Behandling av skevt bäcken

M

Mare

Mitt 5-åriga sto blev mer och mer stel, grinig för sadeln, svårlastad och var ovanligt svår att rida iform. Vi hade flera equiterapeuter hemma som behandlade henne men ingen lyckades mer än tillfälligt. Problemen återkom efter ca 2-3 månaders ridning och till slut låste hon sig helt. Hon blev oridbar...högg sig i bringan och spände hela kroppen i ilska.

Efter mycket om och men behandlades hon av en fysioterapeut på klinik som fick låsningen i ryggen och i bäckenet att släppa. Eftersom hon även har en sämre benställning bak bidrog även detta till rygglidande och hon skoddes med
skor bak där tån är helt öppen.

Vill gärna höra om flera haft liknande problem hos sina hästar just med bäckenskevhet och även för mycket genomtramp i bakbenen och hur ni
behandlat och tränat efteråt för att återställa hästen?

Sv: Behandling av skevt bäcken

hej!
mitt stora fullblod har haft stora problem med sitt bäcken och har det fortfarande. karp ryggig och sne i bäckenet. han behandlades tidigt visserligen men fick knäleds inflammation av detta.
han är tömmad i 3 månader och sedan igångsatt. bara skog i början, trav i jogg och över stock och sten.
cavaletti flera gånger i veckan.
han behandlas fortfarande när jag känner att det är på väg tillbaka. och nu känns det tydligt när det är på väg.
detta har varit jätte jobbigt då han också har patella upphakning.
men de blir ju bra om man underhåller med ET och egen massage.
jag linimentar ofta och masserar,stretchar efter varje ridpass.

han har nog gått med detta i fler flera år enligt ET innan jag köpte honom

Sv: Behandling av skevt bäcken

Tack!

Jättebra, för man behöver höra vad andra har för åsikter om samma åkomma.

Liknande trådar

Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar