Behandling av galor

B

Becca85

Skulle vilja få lite tips vad man kan göra när hästen har galor. De är hårda när hon står inne. Blir bättre när hon går i hagen och rids.

Så vad har ni för erfarehet av detta och vad gör ni för att det ska bli bättre.
 
Sv: Behandling av galor

Rörelse är väl det viktigaste. Kanske fundera på orsaken om det uppkommit plötsligt. Back on track ska ju vara bra. För en med dålig ekonomi kan jag rekomendera plastfolie närmast benen och linda över. Eller nåt svagare linement (obs! Inte linement och folie samtidigt!!).
 
Sv: Behandling av galor

för det första skulle jag se över foder(mycket protein ger gallor) och avmaskning.

i annat fall skulle jag bandagera nattetid kanske linimentera då och då med ett värmande liniment för att öka blodfödet.Samt se till att hästen får vistas i hage så mycket som möjligt så den slipper bli så stillastående.

gallor behöver inte vara farligt, många hästar har gallor utan att man kan säga vad det riktigt beror på.
går gallorna ner vid rörelse samt är lika stora/finns på det motsatta benet så är det oftast ofaliga gallor, mer ett skönhetsfel.

är gallorna däremot olika stora eller inte går ned vid rörelse skulle jag ta det som ett varningstecken för att något kan vara fel, och ta ut en veterinär. för att utesluta ev inflammationer osv..
 
Sv: Behandling av galor

Jag tackar så mycket för era svar hitills.
Tror gallorna beror på gräset som har kommit. Hon brukar reagaera på det. Men nu har hon fått så hårda gallor. Undrar lite vad man kunde göra då.
 
Sv: Behandling av galor

Jag rekomenderar magneter!!

Har testat magneter på en häst i stallet som har massor med gallor i haserna och efter en vecka såg man stor skillnad på ena benet och det andra komemr tätt efter!
 
Sv: Behandling av galor

Hur gjorde du då med magnetrna. Var det lindat eller hur gjorde du???
 
Sv: Behandling av galor

Okej, var det så man gjorde.
Det verkat ju fiffigt......
Är det någon mer som har fler fiffiga ide`r
 
Sv: Behandling av galor

På våran gamla (som hade rejäla gallor bak när vi fick han) brukade vi blanda ut arnika med vatten och doppa bomull i det (en större bit, finns jättebra bomull på rulle) och sätta det runt benet med plastfolie på utsidan. Över det har man paddar och lindor - som vanligt stallbandage.
Vi fick rekomendationen att inte linda oftare än 3-4 dagar i veckan, alltså ca varannan natt.

På min pålla (som hade mindre gallor) har jag BoT, funkar kanon. Hon har inga gallor alls nuförtiden. :)
 
Sv: Behandling av galor

Har nu provat lite olika saker och det som har funka bäst är:
Att jag har masserat med arnika gel på benet där gallan är. Gallan har då gått ner helt eller nästan.

Men tack för alla tips iaf
 
Sv: Behandling av galor

Min häst blev mer gallig i alla benen nu när det blev så varmt ute. Han blev riktit tjock.
Nu får han gå ute på natten och stå i ett svalt stall på dagen och då har han blivit mycket bättre i benen. Nästan inga gallor alls.
Så det kan ha varit värmen som din häst reagerat på också.
 
Sv: Behandling av galor

Back on Track brukar fungera bra på hästar med gallor. Jag brukar linda min efter hård träning eller om han måste stå inne mkt i boxen pga boxvila. Tycker att det fungerat jättebra.
 
Sv: Behandling av galor

Det är säker värmen och gräset som i kombination gör att hon får gallorna. Hon har reagerat lite på gräs förut men inte alls så här mycket. Och att hon är gammal gör inte saken bättre heller. Då blir man ju mer orolig över det.
För det blir så hårt där det värsta sitter.

Tycker ni att era gammla hästar får mer gallor nu än förut????
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
467
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp