Behandla brännskada på häst

Nikki o Fabian

Trådstartare
Min häst var igår med om en olycka och skrapade bort en massa päls på ett stort område på insidan av ena låret, det blev lixom en brännskada.
Stallägaren pratade med veterinären och då fick vi en gel att stryka på det skadade området samt metacam utskrivet.
Innan jag smorde in gelen så bara spolade vi av ytan med koksaltlösning.

Grejen är bara den att gelen måste man ta ganska mycket av och tuben var inte speciellt stor. Den kostade 300 kr.

Min fråga nu är om ni har någon bra salva att rekomendera, skriv gärna vad ni fick betala för den.
Kanske nått med aloe vera skulle vara bra?

Sv: Behandla brännskada på häst

Inget konkret tips på någon salva men tänk på att salvan inte får vara fet typ idomin om det är en riktig brännskada då kokar det under salvan och brännskadan förvärras.
Har för mig att det finns någon geleaktig salva med aloevera men ingen aning om namn eller pris men någon dylik borde funka att använda, det skall tillföras fukt som mjukgörare på brännskada men som sagt absolut inte fett.

Jag använde microcid salva som finns på apoteket, det kan användas på brännskador. Min hade bara skrapat bort på hasen och benet då hon fastnade i ett täcke och tuben är ganska liten och kostar ca 99 kr tror jag.

Vad heter salvan du fick av veterinären och vad innehåller den?
Det är kanske lämpligt att hitta en salva med liknande innehåll eller ??

Jag använde procell med kanonresultat. Blir ju rätt dyrt det med, men det läkte enormt bra, tom vet var förvånad.

Min fick en ful, ful ganska rejäl brännskada av ett elrep.

Nån vecka efter ursprungsskadan. Minns inte vad jag smorde med (från start till den bilden) då, men fick recpt på någon gel man har till humana brännskador. Efter den här bilden gick jag över till procell
blandatblablssr061.jpg

3 DAGAR med procell senare. Där tyckte jag inte det såg så bra ut, men när vet kom tyckte hon som sagt att 'jättefin sekundärläkning, och otroligt fort, vad har du använt!!'

blandatblablssr103.jpg

Tillägg: Jag smorde redan från början med fet salva (vaselin eller idomin) runt såret, på pälsen, det vätskade rätt mycket ett tag och 'brände' huden annars.

Senast ändrad:

Salvan heter Viatop. Jag vet inte vad allt betyder av det som står på innehållsförtecningen, alltså vad det har för verkan.
Men jag var inne på apoteket igår för att få lite hjälp o vad jag kommer ihåg så var den kylande, lite smärtlindrande o nått mer, gjord för häst, katt och hund.

Dock så tycker jag att ren aloe vera gele(jelly) verkar ha samma egenskaper fast den lindrar inte smärta tror jag. Nu får han iofs metacam oxå o det verkar väl smärtstillande?

Köpte en liten tub aloe vera men har inte testat den än då den andra salvan fortfarande är kvar av. Verkar aloen funka köper jag en 500 ml flaska.

Tack för tipset.
Jag hade inte en aning om att feta salvor gjorde det hela värre, en vetskap till rikare:)

Men som tur är hade jag inte vågat bara smörja på nått sånt heller. Jag vågade inte ens tvätta det förens vi pratat med veterinären. Vi sköljde bara med koksalt precis efter och det efter veterinärens råd.

Hur tyckte du att det gick o smörja? Var hästen med på noterna eller ville den helst inte att du rörde där?

Min verkar väldigt "öm" eller vad man nu ska kalla det, han är även lite svullen i höjd med hasen fast på framsidan i "böjen", där tror jag att han slagit på sej med blindbrodden så på det området kyler jag 10-20 min per dag och sen promeneras han ca 10 min och går i hagen som vanligt.
Men när man ska få på gelen så lyfter han benet så högt att han nästan välter och ibland sparkar han, stackarn.

I början VÄLDIGT öm, men hon fick ju NSAID också i början.

Men efter några dagar så gick det bättre. Minns tyvärr inte exakta detaljerna, många år sen nu, men i början var det INTE roligt och hon var jätteöm och ville (förståeligt, var ju svullet som fan med) att man skulle röra, men sen blev det dels bättre, och dels så verkade hon inse att det sas på sikt 'lindrade'. Men början har jag för mig jag fick 'promenera förbi lite sådär ändå och snabbt smeta på lite gel' och gå vidare. Sen låta henne lugna ner sig, gå förbi igen osv. Och så klia lite här, gosa lite där, smeta på lite osv.

Men man vet ju själv hur ONT en brännskada gör första dagarna.

Viatop innehåller klorhexidin och har en förlängd antibakteriell effekt jämfört med "vanlig" klorhexidin. Du skulle troligen kunna köpa klorhexidinspray istället och spraya ett par gånger under dagen. Aloe Vera m fl salvor tycker jag du ska undvika, då veterinären uppenbarligen bedömt att det föreligger en infektionsrisk.

Finns den sprayen att köpa receptfritt på apoteket? Om man använder sprayen, ska man inte smörja nått då?
Hur länge finns infektionsrisken, alltså hur bedömmer man att nu har det läkt så pass mycket att det inte är lika kännsligt?

Veterinären har inte sett skadan utan har bedömt utifrån stallägarens beskrivning.

Det har sett bättre ut för varje dag och hållt sej torrt och fint. Igår såg man att huden börjat bli lite skrumpen, kanske som en skorpa?

En till fråga, vad för negativ effekt kan aloen ha? är det bara att den inte håller infektioner borta lika bra som det där medlet du skrev om?

Senast ändrad:

När såret börjar torka till kan du använda en mer mjukgörande salva. Det är i den akuta, vätskande fasen man bör undvika att störa den inflammatoriska processen med feta salvor, oavsett slag. Det finns många bra, nya produkter som istället hjälper till att hålla såret fuktigt, t ex Intrasite och Sentrex.

Klorhexidinspray säljs receptfritt på apotek, hos veterinär och i vissa djuraffärer.

Jag har ingen personlig erfarenhet av Aloe Vera salva, däremot har även jag sett goda resultat av ProCell. Därmed inte sagt att Aloe inte skulle vara bra! Min filosofi är att kladda med salvor så lite som möjligt..!

*kl*
Idag har jag köpt klorhexidinspray, sköljt rent med vatten, sprayat med sprayen och sen masserat in aloe gelé.

Han såg mycket finare ut idag, svullnaden syntes knappt och han var mycket mindre berörd över att jag höll på där. Själva brännskadan har börjat flagna med stora flagor men jag fick som sagt ta över området på ett helt annat sätt idag, så jag kom verkligen åt att massera in gelén.

Imorrnbitti blir det bara smörja in med aloen så fixar jag rengöring mm på em/kvällen när jag kommer ut.

Hoppas det fortsätter gå så här bra framåt.

kl*

I somras använde jag, på mitt dåvarande jobb en salva som kan ha hetat Salisylsalva kanske? :confused:
Ngn som vet vad jag menar? Det var en vit tub med röd eller turkos text beroende på %-halt utav det verksamma ämnet.

Den var gelaktig i konsistensen med en lite mjölkig färg... Fungerade i vilket fall väldigt bra. Minns att den fungerade väldigt bra på myggbett och liknande också. (Syftar inte på hydrokortisonsalvan)
:)

Salsyvase menar du (finns i 1% och 2`%) Salicylsyrevaselin. Fet som attans så inget för en färsk brännskada. Uppmjukande och avfjällande på överhudens hornlager. Jättebra mot sårskorpor, skorv och krustor och mildare hudförhårdningar, mjukat upp de så de kan tas bort.

Inget jag skulle ha på en brännskada, då ju hornlagret är skadat redan.

Det var precis den jag menade ;)
Använde den på just sårskorpor, visste ej att den inte skulle användas på brännsår. Alltid lär man sej ngn nytt :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka