Behandla fång.

Skulla

Trådstartare
En kompis häst fick fång för några dagar sen och vilken djungel av olika behanlingssätt det finns..

Alternativ 1
Två första dagarna det akuta, hästen har riktigt ont men ska inte ha något smärtstillande just för att den ska lägga sig ner och inte belasta hovarna. Sen efter två dagar smärtstillande och att den ska röra på sig så hoven "kommer igång".

Alternativ 2
Smärtstillande på en gång och boxvila i en vecka, sen väldigt liten rasthage.

Några fler behandlingstips?
Det jag funderade över är att om hästen gått på bete så är ju ett foderbyte till hö inte att rekomendera eller?

Hjälp någon som är kunnig inom fång? Bra att veta mer om det händer någon annan häst eller samma igen..

Sv: Behandla fång.

jag är inte särskilt kunnig på fång (har tack och lov varit väldigt förskonad från det genom årens lopp) men vi har en ponny här som fått fång i år pga. att h*n behandlats med 2 långa kurer kortison mot sin bronkit.

h*n har inte varit halt, inte haft puls eller varit varm men hade en liten rörelsestörning och eftersom vi visste att kortisonet kan orsaka fång så åkte vi och röntgade. h*n hade lindriga förändringar i alla hovarna (rotation).

behandlingen har varit butta, boxvila/sjukhage (bara sand) och PG-beslag samt att hovis skott om väldigt ofta. motion/ridning eller annat "arbete" är inte aktuellt än på många mån. (6 mån. vila) h*n ska hållas i stillhet så att inte rotationen förvärras.

allt gräsätande är uteslutet, därimot så är inte grovfoder skadligt (enligt klinikvet.) så h*n blev satt på hösilage direkt efter hemkomsten från klinken. h*n får även lusern.

Att låta hästen ha riktigt ont är djurplågeri. Det första man gör är väl att ringa ut en veterinär istället för att spekulera olika alternativ på egen hand.

Behandling mot fång skall sättas in omgående då det är mkt smärtsamt för hästen.
Min häst blev ordinerad boxvila i 3 veckor först o sedan röntgen o ytterligare 3 veckor på box, mjukt underlag. Hovis bör man ta ut snarast för o korta tån.

Vi ringde självklart veterinär som ordinerade butta vilket vi började ge på en gång.

Det jag funderar på är om hästen just ska stå still eller om den ska röra på sig sen.
Det jag förstod är att hästen i det akuta skedet ska belasta hovarna så lite som möjligt, mjukt underlag mm. Därav att det är sämre med en fet häst.

Som sagt jag är helt grön inom det här området och funderar mest. Självklart gick vi på veterinärens rekomendationer.

Vilka har föreslagit de olika alternativen?
Jag kan inte förstå att man ens reflekterar på alternativ nummer 1 - hästen får inte ha ont!

Immer

Vi ringde självklart veterinär som ordinerade butta vilket vi började ge på en gång.

Det jag funderar på är om hästen just ska stå still eller om den ska röra på sig sen.
Det jag förstod är att hästen i det akuta skedet ska belasta hovarna så lite som möjligt, mjukt underlag mm. Därav att det är sämre med en fet häst.

Som sagt jag är helt grön inom det här området och funderar mest. Självklart gick vi på veterinärens rekomendationer.

När min fick fång så fick han Butta på en gång, så sa vet. att jag kunde ta in honom i boxen några timmar typ e.m. (han går ute dygnet runt) och låta honom vila lite (tror att han mest vilade psykiskt, han går med en lekfull hingst) men annars låta honom gå ute, han går i en mjuk hage utan mycket gräs i. När han började gå mera normalt igen skulle jag gå promenader med honom, också mjukt underlag.

Min veterinär var alltså av den åsikt att lättare igånghållning var bra för honom. Han hade dock ett halvlindrigt anfall, det var ingen fångställning o dyl.

Förra veckan var hovis hos oss och vi pratade om ponnyns tillfrisknande och han fällde kommentaren att det hade nog gått så bra bl a för att han var ute dygnet runt.

Det är min erfarenhet.........ang din ponny så kan jag inte ge dig några råd annat än hör dig för med veterinären ordentligt om allting, inkl maten (vi fick ta bort kraftfoder inkl lucern, men ge hö).

en häst med fång får inte ätta gräs så hö är det den ska äta annars kan det bli väre o få en hovbensrotation o då är det lilla! så jord hage o hö o fång är en allergi som hästen kommer att ha resten av sit liv så är ingen kort sjukdom på några vekor men! men efter villa o värken gåt över kan man ju börja rida o träna som vanligt men var försiktig med snabba foder byten! lycka till

såå tokigt är det faktisk inte. det beror ju på hur allvarligt det är. butta kan förvärra tillståndet pga det slår ut magen ännu mer, så det finns en logik bakom.

min häst fick inte smärtställande då han hade fång. han fick akupunktur och örter och han blev snabbt bättre. boxvila några dagar och sen ut i hagen.

han var dock inte jättedålig, det är klart att om hästen har väldigt ont även när den står på en djup spånbädd så ska den ha smärtställande....

Men TS skrev att hästen hade riktigt ont.

Mitt sto, som ju fick fång första maj, hade också rejält ont. Hon fick Butta direkt och ställdes på en rejäl torvbädd på natten, samt gick ute i mjuk gräshage på dagarna (iklädd betesbegränsare av munkorgsmodell). Utan smärtstillande hade hon fått stå inne på boxvila med flocken gnäggande i hagen - det hade inte varit någon hit, precis. (Att ta in någon, eller alla, av de andra tre hade inte varit någon bra lösning heller)

Immer

en häst med fång får inte ätta gräs så hö är det den ska äta annars kan det bli väre o få en hovbensrotation o då är det lilla! så jord hage o hö o fång är en allergi som hästen kommer att ha resten av sit liv så är ingen kort sjukdom på några vekor men! men efter villa o värken gåt över kan man ju börja rida o träna som vanligt men var försiktig med snabba foder byten! lycka till

Det beror nog på vad som är anledningen till varför hästen fick fång.
Mitt sto, som fick fång på grund av foderbyte och övervikt, gick ute i gräshage, iklädd betesreducerare, redan dag två. Jag har haft fullständig koll på henne ända sedan första maj och vet vad hon äter. Nu går hon ute med betesreducerare på natten men slipper den åtta timmar på dagen, jag har utökat tiden successivt. Hon har gått ner rejält i vikt och är numera normalviktig.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 607
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka