Behandlad för dubbelsidig kotledsinflammation, framsteg eller bakslag?

Toxid

Trådstartare
Min häst var inne och blev behandlad i kotorna för två veckor sedan pga Trauma, återbesök om 1 vecka.
Hältan kom främst från v.fram, men hon visade även en hälta på h.fram på böjprov (som inte fanns där två veckor tidigare, då var hon ren) vet trodde att det var en avlastnings hälta.

Tills innan behandlingen så såg hon ok ut på rakt spår, 0,5 grad initialt i trav v.fram. Hältan har vart oförändrad i ca 2 månader då hästen blev feldignostiserad av en annan vet, vände mig då till den jag har nu som verkligen engagerade sig och hittade problemet.

Fram tills nu ca 2 veckor efter behandligen då hon ser oren ut i v.fram i trav även initialt (uppskattningsvis 1-1,5 grad halt), min fundering är om kortisonet kan ha tagit bättre på ena kotan så att hältan syns tydligare nu? Eller bör jag oroa mig för att det blivit värre? Ska tillägga att hon promeneras för hand, men noterade hältan i traven då hon fick lite fnatt när vi promenade.

Pratade med den behandlande veterinären, som trodde på att ena kotan svarat bättre/snabbare än den andra, då dubbelsidigt oftast är svårt att se initialt så tror han på att det är så att avlastnings hältan har minskat och därför så syns den ordinarie hältan bättre. Men han kan tyvärr inte säga något säkert förrns han har undersökt henne igen i veckan.

Rörigt inlägg men spekulationer, erfarenheter eller tankar? Allt uppskattas. :)

Vad har din häst råkat ut för för trauma?
Avlastningshältor brukar inte komma riktigt så snabbt.
Hon gick omkull rätt illa i hagen när det var isigt (trots brodd), slog på sig rätt bra på båda fram.

Vet trodde på avlastning pga att hon blev beh. i vänster knä(av vet som jag hade innan), och att hon då slutade belasta vänster och belastade höger kota istället, men det kan självklart ha funnits någonting där innan, som då inte visades på böjprov el initialt som förvärrades av att hon började belasta. Inga svullnader, värme, puls eller liknande, inga konstigheter på plåtar heller.

Kruxet är ju att de behöver hitta din hästs grundproblem om behandling ska hjälpa och hästen bli frisk.
Är alla senor, ligament och fästen kollade med UL? Ofta om hästen inte svarar direkt på behandling är något missat.

Kan ju vara läge att kolla även bäckenet om hästen gått omkull och man inte får rätsida på det.

Kruxet är ju att de behöver hitta din hästs grundproblem om behandling ska hjälpa och hästen bli frisk.
Är alla senor, ligament och fästen kollade med UL? Ofta om hästen inte svarar direkt på behandling är något missat.

Kan ju vara läge att kolla även bäckenet om hästen gått omkull och man inte får rätsida på det.

Dom är inte kollade med ultraljud då Vet inte tyckte det var aktuellt nu, hästen vart ren initialt när vänster kota släcktes, och ren på böjprov när båda var släckta. Han ville då behandla kotorna och se vilken skillnad det gav nu på återbesöket, förhoppningsvis har hältan på ena fram då gått bort, och därför blir hältan tydligare.

Veterinären ifråga jobbar med en av dem få godkända sjukgymnasterna som finns för hästar i sverige så dom började med att känna igenom henne och titta i rörelse, sjukgymnasten var sedan delaktig i utredningen, hästen var rak i skelettet och jämnt musklad, det fanns inget att anmärka på där.

Orenheten uppstod rätt omgående efter att hon gick omkull, om hon var försvagad eller liknande innan kan jag självklart inte säga, men båda veterinärerna tyckte det var rätt tydligt hur och varför hältan uppstod, då hon i fallet landade med kroppen på sina framben. Självklart kan dem också ha fel, men jag litar på veterinären och sjukgymnasten jag har nu och deras kompetens.

Jag vet flera hästar som är behandlade i kotled då problemet var en skada på gaffelbandet. Tror inte alls det är ovanligt. Att hästen inte svarat direkt och som förväntat på behandlingen tänder en stor varningslampa hos mig.
Att inte gå till botten med skadan direkt verkar bli allt vanligare, kan det månne bero på riskkapitalbolagens inblandning i klinikerna? Många återbesök ger mer pengar i kassan än att lösa problem direkt.

Grannponnyn (tävlingsponny på hyfsad nivå dressyr) sprutades 3 ggr i kotled innan de åkte till annan vet som hittade skadan direkt.
Hälta behöver inte ens uppkomma eller sitta i så många dagar vid en sådan skada, men rätt diagnos behövs ju för att kunna rehaba på rätt sätt och undvika återfall eller värre skador.

Jag säger inte att det är så i ditt fall, det kan ju lika gärna sitta i rygg/bäcken/bakben.

Om man hittar skadan i tidigt skede har jag aldrig varit med om att plåtar och UL är rent och hästen inte blir ok.
Inne 1 dygn, sjukhage 1 v medn leds morgon och kväll 30 min sedan rids igång

Jag vet flera hästar som är behandlade i kotled då problemet var en skada på gaffelbandet. Tror inte alls det är ovanligt. Att hästen inte svarat direkt och som förväntat på behandlingen tänder en stor varningslampa hos mig.
Att inte gå till botten med skadan direkt verkar bli allt vanligare, kan det månne bero på riskkapitalbolagens inblandning i klinikerna? Många återbesök ger mer pengar i kassan än att lösa problem direkt.

Grannponnyn (tävlingsponny på hyfsad nivå dressyr) sprutades 3 ggr i kotled innan de åkte till annan vet som hittade skadan direkt.
Hälta behöver inte ens uppkomma eller sitta i så många dagar vid en sådan skada, men rätt diagnos behövs ju för att kunna rehaba på rätt sätt och undvika återfall eller värre skador.

Jag säger inte att det är så i ditt fall, det kan ju lika gärna sitta i rygg/bäcken/bakben.

Om man hittar skadan i tidigt skede har jag aldrig varit med om att plåtar och UL är rent och hästen inte blir ok.
Inne 1 dygn, sjukhage 1 v medn leds morgon och kväll 30 min sedan rids igång

Nej det håller jag med dig om, att i ett akut skede så är det oftast inga konstigheter.
Men hältan som sitter i vf har suttit i 2,5 månad nu, pga att veterinären som inte gav rätt diagnos ''struntade'' i att hästen inte vart 100% ren när vi släckte. Utan skickade hem oss med metacam och ett behandlat knä och så var det inte mer med det, då bytte jag veterinär eftersom jag kände mig ignorerad, lite förnärmad och fruktansvärt besviken då jag inte blev tagen på allvar pga att hältan var så ''liten''= 1 grad.
Då jag talade senast idag med den veterinären som hittade felet och började behandla rätt, å sa han att det kan ta ett par behandlingar, räkna med 3-6 stycken innan leden blir bra och hästen blir helt ren, eftersom att den har funnits där såpass länge nu ändå.

Ska tillägga att hon är helt ren i bak initialt+böj+plåtar iallafall, men ingenting är ju säkert för det.

Tack för dina inlägg, dom ger mig lite mera att fråga om på besöket i veckan.

Nej det håller jag med dig om, att i ett akut skede så är det oftast inga konstigheter.
Men hältan som sitter i vf har suttit i 2,5 månad nu, pga att veterinären som inte gav rätt diagnos ''struntade'' i att hästen inte vart 100% ren när vi släckte. Utan skickade hem oss med metacam och ett behandlat knä och så var det inte mer med det, då bytte jag veterinär eftersom jag kände mig ignorerad, lite förnärmad och fruktansvärt besviken då jag inte blev tagen på allvar pga att hältan var så ''liten''= 1 grad.
Då jag talade senast idag med den veterinären som hittade felet och började behandla rätt, å sa han att det kan ta ett par behandlingar, räkna med 3-6 stycken innan leden blir bra och hästen blir helt ren, eftersom att den har funnits där såpass länge nu ändå.

Ska tillägga att hon är helt ren i bak initialt+böj+plåtar iallafall, men ingenting är ju säkert för det.

Tack för dina inlägg, dom ger mig lite mera att fråga om på besöket i veckan.
Jag hoppas det löser sig för dig och din häst! Man lär sig ganska mycket när sånt här händer, tex vart man ska åka och att inte åka hem förrän man själv är nöjd också...

Jag har aldrig varit med om att man behandlat en hälta och sprutat mer än 3 gånger kanske 4 om hästägaren tjatat till sig den sista behandlingen .
Hjälper det inte innan 3 behandlingar är det ingen ide att fortsätta behandla så 4-5-och 6 ev behandlingar låter konstigt ?
Eller har jag fel ?

Jag har aldrig varit med om att man behandlat en hälta och sprutat mer än 3 gånger kanske 4 om hästägaren tjatat till sig den sista behandlingen .
Hjälper det inte innan 3 behandlingar är det ingen ide att fortsätta behandla så 4-5-och 6 ev behandlingar låter konstigt ?
Eller har jag fel ?

Njaej...
3 behandlingar brukar vara det absolut minimum grundkravet från FB för att tex få börja fundera på att döma ut.
Ju längre en häst har gått med en ledinflammation, desto vanligare är det att flera behandlingar ganska täta intervaller kan behövas. 4 stycken är absolut inte onormalt på en sådan häst i sig.
Däremot är det ju självklart som du säger att man inte kan fortsätta behandla en häst i lederna hur många gånger som helst om ingen förbättring sker dvs hästen svarar inte. Jag tycker de allra flesta veterinärer har ett sunt tänk runt detta och inte tycker att spruta samma led 6+ gånger är ett vettigt alternativ.

Ok . Tack Mackan
Ska tillägga att jag har inte behandlat en häst med inflammationer de senaste 10-12 åren så det kanske är skillnad då och vad man iof fått för resultat av behandlingen och nu ?
Behandlade iof vår 2 åring men den behandlade vi endast 1 gång för att sedan gick vi direkt in i leden och städade upp och kollade hur leden såg ut ,så där var det inte tal om fler behandlingar efter operationen .

@Miaa Nu har du redan fått ett bra svar från @mackan , men tänkte flika in att dom generellt brukar försöka med samma behandling 2 ggr, och om ingen förbättring alls har skett så brukar man då byta preparat att behandla med, har jag fått lära mig ialafall :-)

@Toxid Rent spontant tycker jag det låter som en mjukdelsskada (gaffelband, ligament) betydligt mer än en kotledsinflammation. Dels pga av att skadan uppkommit i hagen och dels för att bedövningen inte släckte hältan helt första gången. För att släcka en led behövs ca 20 minuters verkanstid-men för att släcka mjukdelarna runt behövs ca 40 minuters verkanstid.

Sen tror inte jag på att hästar får en kotledsinflammation pga en fellandning i hagen-ledinflammationer kommer som sekundära problem av antingen dålig ridning och långvarigt slitage eller att hästen avlastar den primära skadan och påfrestar leden för mycket.

Tjata till dig ultraljud nästa åb!

@Toxid Rent spontant tycker jag det låter som en mjukdelsskada (gaffelband, ligament) betydligt mer än en kotledsinflammation. Dels pga av att skadan uppkommit i hagen och dels för att bedövningen inte släckte hältan helt första gången. För att släcka en led behövs ca 20 minuters verkanstid-men för att släcka mjukdelarna runt behövs ca 40 minuters verkanstid.

Sen tror inte jag på att hästar får en kotledsinflammation pga en fellandning i hagen-ledinflammationer kommer som sekundära problem av antingen dålig ridning och långvarigt slitage eller att hästen avlastar den primära skadan och påfrestar leden för mycket.

Tjata till dig ultraljud nästa åb!

Första veterinären släckte enbart knät, hältan gick inte bort och den veterinären gjorde bortförklaringar för att den inte ville leta vidare, då bytte jag vet. Andra veterinären släckte kotleden, hon kollades ca 20-25 min efter släckningen, hästen vart helt ren.

Vi får se hur allt ser ut på återbesöket, jag ska försöka få så mycket klarhet som möjligt gällande skadan och om dom trots allt tror att den kan ha uppstått av något annat skäl. Men som jag nämnde tidigare så kan det ha funnits något försvagning/förslitning eller en skada som inte syntes/kändes innan och fallet kan ha utlöst en reaktion, det kan jag ju tyvärr inte veta, veterinärerna kunde inte säga någonting om det heller eftersom att då vid undersökningstillfället inte kunde se några tecken på det.

Hon har fått regelbundna hälsokontroller ca var 6e månad, inkl böjprov, longering & blodprov mm. Senast i början på Januari, då var allt U.A som tidigare.

Menmen, vi får se hur det går och vad dom säger, tills dess så går det bara att spekulera.

@Toxis;
om det fanns reaktion i knäet i sig så behövs det ju självklart diagnosticeras primärt. Har hästen behandlats i knäet eller bara kotorna? Låter konstigt om reaktion i knäet sen bara behandlats i kotorna verkligen....
sen håller jag med den som skrivit att en grav ledinflammation pga trauma inte uppstår bara sådär pga ngt trauma i hagen .

tycker utöver det att väldigt mkt expertis erbjuds i fråga om råd och rön osv som vanligt på buke utan ngn grund i sig ang. expertisen.
se till att hitta en veterinär du känner tillit till och gå vidare utifrån det !
vad jag fattat det har du haft en mkt frisk häst sen tidigare och ingen anledning finns i övrigt att dra på stora skällan ang. katastrof osv. Mången häst har haft en ledinfammation i sig ngn gång genom sina år och det betyder inte direkt domedagen i sig. Därav mina svar. fråga inte på buke haha;)

@mackan

Hästen visade 0,5 grad hälta efter böjprov i högra knät, ingenting initialt. Det kom ifrån övre ledavdelningen, vet trodde att hon har belastat pga kotorna.

Veterinären resonerade så att han inte ville behandla på så många ställen samtidigt, och tyckte att vi skulle ta knät vid detta besöket alternativt om 2,5 vecka då iallafall ena hältan från kotan bör ha försvunnit. Han trodde att det inte var hållbart långsiktigt att behandla nu om inte kotorna var bättre, för att knähältan troligtvis skulle komma tillbaka om hon fortsatta att felbelasta pga kotorna.

@mackan

Hästen visade 0,5 grad hälta efter böjprov i högra knät, ingenting initialt. Det kom ifrån övre ledavdelningen, vet trodde att hon har belastat pga kotorna.

Veterinären resonerade så att han inte ville behandla på så många ställen samtidigt, och tyckte att vi skulle ta knät vid detta besöket alternativt om 2,5 vecka då iallafall ena hältan från kotan bör ha försvunnit. Han trodde att det inte var hållbart långsiktigt att behandla nu om inte kotorna var bättre, för att knähältan troligtvis skulle komma tillbaka om hon fortsatta att felbelasta pga kotorna.

otroligt märkligt om du frågar mig, att ng väljer att behandla kotorna primärt om fynd uppstått i knäet ......

otroligt märkligt om du frågar mig, att ng väljer att behandla kotorna primärt om fynd uppstått i knäet ......

Han förklarade det på ett bra sätt när jag var där, jag litar på honom. Det är trots allt han som är utbildad veterinär och specialicerad på hältor och utredningar, litar på att hans beslut är grundat av ett gott skäl. :-)

Update: Var på återbesök i förra veckan, hästen var då helt ren både högt & lågt på h.f, och visade 0,5 grad kvar lågt på v.f.
Så det var framsteg, är nu tacksam över att han valde att inte behandla knät då kroppen tog hand om det själv, förhoppningsvis så blir hon friskförklarad om 1.5 vecka :-)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka