Behandlingsmetoder för sned höft

F

FidoDog

Min unghäst har fått diagnosen av massören att hon har sned höft + ojämnt musklad bak, vilket gör att hon överbelastar ett framben och blir inflammerad i bogen pga detta. Massören kommer ut med jämna mellanrum och behandlar hästen och det blir lite bättre för varje gång. Hästen tömkörs/rids ca 50/50 och får massage och streching efter varje pass.

Nu till min frågor:
Om hästen är sned i skelettet, räcker det då med att enbart behandla musklerna? Massören menade på att musklerna kommer att "dra" skelettet rätt på sikt. Men eftersom musklerna är fästa i skelettet borde det inte vara tvärtom? Eller tänker jag fel? Borde jag kanske istället se till att en kiropraktor/ET behandlar henne?

Eftersom hon överbelastar ett framben så ligger ju hon i riskzonen för bl a kotledsinfl. Finns det något sätt att "förhindra" detta? Jag vet ju orsaken till det men det funkar inte riktigt att säga till henne att inte överbelasta benet... Hon har BoT på nätterna.

Tacksam för all hjälp jag kan få :bow:

/FidoDog :eek:

Sv: Behandlingsmetoder för sned höft

Suck, ingen som har en åsikt? :crazy:

/FidoDog :eek:

Jag har en åsikt!:)

Jag tror på den varianten som du är inne på att skelettet påverkar musklerna mer än vad musklerna påverkar skelettet. Jag hade sett till att hästen blir behandlad kiropraktiskt av equiterapeut eller liknande.
Jag pm:ar namn och telefonnummer till min E.T som hjälpt mig hur mycket som helst. Han är bra att bara rådfråga om inte annat!
Lycka till!

Jag har haft en häst med ett rätt ordentligt snett bäcken.

Det går ju inte att räta ut med människokraft, korskotorna är ihopväxta.
Däremot så kan du som du gör nu underlätta för henne med massage, akupunktur, kiropraktor, stretching m.m.
Och i din träning se till att du har en duktig tränare, man får ju rida oliksidigt och driva på det ena bakbenet mer (det har ju längre väg fram)
Min pålle var fin så länge hon var musklad och igång. Märktes i övergångar att det var "obalans"

Allsidig träning och se till att hon hela tiden får med sej bakbenen (båda) så borde ju automatiskt frambenet (bogen) klara sej.
Klättra på diagonalen, upp och ner. Bommar, öppna o sluta. Men ha kontroll över bakbenen så hon inte fuskar.

Korskotorna är normalt sett ihopväxta. Och det är enligt min åsikt och som jag lärt mig inte korset som är problemet utan bäckenet som har förskjutits och det blir en skevhet i korsbensleden. Och detta går att rätta till i dom allra flesta fall. Jag har själv haft 5 hästar som behandlats av min equiterapeut och dom var sneda innan men inte efter behandling.

Hade två olika kiropraktorer som hävdade olika.

Nr 1 kom ut, fick veta att hästen var sned (roterat bäcken) Sa att det går att räta ut. Bankade lite med klubban och drog iväg....

Nr 2 kom ut, kände igenom hela hästen, konstaterade att hon var sned + att hon hade spänningar i atlas axis kotorna, talade om att det inte gick att slå tillbaka bäckenet, behandlade henne lugnt och fint och gav mej ett schema inför närmaste veckans ridning, bokade en ny tid och åkte.

Har hört mkt om nr 1 i efterhand, väldigt mkt dåligt, men tydligen en del bra också eftersom han fortsätter.

Nr 2 har jag bara hört possitivt om. Mkt förtroendeingivande.

Vet att det diskuteras mkt om just Om det går att rätta bäckenet och att åsikterna går isär.
Jag har inte koll på hela hästens anatomi tillräckligt för att tala om hur det ligger till.
Men jag väljer absolut att lita på nr 2 och hans kunnande.

Jeanette

Vet att det diskuteras mkt om just Om det går att rätta bäckenet och att åsikterna går isär.
Jag har inte koll på hela hästens anatomi tillräckligt för att tala om hur det ligger till.

Min pålle har blivit tillrättad i bäckenet tre gånger. Men den senaste gången kiropraktorn var på besök så behövdes det inte rättas till :banana:. Även en veterinär med kiropraktiks utbildning sa att bäckenet var på plats när jag var där för ett par veckor sedan.

Det beror på hur gammal hästen är och hur mycket den abetat om jag skulle våga ge mig på att manipulera skelettet på en växande unghäst. Och i så fall skulle jag ENDAST använda mig av kiropraktorer eller fysioterapeuter som samarbetar med kliniker.

Min ettåring rullade fast i boxen förra året och fick en subluxation (urledvriding som gick tillbaka), han ska kollas på klinik av osteopat om en månad men har underhållits av massör under året. Han är en travhäst så han har arbetat en hel del sedan i januari när han blev friskförklarad av vet för att börja byggas upp.

Det finns alltså risker med att manipulera hästar som växer men de minskar med att musklerna byggs upp och skelettet börjar växa färdigt.

Massagen kan släppa en del men hittills har jag inte sett någon som lyckats massera tillbaka ett snett bäcken då man bara kommer åt musklerna på utsidan, det finns ju en hög uppe mellan bakbenen också som man aldrig når som påverkar höft och bäcken minst lika starkt.

Hur pass snett var det innan? Och hur kollade dom det nu?

Om jag ställde mej bakom min häst då hon stod påplant underlag och lika med bakhovarna och placerade ett pekfinger på varje höftknöl så skillde det ca 4 cm i höjd.

den första behandlingen han gjorde som sa att det gick att korrigera ändrade ingenting.

Massage är ju mera till för att hjälpa hästen då den tränas och byggs upp, så inga spänningar byggs upp pga snedheten.

Hästen i fråga är 3 år gammal och har haft ett lugnt inridningsår. Det jag tror att massören menade (nu när jag tänkt efter :angel: ) att eftersom att hästen är så ung och fortfarande kan växa lite till så finns möjligheten att om musklerna sitter där de ska så kan de "dra" rätt skelettet efter hand som det växer...

Men det beror kanske på orsaker till felet där. Dvs om det är att hon är ojämnt musklad och blivit sned i skelett pga det, eller att hon är sned i skelett av någon anledning och blivit ojämnt musklad pga det. Hur vet man vad som är vad? :confused:

/FidoDog :cool:

Nr 1 hade jag inte trott mycket på heller. Jag tror inte att man kan rätta till något med hjälp av en klubba. Som jag har fått det förklarat för mig så får man en effekt av "klubbning" eftersom du får en påverkan i muskler och diverse fästen m.m. som gör att spänningarna släpper lite. Men eftersom inte själva orsaken behandlats så kommer spänningarna tillbaka.
Det är delvis samma med massage, laser, akupunktur m.m. Du får mjukare muskler och mycket spänningar släpper men eftersom grundorsaken inte åtgärdas kommer dessa spänningar tillbaka.

Detta är mina åsikter som jag har efter egna erfarenheter med min equiterapeut!

En annan sak med klubban - Tänk om hästen flyttar sig en liten bit och klubban missar. :eek:

Jag skulle aldrig släppa någon med en klubba på någon av mina hästar, eventuellt kanske om det var två klubbor inblandade. Men nu har jag några bra alternativare omkring mig, en ET och en osteopat. Massör är jag själv så där slipper jag leta! :idea:

Jag tror inte på att du lyckas dra rätt en sned "höft" (egentligen är det förmodligen bäckenet, höftleden är hemskt svår att se) bara med hjälp av att arbeta hästen rätt, stretching ock massage.

Anledningen är mitt fyraåriga "projekt" som jag köpte i januari 2006, han har fått regelbunden massage, blivit kollad av ET och kollats av veterinär ett antal ggr under tiden sen jag köpte honom. Han har inte varit synbart sned under den här tiden.

Ändå har hans snedhet i bäckenet och låsningar i höftleder inte uppdagats förrän nu av osteopaten. Han är i lite annan klass än övriga både kunskaps- och erfarenhetsmässigt... :idea:

Hur pass snett var det innan? Och hur kollade dom det nu?

Om jag ställde mej bakom min häst då hon stod påplant underlag och lika med bakhovarna och placerade ett pekfinger på varje höftknöl så skillde det ca 4 cm i höjd.

Det var inte så mycket så att det syntes om jag bara stod bakom och tittade (testade inte så som du gjorde iof). Det kollades (av både veterinären och kiropraktorn) genom att de kände på kotorna i ryggraden, ruckade likksom lite på dem (en och en) och kände på så sett om det var någonstans som det var en låsning. Det är precis på samma sätt som man gör på människor.

Hur klubba används:
När man använder klubba för att manipulera kotorna så har man två klubbor. En hålls stilla mot det ställe som ska bankas, och nästa klubba slår på den första. Det skulle vara näst intill omöjligt att pricka rätt annars.

Det var inte så mycket så att det syntes om jag bara stod bakom och tittade (testade inte så som du gjorde iof). Det kollades (av både veterinären och kiropraktorn) genom att de kände på kotorna i ryggraden, ruckade likksom lite på dem (en och en) och kände på så sett om det var någonstans som det var en låsning. Det är precis på samma sätt som man gör på människor.

När man använder klubba för att manipulera kotorna så har man två klubbor. En hålls stilla mot det ställe som ska bankas, och nästa klubba slår på den första. Det skulle vara näst intill omöjligt att pricka rätt annars.

Tyvärr finns det de som åker runt och knackar hästar med EN klubba... :crazy:

Normalt sett kan inte höftbenet bli snett. Skulle häftbensleden glida isär har hästen så ont att den inte kan fungera överhuvudtaget. Det där med att knacka och slå med klubba tror jag personligen inte alls på trots att jag har haft den behandlingen på en av mina hästar också. I pricip är alltid sådana problem muskulära och behandlas med massage och rätt träning.

1. Om hästen är sned i skelettet, så ÄR hästen sned i skelettet och ingen i hela världen kan trycka detta "rätt"

Om hästen föds med en anatomisk defekt lär sig hästen att kompensera sin brist, obalans, snedhet och oftast märker vi människor knappt av det.

2. Om hästen av olika orsaker har muskler som dragit ena bäckenhalvan snett, dvs. ena bäckenhalvan har roterat en bit fram/ner runt Ileosacralleden finns ALLA möjligheter för en Hästterapeut att få rätsida på detta, men, det innefattar ckså att se över rörelsemönster i övrigt, utrustning, ryttarens snedhet etc och det är EJ avgörande hästens ålder enligt min erfarenhet.

3.SLÅ, BANKA, DRA hör ej hemma i terapeutvärlden som jag känner till, man trycker, masserar eller stretchar.

4. Om man har en häst med ett snett bäcken kan vi vara ganska så säkra på att det inte är höften som hoppat ut, eftersom hästen då EJ skulle vara kapabel att stå på det benet.

5. Om man har en häst med ett snett bäcken kan vi inte alltid vara säkra på att det inte är en fraktur! gammal eller nytillkommen, men ej omöjligt!

6. Snett bäcken är ett begrepp stort som få, dock grundar det sig oftast i ensidig träning, sned sadel eller ryttare som inte kan använda sin kropp koordinatoriskt, dvs ryttaren hänger på hästens ena sida vilket medför att hästen måste överkompensera ryttarens balansbrist vilket medför en överbelastning i hästens ena bakben (Till 90% höger) vilket medför att musklerna och ligamenten på samma sida komprimeras och drar bäckenhalvan framåt/neråt.

7. Summan av Kardemumman. Snett bäcken kan oftast åtgärdas, snett bäcken har sällan eller aldrig med höften att göra men till 90% med ryttarens snedhet att göra.

Kolla sadel! Kolla dig själv! Tag ut en terapeut sm kan kolla igenom hästen och avgöra problematiken!

Jag har haft en häst med ett rätt ordentligt snett bäcken.

Det går ju inte att räta ut med människokraft, korskotorna är ihopväxta.
Däremot så kan du som du gör nu underlätta för henne med massage, akupunktur, kiropraktor, stretching m.m.
Och i din träning se till att du har en duktig tränare, man får ju rida oliksidigt och driva på det ena bakbenet mer (det har ju längre väg fram)
Min pålle var fin så länge hon var musklad och igång. Märktes i övergångar att det var "obalans"

Allsidig träning och se till att hon hela tiden får med sej bakbenen (båda) så borde ju automatiskt frambenet (bogen) klara sej.
Klättra på diagonalen, upp och ner. Bommar, öppna o sluta. Men ha kontroll över bakbenen så hon inte fuskar.

Blir fundersam över ditt inlägg.

Korskotorna är ihopväxta...Ja?

Det beror på hur gammal hästen är och hur mycket den abetat om jag skulle våga ge mig på att manipulera skelettet på en växande unghäst. Och i så fall skulle jag ENDAST använda mig av kiropraktorer eller fysioterapeuter som samarbetar med kliniker.

Min ettåring rullade fast i boxen förra året och fick en subluxation (urledvriding som gick tillbaka), han ska kollas på klinik av osteopat om en månad men har underhållits av massör under året. Han är en travhäst så han har arbetat en hel del sedan i januari när han blev friskförklarad av vet för att börja byggas upp.

Det finns alltså risker med att manipulera hästar som växer men de minskar med att musklerna byggs upp och skelettet börjar växa färdigt.

Massagen kan släppa en del men hittills har jag inte sett någon som lyckats massera tillbaka ett snett bäcken då man bara kommer åt musklerna på utsidan, det finns ju en hög uppe mellan bakbenen också som man aldrig når som påverkar höft och bäcken minst lika starkt.

Man manipulerar inte skelettet. Man jobbar med muskulaturen, att forma om skelettet med händerna går liksom inte. Att börja så tidigt som möjligt att balansera en häst är däremot att rekommendera, ju yngre desto bättre!

Normalt sett kan inte höftbenet bli snett. Skulle häftbensleden glida isär har hästen så ont att den inte kan fungera överhuvudtaget. Det där med att knacka och slå med klubba tror jag personligen inte alls på trots att jag har haft den behandlingen på en av mina hästar också. I pricip är alltid sådana problem muskulära och behandlas med massage och rätt träning.

Precix....

Liknande trådar

Hästvård Jag har hamnat i ett läge där jag varken kan säga det ena eller andra. Ska dra sjukdomshistorian lite kort: Kände att hästen kändes...
Svar
2
· Visningar
1 157
Senast: dengra
·
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 883
Senast: russan 14
·
Hästvård Ni som har erfarenhet/eller vet något om. sådana fläkt-skador som kommer då hästen halkar (utåt med ett framben). kan ni titta hit...
2
Svar
22
· Visningar
6 337
Senast: älgen
·
Hästvård Var hos veterinären med min häst igår och fick återigen beskedet kotledsinflammation. Han var visserligen bara 0,5 grad halt på höger...
Svar
19
· Visningar
1 448
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka