Behöver lite tips och råd från allvetande HundBuke!?

Sandy3

Trådstartare
Hej på er!

Först och främst, jag är inget troll! Har läst här i många år men inte skrivit något hundrelaterat vad jag vet.
Nu behöver jag er hjälp, vad ska jag göra?? Här kommer följande problemet/orsaken:

* Har två stycken små sällskapsraser av samma ras, tikar båda två. Kastrerade. N blir snart fyra år detta år och O blev tre år i somras. Först och främst, vill jag säga att jag älskar dom båda lika mycket och att det inte är något alternativ att sälja/omplacera någon av dom. Problemet handlar snarare om en av hundarna ( N), den äldsta.
Den andra är relativ okomplicerad hund.

Problem som N har är följande:
- Hon skäller väldigt mycket! Hon vaktar/larmar tomten, i huset när någon ljud hörs osv.
- Hon skäller på andra hundar! Ute på promenaden, på hundcafe, hundkurser...
- Hon kan ej vara helt ensam! Enbart trygg när hon är tillsammans med min andra hund. DÅ inga problem att lämnas ensamma hemma. Men själv?, skäller.. mer som hon blir förbannat för att hon inte får hänga med! Därför lämnas hon aldrig själv.

Nu undrar jag vad jag kan göra för minska/ta bort dessa problem? Hon är kollad hos UA hos veterinär nyligen och kommer kollas av en fysioterapeut snarast. Allt för utsluta smärta osv.

Önskar även tips på "schema" på hur mycket motion och hjärnjumpa dessa hundar behöver. Allt är välkommet!

Tack på förhand!
 
Varför måste hon vara helt ensam utan den andra hunden ?
Jag har också flera hundar och skulle aldrig lämna en helt ensam.

många små raser finns till just för att vara ett alarm , så det är inte jättekonstigt att de skäller på ljud utifrån om det är en sån ras.

När hon skäller på andra hundar ute kan du ju prova skvaller, lära henne Att ta kontakt med dig så fort hon får syn på en annan hund och få godis.
Och hålla kontakt med dig när ni passerar andra hundar.
 
Varför måste hon vara helt ensam utan den andra hunden ?
Jag har också flera hundar och skulle aldrig lämna en helt ensam.

Jag har två hundar med helt olika rörelse/träningsbehov, både rasmässigt och åldersmässigt. Den yngre kräver mycket mer än den äldre vilket innebär att den äldre inte kan hänga med överallt. Tycker det är jätteviktigt att man lär hundarna att kunna vara helt själva, även om man har flera.
 
Jag har två hundar med helt olika rörelse/träningsbehov, både rasmässigt och åldersmässigt. Den yngre kräver mycket mer än den äldre vilket innebär att den äldre inte kan hänga med överallt. Tycker det är jätteviktigt att man lär hundarna att kunna vara helt själva, även om man har flera.

:up:
Dessutom kan ju ena hunden bli sjuk och läggas in, dö, behöva åka på träning, motionersas separat mm.
Det kan bli mycket hämande att ha en hund som inte kan vara själv så jag förstår TS frustation till fullo.
 
:up:
Dessutom kan ju ena hunden bli sjuk och läggas in, dö, behöva åka på träning, motionersas separat mm.
Det kan bli mycket hämande att ha en hund som inte kan vara själv så jag förstår TS frustation till fullo.

Exakt. Min äldre gjorde vi precis det misstaget med, vilket resulterat i att hon sällan kan lämnas själv. Ibland skäller hon till och med i bilen. Oerhört frustrerande och det hämmar mig och den yngre en hel del tyvärr.
 
Hur ser era vardagar ut i dagsläget? Vad får de för typ av aktivering och hur mycket?

Har du tidigare provat att träna på något vis för att få ordning på skällandet? Vad har provats och hur har det gått?
 
Det kan ju vara bra och veta vilken ras det handlar om. Sällskapsras, visst, men det skiljer sig väldigt mycket de raserna emellan, både mentalt och i motions/aktiveringsbehovet.
 
Jag har två hundar med helt olika rörelse/träningsbehov, både rasmässigt och åldersmässigt. Den yngre kräver mycket mer än den äldre vilket innebär att den äldre inte kan hänga med överallt. Tycker det är jätteviktigt att man lär hundarna att kunna vara helt själva, även om man har flera.
Ts har två sällskapsraser
 
De gånger jag haft 2 hundar samtidigt har jag gått in för att de skall kunna vara ensamma hemma utan den andra. Det är då ingen "katastrof" om jag åker iväg med den ena. Den hemmavarande bryr sig inte. Vi kommer ju hem så småningom. Likaså har jag aldrig varit med om att den yngre sörjt när den äldre har fått åka till hundhimlen. Den kvarvarande har väl gått runt och kollat litet, men det har varit allt.
 
Du är säkert jätteduktig , men nu har ju ts problem redan så vad hjälper det att du och ett antal till lärt era hundar att vara själva från början.
Ge ts tips istället
Exakt. Min äldre gjorde vi precis det misstaget med, vilket resulterat i att hon sällan kan lämnas själv. Ibland skäller hon till och med i bilen. Oerhört frustrerande och det hämmar mig och den yngre en hel del tyvärr.
 
:up:
Dessutom kan ju ena hunden bli sjuk och läggas in, dö, behöva åka på träning, motionersas separat mm.
Det kan bli mycket hämande att ha en hund som inte kan vara själv så jag förstår TS frustation till fullo.

Äh, det är väl bara att ha med båda och låta den ena vara kvar i bilen då det ska tränas eller motioneras. Om den ena dör, tja då får man väl lösa det då.
 
Du är säkert jätteduktig , men nu har ju ts problem redan så vad hjälper det att du och ett antal till lärt era hundar att vara själva från början.
Ge ts tips istället
Nu har ju TS skrivit med detta som en av de saker som hen upplever som ett problem. Du i ditt svar förringar det problemet och ifrågasätter varför hen. Är det ett bättre tips?
Vi andra gav nog mest TS ett stöd i att vi förstod hens situation.
 
Ts har två sällskapsraser

Och? Det kan fortfarande vara individer med olika behov även om man har samma raser. Kan även vara stor åldersskillnad. Min poäng var att det är en god idé att alltid lära hundarna att vara ensamma själva.
 
Fast i vilken situation måste man ha med sig en hund, men kan absolut inte ta med två?
Jag kan inte se att en sådan situation existerar.
Kan absolut inte är ju en definitionsfråga. I många situationer underlättar det att bara kunna ta med ena hunden, ser det inte som ett konstigt önskemål. Men visst, är ena hunden skadad som exempel klarar sig såklart båda hundarna med korta promenader runt huset. Självklart kan man ha med båda hundarna på kursen eller hos veterinären men om den ena hunden skäller konstant är det kanske inte trevligaste upplevelsen för någon.
 
Fast i vilken situation måste man ha med sig en hund, men kan absolut inte ta med två?
Jag kan inte se att en sådan situation existerar.

O_o
Jag kan börja.
Utgångspunkt: snart 13 år gammal shih-tzutant med ålderskrämpor vs snart 2 år gammal corgi-hane med stort rörelse- och aktiveringsbehov:
1. Motionsrundor (dvs högre tempo och ofta besvärligare terräng än rastrundor)
2. Träningspass (gamlingen sitter i bilen men även där har det som sagt börjat bli problem)
3. Kurser (samma problem som ovan)
4. Skada/sjukdom hos ena hunden
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 233
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 128
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 571
Senast: Modest
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 688
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp