Behandling vid hovböld?

WaterLily

Trådstartare
Var bortrest på semester och under den tiden så gick mitt lilla ettårs-sto och drog på sig en rejäl hovböld. Hon var kraftigt halt enligt dom som såg henne och veterinär ringdes ut och konstaterade en hovböld. Orsaken tros vara en hovspricka som sen orsakat en infektion. Hon står nu på hippotrim, och inget mer.

I början var hon ordinerad boxvila och blev bättre, så då tyckte veterinären att hon skulle börja gå ut i hagen igen. När jag kom hem igen igår så är hon fortfarande tydligt halt, men inte lika halt som förut. Hoven har baddats med alsolsprit men inget "guck" verkar ha läckt ut. Finns det något sätt att hjälpa hovbölden fram?

Borde hon ställas på boxvila igen med ett någon form bandage för att "locka fram hovbölden"? Funderar på ett spritbandage runt hoven?
Veterinären här är ingen expert på hästar kanske ska nämnas, så jag vill dubbelkolla att hans ordination verkligen är den optimala.

Sv: Behandling vid hovböld?

Jag hade kontaktat en hovslagare som är godkänd av jordbruksverket och bett denne undersöka hästen.

Ta kontakt med en godkänd hovslagare som sagt. Ett våtvärmande jod-omslag kan hjälpa men ta hjälp av en hovslagare som kan lokalisera och skära upp bölden.

Om hovis inte kan komma ut på en gång eller om du av någon anledning inte vill ringa så skulle jag föreslå våtvarmt omslag med jodopax och boxvila (för att omslaget inte ska ramla av på en gång). Kanske behöver hästen sulor eller något annat skydd så att det inte kommer fler hovbölder?

Jag har då troligtvis en hovböld på min shettis nu.

Ringde och beskrev för veterinären och frågade vad jag skulle göra.

ABSOLUT INTE omslag med Jod sa han till mig. å detta är då en hästveterinär så konstigt att det kan skilja så på rekommendationer

Jag har då troligtvis en hovböld på min shettis nu.

Ringde och beskrev för veterinären och frågade vad jag skulle göra.

ABSOLUT INTE omslag med Jod sa han till mig. å detta är då en hästveterinär så konstigt att det kan skilja så på rekommendationer

Min veterinär är också hästveterinär så jag litar på hennes omdöme, men hovis t.ex. tyckte inte om omslag så det verkar finnas två olika skolor i detta ämne :crazy: Jag lydde vets råd och körde med omslag och fick på så sätt ut bölden utan att det behövde skäras upp något. Jag ser hellre att hästen står inne med omläggning en vecka än att den behöver skäras upp och sedan ändå stå inne med omläggning en vecka, om du förstår vad jag menar?

Kanske ska tillägga att det är vääääldigt utspädd jodopax som gäller. Ska knappt vara gulfärgat.

Vad sa din veterinär att du skulle göra?

Avvakta och se och OM jag ville lägga något omslag så med vatten.

Kan säga att Pegasus går MYCKET bättre nu så troligtvis har han bara fått "blåmärke" och ingen hovböld.

Min häst fick en hovböld i förra veckan, var först rejält halt i tisdags kväll, svullen vid kotan. Både hältan och svullnaden kom och gick, hovslagaren var ute i torsdags och klämde (hade ringt kliniken men de hade ingen tid förarens januari, men de sa att det lät som hovböld). Hovis hittade inget men så att jag skulle avvakta lite om det var en väldigt ny hovböld.

Idag så kom han igen och tog av skon, klämde och grävde lite i tån och jo visst var det en hovböld. Hade i jodopax, på med bomull indränkt i jodopax och sen bandagera med klisterbandage och sist silvertejp och ut i den torraste hagen vi har :p.
Men.. hur ofta ska man byta bandaget? 2ggr om dagen eller mer/mindre? Hästen är nu ohalt och har ingen svullnad, bot på natten fortfarande för säkerhets skull.

Jag brukar byta omslaget på eftermiddagen/kvällen, då hästen kommit in från hagen. En gång per dygn, med andra ord. :)

Ok, jag har nu bytt morgon och kväll. Återanvände gårdagens ute bandage då det jag gjorde gick upp på väg till hagen, så fick ta in och rensa hoven och göra ett nytt omslag med klisterbandage och trädde på gårdagens bandage ovanpå och tejpade extra omkring så den ska sitta kvar och hålla vätan ute.

Irriterande nog så är mitt lager med vetrap snart slut, har en rulle kvar :O.

Min vet brukade rekommendera virkonbandage i ett dygn och därefter torrt bandage i 5-6 dygn. Jag har dock aldrig ställt en häst på boxvila pga en hovböld, det går att göra hovbandage som håller för utevistelse men det kräver en väldig massa silvertejp och gärna en boot och en bit av ett gammalt täcke plusbomull och vetrap

hur menar du att man skulle använda det gamla täcket då menar du? bootsen förstår jag att det är så att hästen inte trampar av sig allt, men täcket? silvertejpen håller ju ute vätan om man tejpar ordentligt.

Jag gjorde så att jag klippte en bit av täcket, ett gammalt utetäcke, och tejpade fast det på bootsen, långa tejpbitar så det fäste på insidan av booten (bootset? var är egentligen det korrekta uttrycket för en boot i bestämd form?) och så tejpade jag även utanpå.
Jag tyckte det höll allting på plats bättre då hästen var ute mycket och rörde sig en hel del då hältan helt försvunnit. Är det riktigt blött, tex om det börjar regna eller om silvertejpen är av sämre kvalité så släpper tejpen ibland. Svårt att förklara vettigt men jag tyckte det var det som funkade allra bäst för mig :)

det låter lite ostabilt faktiskt i mina öron, jag har nu ca 5mm av silvertejp och bandage under hoven så det blir inte ngn större punkttryck direkt :p. sen har jag tejpat hårt runt om hela hoven samt ballarna så det ska sitta. igår så var hon ute i hagen när det regnade, lite lerigt är det men är mest marken som är vattendränkt. hoven var torr och ren samt så var det snustort på insidan av silvertejp skon :D. hoppas att det är likadant idag.

Ja alltså innanför bootsen hade jag bomull och vetrap och så boot med täckesbit och silvertejp utanpå detta för att skydda det inre bandaget. Ostabilt var det inte och hästen gick/går på lösdrift

Kontakta kunnig HÄSTVETERINÄR!
Konstaterad böld ska skäras upp och hoven ska gipsas. Om det inte är en konstaterad böld kan det givetvis behandlas på annat sätt.. Sprickan borde åtgärdas av godkänd hovis

Bölder kan "hjälpas" med våtvarmt omslag, men ofta ingen behandling. En duktig veterinär kan skära upp en böld, omslag kan ägare lägga i väntan på vård..

Man MÅSTE inte gipsa en hovböld. Det har varken vår (mycket kunniga) veterinär eller hovslagare någonsin rekommenderat eller gjort. Att den ska öppnas håller jag däremot med om, men sedan har det alltid räckt med jodopaxomslag för vår del. Man gipsar i vissa fall, det vet jag, men det är ju inte så att man alltid MÅSTE gipsa.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 507
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: Bison
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring