Behandling mot skabb...vems ansvar?

Cezzan

Trådstartare
Stallets Frieser W, har under flera års tid kliat sönder man och svans och haft problem med pälsen. Han behandlades på benen för fotskabb, och det verkade inte hjälpa.
Ägaren tog nu nyligen ut vet. som gjorde hudskrapsprov och blodprov för att komma till botten med problemet.
Proverna visade inte på parasiter, men de bestämde att behandla honom och hans hagkompisar O och N för fotskabb. Vet trodde att den förra behandlingen skrämt upp skabben i manen eftersom bara benen blev behandlade och nu var det dags att behandla hela hästen.

Fotskabb kan tydligen visa sig som mugg, och O som haft problem med mugg under flera år blev plötsligt av med muggen så han var med all säkerhet drabbad.
W började klia som en tok och mjälla, vilket vet trodde var för att skabben flydde och "kom upp till ytan".
W´s ägare ville att min häst C och hans hagkompis M nu också skulle behandla mot skabb.
M's ägare ringde till vet. för att diskutera saken, och vet sa att våra hästar till 99,9 % säkerhet inte var drabbade, och om de var drabbade skulle de aldrig lida av det, då skabben endast trivs hos hästar med rikligt hovskägg. Utan vi skulle behandla för att W inte ska få det igen.

Nu till min fråga. Jag och M's ägare tycker att det inte känns så jätteroligt att behöva betala 500 spänn på att behandla något som inte våra hästar drabbas av, utan för att göra W "en tjänst"´, utan att hans ägare skulle stått för den.
vad tycker ni?
 
Sv: Behandling mot skabb...vems ansvar?

hej ..tenutex från apoteket.
till saken hör att hela stallets hästar ska behandlas från
topp till tå eller från hov till huvud för att sanera hela häst i spol spiltor ,beståndet,annars blir man inte av med skabben eller annan ohyra ,och hela stallet ska grov saneras samt isolering från andra djur
för att hindra smitt spridning , en längre tid om minst 14 dagar till 1
månad.
det finns att köpa på apoteket medel mot ohyra ,samt fråga veterinären om dags akutella råd.
man kan använda starka rengörings medel istallet samt grov tvätt
av största kalibern .stor städning med andra ord
alla täcken och alla träns sadlar allt som används ska rengöras
samt ryktsaker .ett tips att dom dör om fryser ned allting.
i frys boxen eller koka betten ,som tåls att kokas,
sådant som kan tvättas mycket varmt över 100 grader.
så det är bara att göra som din veterinär säger att ni ska göra.
oavsett kostnaderna om ni vill bli av med ohyran. :banana: :bump:
 
Sv: Behandling mot skabb...vems ansvar?

Vi har alltså behandlat redan med frontline, switch pour on och avmaskning med ivomec.
frågan var inte hur man skulle göra, utan vems ansvar kostnaerna blir.
 
Sv: Behandling mot skabb...vems ansvar?

alltså,har du kollatd etta med SVA?

jaghar kollat emd SVA och det där verkar vara lite väl attta i....
åtminstoen för chorioptes Bovis somd et rör sig om i dte här fallet....

Till fråganden så kan jag säg atat jag hade INTE behandlat min häst för CB om den inet låg inom riskzonen,men hållt ögonen öppna för alla tecken på CB...
dessutom så behöverd et inet bli så dyrt att behandla då både Switch o frontline fungerar inom vettiga doser..

jag har själv Fries som behandlats för CB...

Thina
 
Sv: Behandling mot skabb...vems ansvar?

Frontline är DYRT att behandla med, använder man Sebacil istället kommer man betydligt billigare undan!

Och JA, alla hästar ska behandlas och allt ska saneras!
Även om en häst inte har besvär så är han smittobärande.

Gå gärna in på www.svenskatinker.se och välj "artiklar", där finns en utförlig artikel om fotskabb (Chorioptes equi) som Dan Christensson från SVA Uppsala för övrigt varit med och skrivit.

Svar på själva frågan;
Ja, jag tycker att hästägaren ska betala behandlingen. Det blir inte så dyrt med sebacil. Det är ju ändå hennes häst som dragit dit smittan.
 
Sv: Behandling mot skabb...vems ansvar?

Om W visste att det var skabb när de flyttade in eller innan det kom nya hästar till stallet så tycker jag att W skall stå för alla kostnader. MEN om det är så att W inte försen nu har fått vetskap om skabben så tycker jag att var och en skall betala, eftersom ägaren inte hade uppsåt att sprida smittan eller undanhållit den. För att ev. få bort skabben så SKA ALLA hästar och ALLT runt omkring behandlas, vare sig en häst visar symtom eller inte.. Det kan va så att en häst kan bära smittan utan att uppvisa symtom..
Om det nu är så att alla hästar utom din och M:s flyttar och nya hästar kommer in och ni får ett utbrott efter någon månad eller två och ni inte har behandlat så anser jag att ni är största källan till smittan och skall i så fall då stå för alla kostnader på alla hästar.

MVH/
 
Sv: Behandling mot skabb...vems ansvar?

Hästägarna ska stå för kostnaderna för sina egna hästar. Din häst kan smitta andra även om din inte besväras av skabben.
 
Sv: Behandling mot skabb...vems ansvar?

Var och en betalar för sin hästs behandling, oavsett om de visar symptom eller ej.
 
Sv: Behandling mot skabb...vems ansvar?

På förekommen anledning.

Under hästverksam diskuterar vi sakfrågor, om någon anser att ett inlägg innehåller felaktiga uppgifter så bör man komma med ett seriöst inlägg med sin egen åsikt samt vad som eventuellt är felaktigt.

Lobelia//Moderator
 
Sv: Behandling mot skabb...vems ansvar?

hej det är hästägarens ansvar för sin hästen plus övriga som de delar
stallet med således har alla med saken att göra,kostnaden idetta fall
är en bi sak,vikten är att få stallet plus hästarna fria från skabb ,inte
bråka vem som ska betala ,var och en får dra sitt strå till stacken,
och dela på alla inköp,rimligt vis ,så var och en vet vad som ska betalas ,man kan skriva allt iett namn och sedan dela upp det.
men allt ska väl bokföras som vanligt.
när det blir sjukdomar kan man inte bråka om sådan saker det som är viktigt att få hjälp och sedan ordna betalningen.när faran är under
kontroll.spar på alla kvitton och sätt allt ien pärm.
det administrativa har ni väl ett kontor för! :banana: :bump: :d :love:
 
Sv: Behandling mot skabb...vems ansvar?

huR GÖR NI OM DET ÄR NÅGON HÄST SOM BLIVIGT FÖRKYLD OCH SMITTAT DE ANDRA? (oj caps lock) el i fall någon fått inflensan och smittat andra.

det finns många fördelar och risker att stå många hästar i ett stall, tex är en av riskerna smittospridningen, väljer man att stå i ett stall med många hästar måste man ha klart för sig att med fördelar kommer nakdelar.

Även fast det är en häst som har orsakat alla problemen så tycker jag att alla ska betala för sina egna hästar och hjälpas åt med saneringen,

Tänk om din häst skulle komma dragandes med tex hästiflensan efter en träning och den smittade ned hela stallet, skulle du villja stå för alla kostnader då?

Angela
 

Liknande trådar

Hästvård Jag flyttade för ca 3 veckor sedan till nytt stall. Dagen efter inflytt möter jag stallägaren i sadelkammaren och hon börja prata om att...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 503
Senast: hoppeloppe
·
Hästvård Köpte en nsv hingst i somras, han hade då blivit smittad av ägarens andra hästar och hade fotskabb. Var irriterad, kliade sig o stampade...
Svar
9
· Visningar
2 411
Senast: annaa
·
M
Hästvård Såhär är det: Jag hjälper till med en häst som är av en grövre modell, därför har han rätt mycket hovskägg. När jag började rida den...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: _Mimmii_
·
Hästvård Nästan alla mina 13 hästar har någon form av klåda och jag blir inte klok på vad det kan vara. Har en tinker som järna står och trampar...
Svar
4
· Visningar
3 290
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp