Behandlade hästars pass ej i fyllda?

Sv: Behandlade hästars pass ej i fyllda?

Har du fått visa upp på tävling?

Jag har aldrig fått det, iof har jag fortfarande alla vaccinationer i den gamla stamboken.

Du kanske har vaccinationerna i passet, några fler som fått visa på tävling?

Blev nyfiken så jag letade i TR men hittade inget att man var tvungen att visa upp passet.
Nån som vet om det är skrivet något i TR?

Om det står i TR vet jag inte men det bör det göra för jag har visat min hästs pass på alla våra tävlingar. På de senaste har även hans chip blivit kollat.

KL

Jag har samma erfarenhet som flera här, inga noteringar i passet trots att det alltid varit med till kliniker och vid vetbesök i stallet.

Sista gången min senaste häst behandlades med Butta ville dock veterinären (distriktare) fylla i, och då skrevs det i den generella "inte-slakt-rutan", inte specifikt vilken behandling hon fått.

*mest KL*

.. alla inflammationer i kroppen försvann! :D

Nej, men allvarligt.. vad är det som skiljer hästarnas butta och våra mänskliga antiinflamationsmediciner? Och skulle en sådan mikroskopisk mängd som det handlar om spela mer roll än att knapra ipren eller voltaren? Jag vet väldigt lite om det här så jag bara spekulerar

Så här långt, eller även längre kan jag komma till själv ;) Men jag efterlyste rapporter..

min häst blev behandlad med smärtstillande inflamationshämmande som är livstidskarens ingen fyllde i passet på klinik eller frågade efter har hört man ska fylla i sjäv bra för oseriösa som kan skicka häst på slakt o ej fylla i passet då hmnar d flesta i livsmedel utan nån vet om det

Inga av mina hästar som fått Butta genom åren, har fått det inskrivet i passet. En gång påpekade en vetrinär det att det skulle skrivas in på en häst som vi fick avliva akut på klinik, men det skrevs aldrig in. Han kremerades inte separat heller.
Detta borde komma till kännedom till Jordbruksverket/Länstyrelsen. Så pm kan skickas ut till landets vetrinärer att ta sig i kragen.

Om inte hästen går till slakt närmste veckorna efter behandling är rädslan för rester i köttet överdriven.
PL som kräver o fyller i pass för att behandla med butta od

När det gäller akut avlivning har det ingen betydelse eftersom en sån häst inte kan gå till livsmedel.
PL

Lite kl;
Jag har använt Absorbine Ultra Shield på min häst sommartid - det är livstidskarens på det. Vilka hästägare skriver in det i passet?

Det har jag också funderat på...

Har förövrigt aldrig varit med om att pass efterfrågats. Ens vid avlivning.:crazy:

Om inte hästen går till slakt närmste veckorna efter behandling är rädslan för rester i köttet överdriven.

Det är faktiskt en förklaring jag fått av en veterinär som anledning till slarvet.

Hon menade att dels är hästägarna dåliga på att ha passet med, så de (ni) orkar inte fråga efter det, dels är forskningen dålig eller obefintlig på riskerna för människor, dels går det ur kroppen, speciellt om det gått flera år mellan behandling och slakt.

Men just eftersom man inte VET, så är ju poängen med att fylla i passet och inte slakta behandlade hästar solklar, kan jag tycka...

Men om du nu kommer ut på ett fall där hästen inte har något pass.. Enligt djurskyddslagen omgående skall behandlas så som lagen är skriven.

Vägrar du då att behandla denna häst eftersom den saknar pass eller väljer du då att istället bryta mot djurskyddslagen som legetimerad veterinär??

KL

Min häst har fått butta samt en ledbehandling som det skulle vara livstids karens på, ingen notering i passet.
Nu vet jag själv att min häst inte kan gå till livsmedel pga det och har det i huvudet...men visst är det konstigt att det slarvas med notering i passet? Det känns inte som att vi hästägare ska ha det ansvaret utan det är behandlande veterinär som ska ha koll på sådant när det handlar om läkemedel, övrigt är hästägarens ansvar att hålla koll på och notera.

Informationen med passet vi fick av idkontrollanten var att om hästen behandlades av veterinär med något eller fick ordinerat nåt med livstids karens så skulle en fet stämpel in i passet av vet. som tydliggjorde att hästen var olämplig för livsmedel..Har inte sett en sådan stämpel någonsin.

I ärlighetens namn så är det nog väldigt få hästar tror jag som lämpar sig till livsmedel ens med tanke på att hästarna får behandling av oss när de är ofräsha, främst butta är inte ovanligt och brukas när hästar behöver det. Sannolikheten för helt rena hästar tycker jag känns ganska obefintlig. Och det känns skrämmande att man hittar spår av läkemedel nu när man testat kött..De borde rimligen vara ganska nybehandlade då också?
Likaså finns det många andra medel som tex ultra shield som nog var och varannan häst får på sig. Dessutom kan en häst hinna ha många ägare under en livstid..som säkerligen glömmer ett och annat.

De är ju mer husdjur om man säger så..så jag har väldigt svårt att tro att så stor andel faktiskt är lämplig som mat övh iom det användningsområde de har och att vi människor behandlar dem på ett annat sätt än produktionsdjur eller ett bruksdjur idag,.. vi tar dem till veterinären där de får läkemedel osv mer än vad jag tror att produktionsdjur hinner behandlas under sin livstid. Så egentligen av den orsaken är det tveksamt för mig att häst är ett lämpligt livsmedel. (Har inga problem att äta själv, men med tanke på just detta när man inte verkar veta helt klart vilka bieffekter m behandlade djur som blir mat)

Tanken med passet dessutom känns inte så hållbart alla gånger..och det visar sig mer och mer..pass verkar ju inte ens behövas vid slakt verkar det som i vissa fall, tänker mig de foderhästar som bara hipp som happ lämnats till slakt antingen utan pass, falska pass eller pass som återanvänds.

Här får man slänga passet på veterinärerna för de frågar aldrig efter det..jag skulle lika gärna kunna behandla andras hästar, eller som i höstas då en häst togs bort i stallet..tagit en annan häst. Faktum är ju att om någon vill en riktigt illa med att passen kollas så sällan..så verkar det vara ganska lätt fixat. :crazy:
Hela grundtanken med passet som identitetshandling för varje häst känns verkligen inte som en trygghet. Man behöver ju inte ens identifiera sig själv när veterinären kommer.

Senast ändrad:

Hej!

Av 4 behandlade hästar med pass har exakt 0 haft inskrivet i passet att de blivit behandlade med butta. Jag var med på behandlingen av alla 4, så jag vet vad de fått.

Nuvarande pållan har JAG skrivit i att hon inte får gå till livsmedel, när jag tog passet till kliniken ville ingen skriva i...

/Lavinia

KL

I ärlighetens namn så är det nog väldigt få hästar tror jag som lämpar sig till livsmedel ens med tanke på att hästarna får behandling av oss när de är ofräsha, främst butta är inte ovanligt och brukas när hästar behöver det. Sannolikheten för helt rena hästar tycker jag känns ganska obefintlig. Och det känns skrämmande att man hittar spår av läkemedel nu när man testat kött..De borde rimligen vara ganska nybehandlade då också?

Skulle vi testa oss själva, så har vi en hel del ämnen vi inte vill kännas vid. Tror inte att det finns något sådant som ren mat idag. Vi lever i en värld med gifter och hormonstörande ämnen i allt som omger oss. Vi förstår bara inte vidden av det hela...

Tycker det är synd att så mycket mat tas tillbaka av tillverkarna i denna "hästköttsskandal". Och destrueras antagligen.. Kan de inte bara märkas om? Kött som kött liksom? Så som det låtit i media, är det som om lasagner och liknande innehållit ddt eller kvicksilver... Inte bara ett annat kött än vad som deklareras. Och det är ju det som har gått fel, att innehållet inte är det som står på innehållsförteckningen.

Senast ändrad:

Så är det säkerligen.

Men att det trillat in saker i produktionen som inte har där att göra
är för mig skrämmande och en faktiskt obehaglig tanke oavsett om det är lite farligt eller ofarligt..I det här fallet känns det dessutom som att det verkligen är noll koll, det hade lika gärna kunnat vara något direkt olämpligt.
Har man brytt sig om att kontrollera köttet ordentligt när man inte ens bryr sig om vad det är för kött?

Hygien och god kännedom kring livsmedlen/ingridienser känns som a och o.
Så känns det inte längre när sånt här fusk dyker upp.

Ingen notering i något pass någonsin faktiskt och en hel del hästar har jag haft

Skulle vi testa oss själva, så har vi en hel del ämnen vi inte vill kännas vid. Och det är ju det som har gått fel, att innehållet inte är det som står på innehållsförteckningen.

Det kan jag intyga att det är ett allmänt kvinnligt drag..:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka