

Jag tränar ju mest på klubben för störningsträningens skull just nu. Även om folk står och kollar så vill jag gärna ha minst en annan hund ute på plan som agerar störning. Annars kan jag likväl träna hemma :angel:

Men det beror väl på vad man har för hund skulle jag tro också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 233
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 128
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 568
Senast: Modest
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 687
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp