Behandla ringorm?

Diamant

Trådstartare
Hej.
Jag misstänker att min häst har fått ringorm hon går på lösdrift med en annan häst.
Jag undrar ifall man måste behandla det? När jag läst på så sitter de i i ca 8 veckor och sporerna kan överleva längre. Dock så är de bara två hästar och de är antagligen den andra hästen som smittat min eftersom den åker iväg å tränar och min är alltid hemma. Ingen av hästarna verkar ha några symtom förutom pälsavfall.

Självklart ska det behandlas :) Ni bör inte heller sprida smittan vidare genom att åka iväg med hästarna innan de är smittfria igen och var noga med hygienen mellan olika stall själva också.

Ringorm skall behandlas.

Ringorm är ju ingen häst-sjukdom utan en sjukdom som också sprider sig till (och via) andra djur och till och med människor.* Var därför uppmärksam med hygienen och ta inte med andra djur till stallet (hunden). Var också noga med att tvätta händer efter du varit i stallet, innan du hälsar på någon annan, så att du inte sprider det vidare.

*Så det behöver inte alls vara den andra hästens fel, det kan till och med vara så att du smittat dem båda. Eller ett vilt djur som tar sig genom hagen, eller nån/något annat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 673
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023