Behandlingar med kortison

nexxa

Trådstartare
I augusti förra året upptäcktes en knäledsinflammation i min hästs ena bakben och man behandlade med kortison, 2 månader senare var han kanonfin och det var utläkt. Ytterligare 2 månader fick och sen slog hela kortisonet ut hela systemet och gav honom fång, han avlivades i år efter 10 veckors kamp..

Finns det något annat man kan behandla med på klinik än just kortison om man skulle behöva igen? Är det vid många "sjukdomar" och skador man just använder sig av kortison?

Tacksam för svar

Sv: Behandlingar med kortison

Vi har ju varit på samma klinik många gånger (tyvärr hästar med mkt skador 07-08) men alltid fått behandlat med DMSO. Har läst lite förut men minns inte vart skildnaden ligger, och varför man använder kortison ibland och ibland inte.

Men hur kan kortisonet slå ut systemet så långt efteråt?
Ligger det kvar i systemet på något vis? Om någon som vet vill berätta!

Bara nyfiken! :)

Man blir ju lite skraj för kortisonet nu, har både hört och läst om flera hästar som fått fång av det.

Jag har mycket swårt att se att intraartikulära kortisoninjektioner skulle ge upphow till fång, i synnerhet 4 månader efter behandlingstillfället. Kortison i de doserna slår inte "ut hela kroppen".

Det är nog mer sannolikt att hästen fick fång aw helt andra orsaker. Icke desto mindre tragiskt, men du ska inte behöwa wara orolig för ledbehandlingar.

Man blir ju lite skraj för kortisonet nu, har både hört och läst om flera hästar som fått fång av det.

"Hört och läst" andras antaganden? Eller riktiga rapporter, dws wetenskapliga studier eller biwerkningsrapporter från Läkemedelswerket? Så stor är inte risken, äwen om den förstås inte ska negligeras.

Kortison, eller kortisol, är ett hormon som förekommer i kroppen och styr en mängd funktioner. Det är ett bra hormon! När det ges som allmänbehandling under lång tid finns risk för att man inducerar fång, i synnerhet hos känsliga indiwider. Ledinjektioner med kortison ger ingen nämwärd ökning aw det totala kortisonet i kroppen.

I terapeutiska doser är kortison starkt antiinflammatoriskt. DMSO är också antiinflammatoriskt, men kortison anses mer potent.

Det finns långtidswerkande kortison, bl a Depo-Medrol, som liksom bildar en lokal depå på injektionsplatsen och därmed pytsar ut sin effekt under lång tid. På humansidan anges effekt i led mellan 3-4 weckor, alltså inte 4 månader. Annars kan jag inte mycket om wilka prep man injicerar i hästleder, så jag är inte rätt person att swara på om långtidswerkande prep anwänds där.

Depo-Medrol har anwänts en del för behandling aw sommareksem (intramuskulärt), men där är fångrisken större.

Senast ändrad:

Svar till er båda! Enligt veterinären var hans fång inte foderrelaterat alls och man är till 99% säker på att det var kortisonet (det var en tvungen behandling då och man kan ju inte veta om någon är extremt känslig) men jag har läst på flera ställen (minns dessvärre inte var) om att kortison kan vara förödande i många fall

men iaf..finns det något annat man kan behandla med än just kortison? Jag har ju en häst till som fick fång fast av gräset och jag är livrädd för mer skador :(

ja, man kan låta inflammationen läka ut av sig själv, låta det ta den tid det tar! behandla med tex laser eller akupunktur om man vill påskynda läkningen. det sprutas alltför mkt.

jag låter mina djur (och mig själv!) enbart få kortison om det står om livet - tex vid svullnad i hjärna och ryggmärg som det är bråttom att få ner. aldrig aldrig annars, kortison är något av det värsta man kan ha i kroppen. särskilt för hästar eftersom fångrisken är så stor. har läst om hästar som fått fång av kortison SALVA tom! kortison=skit :devil:

vad menar du med tvungen behandling?? ingen veterinär kan tvinga dig att spruta hästens ledor... :crazy:

Tyvärr minns jag inte, så det kan jag inte redogöra för. Men några vetenskapliga studier var det inte i alla fall så jag kanske är rädd i onödan.

Nej absolut inte, men just denna knäledsinflammationen hade mycket, mycket ledvätska och då som många andra gör behandlades det med kortison, det är ju väldigt vanligt. Dock kommer jag vara vääldigt tveksam till detta även om alla kliniker gjort detsamma (och ja man har saker att säga till om själv men det kändes rätt då och är inget man kan ändra nu)
Men sen är man ju rädd att det INTE läker ut själv, min fick det av att bara gå i hagen så det känns ju inte helt ok att chansa då heller. Givetvis kan man prova akupunktur och laser, men finns det verkligen inget annat läkemedel som är brukbart mot knäledsinflammatio, har samma verkan som kortison?

Nej, det är hyaluronsyra.
Kombineras ofta med kortison för en effektiv ledbehandling eller ges enskilt.

Efter 4 mån är kortisonet bort ur kroppen.
Du får nog söka annan orsak till fången.

Däremot har jag hört av vet att man ska vara försiktig med kraftfoder/foderbyten vid beh med stora doser kortison. Då pratar vi större dosen än behandling av ett par leder.

Nu tycker jag att du är ute och cyklar. Rejält.

Jag håller med om att man inte bör spruta leder slentrianmässigt och att wila är en mycket wiktig del i läkning och rehabilitering. Däremot är kortison många gånger räddningen för en inflammerad led.

Ju förr man kan bryta inflammationen, desto mindre permanenta skador uppstår i ledrummet. De inflammatoriska produkterna orsakar skador som i sin tur underhåller inflammationen. Ledwätskans sammansättning försämras, nutrition och smörjning aw led och ledbrosk försämras, förutsättningarna för läkning försämras ytterligare. Kortisonet bryter effektiwt inflammationskaskaden och ger dessutom en potent smärtlindring. Smärtfirheten gör att hästen "wågar" anwända leden, dess rörelseomfång ökar och den naturliga funktionen återfås - detta är i sig läkande (så länge wi pratar om en ledinflammation utan broskskador, ledmöss osw).

Det är också en stor skillnad på kortison lokalt i leden och som allmänbehandling. Att hästar skulle ha fått fång aw salwa skulle jag gärna wilja ha bewis för - möjligen om hästen ätit upp en hel tub...

Jag skulle inte tweka att anwända kortison till mig eller mina djur wid behow. Det ska anwändas med restriktion, men att basunera ut att det är "farligt" tycker jag är en klar öwerdrift.

Min häst har haft hovledsinflammationer några gånger under sitt liv. Kortison och tuppkam hjälper inte honom ett dugg. jag säger bara adequanin, han blir bra direkt efter en tids vila! Sprutas också in i leden, jag gillar inte kortison!

mitt sto hade knäledsinflammation vä.bak, hon blev sprutad i leden 1gång och hon har aldrig haft problem efter det.

Alla medikamenter har bieffekter i någon form, så även Adequanin. Behöver man bryta en inflammation snabbt, så är väl inte heller detta det första man väljer.

Håller med att man inte är så speciellt förtjust i kortison, i små doser är det nog ok. Min mamma dog för inte så länge sedan och hon var behandlad med kortison i många år pga ledvärk, enl Uppsala Akademiska så slog det ut hela kroppen, förtunnade hjärtväggar, tarmsystem, blodkärl mm. Sista perioden var det dialys, hjärtpump allt. Det var bara maskinerna som höll igång.Har själv ledbesvär men jag använder djävulsklogele och Arnika. Funkar bra på mig och jag kommer aldrig att ta kortison själv. (inte så länge jag kan röra mig hyfsat iallafall)
Jag tycker att det är lite för mkt "hälta - spruta med kortison så är det okej"
Varför uppstår inflammationen? Inte bara behandla symptomen utan även hitta varför?? Hittar man det som från början är problemet och åtgärder det så behövs inte all kortison.... Varför blir hästen mer ansträngd i höger eller vänster kota, är det ett fel som aldrig går bort, hur ofta skall man spruta eller varför inte ta bort hästen så den slipper lidandet....

Jag antar att din mammas läkare hade goda själ att använda kortisonet och att hennes liv kanske varit kortare eller sämre utan kortisonet.

Ja - betydligt sämre - Men det är lite det med hästen, en kortison behandl är inte hela världen men flera upprepade och i långa perioder tar på kroppen oavsett häst eller människa. Vilket är värst för hästen egentligen. När det går så långt att man om o om igen får behandl är det då inte bättre att ta bort hästen....Om man inte kan åtgärda orsaken till varför det kommer tillbaka om o om igen....

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: The Beast
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
497
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 572
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka