Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I dag har de flesta veterinärer gått ifrån att rekommendera boxvila. Leden mår i de flesta fall bättre av rörelse. Alla de veterinärer jag jobbat med rekommenderade boxvila ett dygn och sedan vanlig hage.
Hur brukar det fungera då? Frisk häst efter denna kur?Och min veterinär brukar ordinera 1 dygn på box, 3 dagar vila och sen galoppintervaller varannan dag fram till ÅB. Det förutsätter ju dock att det inte är en grav inflammation som gör att hästen felbelastar sig.
Det finns många olika filosofier. Tror att man ska följa sin veterinär råd och göra det som känns bäst i magen. Jag antar man går till en veterinär som man litar på.
Min har alltid återhämtat sig, och många andras hästar i min omgivning som åker till samma veterinär. Jag säger inte att det är en universalmetod, men jag tror att man lite ofta skulle behöva inse att rehabjobb också kan vara en del av behandlingen. Ibland är vilan farligare än själva skadan, eftersom hästen blir svagare av vila.Hur brukar det fungera då? Frisk häst efter denna kur?
Jag har dock hört från veterinärer nu nyligen att sticket sluter sig på bara några timmar?Alla veterinärer har sin metod och de flesta fungerar.
Boxvilan ett dygn tror jag de flesta har detta pga av man har stuckit (gjort hål) in i en led som man absolut inte vill ha en in smuts i samt att det man har sprutat in ska ju helst stanna kvar. Innan hålet är stängt finns en liten chans att det rinner ut vid rörelse.