Behandlade hästars pass ej i fyllda?

Sv: Behandlade hästars pass ej i fyllda?

Den erfarenheten har jag oxå..
Hade behandlat en häst, inget skrevs i passet någonsin. Sen togs hon bort hemma med veterinär. Jag ringde in och berättade för förbundet att hon nu var avlivad. Allt var ok, de registrerade henne död. Jag frågade om passet, vart det skulle skickas in. Som svar fick jag: 'nej nej, behåll det som en minne. Det behöver du inte skicka in. Jag har registrerat allt i datorn.'

Kan tillägga att jag stod inte ens som ägare :crazy:

Sen har jag en annan häst som blivit behandlad mycket på klinik. Jag har alltid tagit med passet men dem är aldrig intresserade av att skriva in något eller ens titta i det..

Jag fick iskrivet när min förra häst sprutades med något cortisonpreparat i ett bakknä. Det var veterinären som frågade efter passet för att kunna skriva i det, till och med. :-) (Däremot fyllde hon inte i de kommande gångerna han fick något med livstidskarens; det behövdes väl inte)

Ärligt talat har jag aldrig ens visat upp passet annat än vid tävling.

Har du fått visa upp på tävling?

Jag har aldrig fått det, iof har jag fortfarande alla vaccinationer i den gamla stamboken.

Du kanske har vaccinationerna i passet, några fler som fått visa på tävling?

Blev nyfiken så jag letade i TR men hittade inget att man var tvungen att visa upp passet.
Nån som vet om det är skrivet något i TR?

I passet finns en rad som du ska skriva under att din häst INTE ska gå till livsmedel.
Detta kan du göra själv och nån veterinär behöver inte skriva under heller.

När jag var på Strömsholm senast så bad hon mig skriva under, jag trodde även att vetten skulle skriva under men så var inte fallet utan det räcker att ägaren gör det.

Nu behöver de preparat som hästen behandlas med inte fyllas i förstod jag det som efter att du skrivit under.

KL
Jag fick ngt papper på att min häst hade livstidskarens efter en operation. Pentotal. Det var innan passens tid.
Alla buttabehandlingar har aldrig fyllts i.

Å andra sidan- är det inte konstigt med livstidskarens då ridhästarhästar ofta lever mkt längre än köttdjur.:confused:

Nu skulle mina hästar mina hästar aldrig bli ngn föda så för mig kvittar det.

I passet finns en rad som du ska skriva under att din häst INTE ska gå till livsmedel.
Detta kan du göra själv och nån veterinär behöver inte skriva under heller.

När jag var på Strömsholm senast så bad hon mig skriva under, jag trodde även att vetten skulle skriva under men så var inte fallet utan det räcker att ägaren gör det.

Nu behöver de preparat som hästen behandlas med inte fyllas i förstod jag det som efter att du skrivit under.

Om det enbart var för att hästen fick preparat med livstidskarens (just nu) som du fick kryssa passet för livsmedel så gjorde veterinären helt fel. Preparaten skall skrivas in och det är hur preparaten är klassade den dagen det blir aktuellt med slakt som avgör om hästen har karens eller inte, spelar ingen roll vilken karens som gällde när hästen fick det. Massor av läkemedel har livstidsklassning för att de inte genomfört de tester som eu krävde för att få en tidbestämd karens, men så snart de gör det så kommer de att ändras till en tidsbestämd karens. Butta bla är ett sådant läkemedel som säkerligen om det görs dessa tester kommer att få 90 dagar (är det väl kommer inte ihåg helt säkert) som de flesta smärtstillande medel har som är testade. Det finns inga beståndsdelar i butta som kvarstannar i det oändliga det är ett helt vanligt nsaid preparat där dock de varit tjuriga med att inte vilja lägga pengarna på dessa tester. En efter en har läkemedelsbolagen krupit till korset och gjort dessa tester var ju mängder av läkemedel för bara något år sedan som hade livstid som nu fått tidsbestämda karenser. Med all säkerhet kommer butta också snart att få det.

Diskuterade det här med att kryssa passen med en som kom med en väldigt vettig invändning, som hon sa gör det aldrig om ni inte måste. Allt kan hända här i livet och skulle allt gå åt helvete ekonomiskt så är ett okryssat pass en säkerhet för att hästen i alla fall aldrig behöver bli lidande i det för där finns en väg som inte kostar pengar att ta bort hästen. Ett kryssat pass kan orsaka att en häst blir lidande för att inte ägaren har råd att ta bort den. Och det ligger faktiskt en hel del i det så länge man har ett okryssat pass så finns det alltid en kostnadsfri väg att ta bort en häst på hur mkt motståndare man än är mot att slakta så är det bättre än att en häst står och lider för att inte pengarna finns.

Om det är ikryssat o påskrivet att hästen inte får gå till livsmedel så behöver behandlingen inte fyllas i.
Däremot måste naturligtvis djurägaren vara med på vilket alternativ som väljs.
PL

Min shettis fick butta 2 ggr, ingen av gångerna frågades det efter pass. Min travare fick butta och andra mediciner månaderna innan han avlivades och inte heller det infördes i passet.

Jodå finns visst en till väg som inte kostar, att avliva själv och sedan välja om man vill ha köttet själv eller ge det till någon som kan ta tillvara det.

Ingen av mina hästars pass är ifyllda trots att båda är behandlade på klinik. Mammas ena har dock en notis efter en operation.

Jodå finns visst en till väg som inte kostar, att avliva själv och sedan välja om man vill ha köttet själv eller ge det till någon som kan ta tillvara det.

Får man göra så, ge bort det alltså?

Senast ändrad:

Nu har min häst bara behandlats en gång med det men veterinären har aldrig någonsin ens frågat om passet. Ännu mindre skrivit något om behandlar i det. Känner heller inte någon som faktiskt ens har visat ett pass för veterinären.

*mest KL*

KL

Är det någon som vet vad det finns för rapporter på biverkningar hos människor som har ätit/fått i sig läkemedel via kött?

.. alla inflammationer i kroppen försvann! :D

Nej, men allvarligt.. vad är det som skiljer hästarnas butta och våra mänskliga antiinflamationsmediciner? Och skulle en sådan mikroskopisk mängd som det handlar om spela mer roll än att knapra ipren eller voltaren? Jag vet väldigt lite om det här så jag bara spekulerar…

Och som svar på TS fråga. Alla mina pass ligger oanvända och oöppnade i en trave därhemma. Har jag haft en skadad häst har jag varit för uppjagad för att tänka på sådant och ingen veterinär har någonsin ens tagit upp frågan om det ens finns.

Har du fått visa upp på tävling?

Jag har aldrig fått det, iof har jag fortfarande alla vaccinationer i den gamla stamboken.

Du kanske har vaccinationerna i passet, några fler som fått visa på tävling?

Blev nyfiken så jag letade i TR men hittade inget att man var tvungen att visa upp passet.
Nån som vet om det är skrivet något i TR?

Har alla vaccinationer i passet, så ja det åker fram vid tävling :)

Min B-ponny behandlades med butta x antal gånger (fånghäst), första gångerna var innan det var lag på hästpass och registrerades ingenstans. Han fick också butta efter att han hade fått sitt pass, det antecknades aldrig. Det var inget jag brydde mig om, jag hade hellre skjutit mig själv än låtit honom bli mat, han begravdes hemma på gården när han dog.

Min C-ponny fick också fång nu som gammal, och är behandlad med butta, av en seriös veterinär. Det står klart och tydligt i hennes pass.

Visst slarvas det med ifyllnad av passen, har aldrig trott något annat eller att passet har någon som helst betydelse för alla hästar som skänks bort och sedan förs ut ur landet till närmsta slaktransportör. :grin:

För övrigt så anser jag det vara vansinne att gräva ner fullt friska hästar istället för att ta tillvara på köttet. Jag har betydligt värre bilder i mitt huvud av kvarnar som maler ner dem med hovar, huvud, päls och svans än att de hängs upp och styckas till mat. Jag skulle gärna skänka mina till rovdjursmat om jag visste av någon djurpark som skulle ta emot dem och sköta det snyggt fram till avlivningen.

De bad bara om att få in registreringsbeviset, passet nämde de inte.

Fick nyligen medicin med livstidskarens som är borttaget ut svenska vet FASS för att det är så toxiskt, parallell importerat till svenskt apotek från Baltikum, utskrivet till annan häst, flera doser som fördelades i stallet till förmodat smittade hästar! Gav det EJ. Inga pass inblandade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka