Behandlingsjournal

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Hur noga är ni med era träning/tävlingshästars behandlingsjournal?

Sv: Behandlingsjournal

Hrm,inte min starka sida. Får man föra den elektronisk,eller måste den skrivas ner i någon särskild bok?

Jag har precis börjat min b-tränarkurs och då pratade de om den. Jag hade faktist inte en aning om att man skulle föra en sån :angel:.

Det finns en blankett som man kan skriva ut från travsport.se, men man behöver inte använda den utan man får använda en egentillverkad eller ett datorprogram

Man ska tydligen behålla journalen i 12 månader efter att sista anteckningen gjordes eller 60 månder om man har en häst som ej är undantagen krav om slaktkarens. Vad de nu betyder

Hrm,inte min starka sida. Får man föra den elektronisk,eller måste den skrivas ner i någon särskild bok?

Journalen ska vara tillgänglig om STC gör besök hos dig!
Journalerna finns att ladda ner på Travsport.se.
Vet inte om man får föra den elektroniskt.

Jag skriver in i träningsdagboken i mitt datorprogram om hästen behandlats och med vad, men om jag råkar ta Blue Lotion i stället för nåt annat liniment när de inte är anmälda till nåt så gör jag det inte.

Om jag anmält till nåt är jag skitnoga med vad jag smörjer dem med.

Jag skriver in i träningsdagboken i mitt datorprogram om hästen behandlats och med vad, men om jag råkar ta Blue Lotion i stället för nåt annat liniment när de inte är anmälda till nåt så gör jag det inte.

Om jag anmält till nåt är jag skitnoga med vad jag smörjer dem med.

Jag har hört att det inte är karens på Blue Lotion inom travet,bara inom ridsporten stämmer det?

Karens pa Blue Lotion!?
Jag svettar ju med det innan de gar ut till start, dvs mindre an en timma innan.
(Ps. jag ar i USA sa ni behover inte oroa er att jag fuskar pa era banor men katten vad harda de ar i Sverige!)

det är inte karens på blue lotion, kollade i proppen

det finns vl 2 olika blue lotion en stark o en vanlig? iofs använder jag inte det längre så vet inte om det är så längre...?

det är Liniment Blue från eclipse biofarmab som har karens (96timmar from. 1/1-2009). Alltså inte vanliga Blue Lotion.

I behandlingsjournalen, ska man bara föra in sånt där hästen behandlats med något preparat, eller gäller det till exempel hältutredningar också?

det är Liniment Blue från eclipse biofarmab som har karens (96timmar from. 1/1-2009). Alltså inte vanliga Blue Lotion.

I behandlingsjournalen, ska man bara föra in sånt där hästen behandlats med något preparat, eller gäller det till exempel hältutredningar också?

BRa fråga någon som vet?
Jag har aldrig hört talas om behandlings journal:confused: Dom sa inget när jag tog B licens iaf.

Så här står de i informationsbladet man får ut samtidigt som man skriver ut journalen

INFORMERAR

KRAV OM BEHANDLINGSJOURNAL

STC beslutade 2005 att behandlingsjournal för behandling av travhäst skall föras av ansvarig tränare.

Det är ur djurskyddssynpunkt viktigt att både ansvarig tränare och STC har tillgång till en god dokumentation av utförda åtgärder på våra hästar.
STC har tagit fram ett förslag till blankett som kan användas. Detta förhindrar dock inte enskild tränare att använda "egentillverkad" blankett eller dataprogram för dokumentation. Dock finns minimikrav enligt nedan vad som skall finnas på blanketten.

Vem skall dokumentera?
Alla ansvariga tränare skall se till att behandlingsjournal förs och att dessa journaler förvaras på ett säkert sätt i 12 månader efter senast införd anteckning, 60 månader för häst som ej är undantagna krav om slaktkarens.

Vad skall dokumenteras?
Alla åtgärder som medför någon karenstid inför start (mer än 0 dagar). Det kan vara tillförsel av medicin, akupunktur, blistring, ultraljudsbehandling etc.
Hur dokumentera? Datum, hästnamn, diagnos, medicinbenämning eller åtgärd, karenstid för start enligt STC:s karenstidslista, mängd medicin i förekommande fall, tillförselsätt och signering av ansvarig tränare eller skötare om uppgiften är delegerad samt i förekommande fall veterinär.
Behandlingsjournalen enligt exemplet nedan finns att tillgå på STC:s hemsida
www.travsport.se under fliken blanketter.

:eek::eek::eek::eek::eek:
Har inte gjort detta någon gång över huvud taget.
Ingen av de proffs tränare jag jobbat hos har gjort detta.
Dags att skriva ner lite då :D

Skönt att det inte bara var jag som tappade hakan när jag hörde de här.. Vad bra STC är på att informera ;)

Skönt att det inte bara var jag som tappade hakan när jag hörde de här.. Vad bra STC är på att informera ;)

Helt perfekta inte ett enda ord sagt på B tränar kursen heller:confused:
Men men hur ska de kunna veta om man gör något fuffens eller inte?
Bara behandlingar hos vet förs ju in i passet.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Unafraid
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
431
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sex nya deltagare från trav- och galoppsporten får via ATG Talang möjlighet att boosta sin satsning mot toppen i sin respektive sport...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka