Behålla ponnyn-t märka-dömma ut??

C

carnival

Nu behöver jag lite hjälp då beslutsångesten är enorm.Sålde barnens c-ponny i april och köpte en stor häst.Två månader senare är ponnyn hemma igen då vi fått köpa tillbaka henne pga av att rtg visar skleros på två bröstkotor och två ihopvuxna ländkotor. Har ej ont men är stel då hon mest gått i hagen sen hon såldes.Har åkt till klinik igen där de säger att hon kan ha det bra som sällskaps ponny till vår häst. Problemet är att jag inte har råd att ha båda inhyrda.Mina alternativ.
1.Dömma ut ponnyn helt-hästen är kvar.
2.Triangelmärka ponnyn o sälja henne
3.Göra om en liten lada och ha båda hästarna hemma.(har ej fått tag i markägaren runt ladan)Sommarbete har jag gratis 1km längre bort.
Idag betalar jag 1000kr för häst,800 för ponnyn inhyrd.5oo respt 350 för sommarbete.
Hur skulle ni göra?
Hur mycket hö- halm- spån förbrukar man på en vinter??Ska naturligtvis sätta mig och räkna men det brukar finnas så många kloka...Om ponnyn t-märks vad betalar försäkringen ut om jag måste ta bort henne om några år?
Hjälp mig är ni snälla.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behålla ponnyn-t märka-dömma ut??

Hade jag hästarna hemma hade jag behållt ponnyn men inte om jag haft dem inhyrda.Har inte råd att betala för att hålla en häst inhyrd som jag ändå inte kan använda tyvärr.I det här fallet är det bara du som kan avgöra vad din ekonomi klarar av.

Om jag hade haft hästarna hemma hade jag behållt båda annars hade jag avlivat ponnyn. Spån ca 1 bal/vecka/häst och så gångrar du med antalet veckor du ska ha dom på stall...

Jag tycker att ditt alternativ 3 låter bäst. Mitt förslag är att du har dom på lösdrift i din lada, förutsatt att du får mark runt ladan. Kanske kan du också göra två boxar inne i ladan (om de blir sjuka måste man ha det). Vid fri tillgång på hö kan ett riktmått vara för ponnyn drygt 10 kg och hästen drygt 15 kg beroende på hur kallt det är ute. Än så länge är det svårt att veta vilka priser det blir på hö i år men det verkar ju vara ett bra höår. Om du räknar med 2 kr /kg så är det nog inte för lite i alla fall.

Lösdrift gör dig inte så bunden till tider vad gäller insläpp och utsläpp som man annars måste passa när hästarna är uppstallade. Du kan inte räkna med någon tidsvinst annars med lösdrift i och med att lösdriften också måste mockas precis som en box för att vara fräch. Om du har fri tillgång på hö så behöver du bara se till att höet inte tar slut, d.v.s. du behöver inte utfodra 5 gånger om dagen utan kan ge allt på en gång.

Om du köper halm på storbal så är det ett billigt alternativ att ha som underlag i lösdriften.

Kraftfoder är ju mycket beroende av hur mycket du rider men rids inte ponnyn så bör den ju klara sig på bara hö. Värdena på höet verkar ju också bli bra i år och då ska det inte behövas så mycket kraftfoder.

Jag tror rent krasst inte att du kommer undan någe billigare om du har hästarna hemma. Det är DYRT att ha hästen hemma, och det tillkommer ALLtid oförutsedda utgifter. Fast jag anser det vara värt det i alla fall.

Vad gäller ponnyn så har jag inga råd att komma med.

Jenny

Dte är billigare att ha hemma.När man stallar hästarna ngn annanstans så räknar de hur mkt de ska ta för att hållöa hästen, alltså foder osv + en förtjänst.Har haft mina hästar installade å i eget stall å det är mkt billigare att ha eget stall.
Men om hö osv ingår på 1000 resp 800 så tycker ajg ändå det är överkomligt.

chrysler skrev:
Dte är billigare att ha hemma.När man stallar hästarna ngn annanstans så räknar de hur mkt de ska ta för att hållöa hästen, alltså foder osv + en förtjänst.Har haft mina hästar installade å i eget stall å det är mkt billigare att ha eget stall.
Men om hö osv ingår på 1000 resp 800 så tycker ajg ändå det är överkomligt.

Hohohohoho.. Det där är en sanning med modifikation. Det är INTE nödvändigtvis billigare att ha hästen hemma. Bara det jag betalar i hösilage för mina två per månad skulle räcka att hålla en av dem uppstallad med fullskötsel i stall på anläggning en månad.

Så, för mig är det INTE billigare att ha dem hemma - alls. Fastd et finn andra fördelar. Sen, slår jag på bensinkostnaden för att åka till stallet blir det dyrare att ha EN uppstallad än TVÅ hemma, men det är BENSINEN som gör den skillnaden. Räknar man bort bensin är det billigare att ha två uppstallade på fullskötselanläggning än ha dem hemma. Största boven heter grovfoder, som jag inte kan köpa in i STORA partier och få ner priset. Utan jag måste köpa (dyrt) småbalshösilage, medan större stall kan köpa storbal t ex.

Så, ofta men INTE alltid är det billigare hemma, men man kan inte utgå från det utan får sätta sig och räkna på det utefter hur det ser ut i verkligheten.

/Alexandra - med 5000 kr i beräknad kostnad/månad för sina två hemma. Sällan det slutar på det dock... :crazy:

Jag förstår inte varför det inte blir billigare att ha dom hemma för, du slipper kallhyran, viss service som kanske ska ingå. Matkostnaden blir ju inte mer för att du har den hemma, för äta ska den ju göra om du har den inackorderad också. Och då ligger ju priset inbakat i hyran om du betalar helinackordering. Skulle dom ta mindre betalt i fullservicen än det skulle kosta att ha hästarna hemma, då får du gärna PM.a mig om tips om det stallet, för då ställer jag gärna alla mina sex hästar på full service. :angel:

Ang om T-märkt häst måste tas bort om några år: OM det är för skadan hon T-märktes för elle rkomplikationer - inte ett öre. Omd et är för något annat - den summa som inte betalades ut vid T-märkningen.

Tar ett ex för det ska bli tydligare. Min valack är T-märkt för en halsledsdefekt. Han har RESERVATIONER i sin försäkring (både liv och vetvård) för hältor på alla fyra benen samt komplikationer till dessa.

Om han får problem med ledinflammationer t ex, oavsett ben, så betalar varken vetvårdsförsäkringen eller livförsäkringen ett öre. Om han däremot skulle bryta benet eller få en sårskada (dvs det beror på yttre våld) så betalar den.

HAn stod försäkrad i 30 000 kr när han T-märktes, livförsäkringen löste ut med 22 000 kr. Alltså är det 8000 kr 'kvar'. Detta har jag valt att ha kvar i livvärde. Så om han bryter benet eller dör i tarmvred t ex så betalar försäkringsbolaget ut 8000 kr. Om hans has inte håller längre eller han har fått pålagringar i ett framknä eller andra förslitningsproblem får jag inte ett öre.

TÄNK PÅ att veterinärvård inte täcks heller, vilket gör det kan bli en DYR historia om hästen blir halt och visar sig ha en ledinflammation sen. Du får betala rubbet själv.

Hur mycket hö/spån som förbrukas: När detgäller hö så räkna med hur mycket hästen äter per dygn. T ex 10 kg. Sen så räknar du med betesperiod, här är den maj - september, men jag räknar juni - augusti för att ha lite 'tillgodo' omd e får boxvila etc.

10 *30 = 300 kg/månad. Juni och juli = 2 månader bete. Kvar är 10 månader. 10 * 300 = 3000 kg = 3 ton. Räkna med att det går 3.5 ton. Ta ALLTID till i överkant, det är bättre stå med lite hö kvar än få slut på hö i januari och ha ett helvete att få tag på nytt.

När det gälelr spån så en normalstor box och en normalgrisig häst så brukar det gå 1- 2 balar/vecka, räkna 1½ bal per vecka, gånger 4.5 veckor/månad = 6,75 bal/månad, gånger 10 månader = 67.5 balar = 70 balar. Då har du dels garderat dig för om de får boxvila och det går mer spån, och för det som kommer gå åt att ströa upp boxarna.

Så räknar jag och har gjort i alla år, och man kan tycka 'GUD så mycket' när man räknar, men det brukar inte vara SÅ himla mycket för mycket när året är slut liksom, för det händer alltis dånt man inte räknat med liksom som gör att förbruket ökar. Och det är ALLTID bättre att ta till i överkant än ligga på marginalerna. Det är INTE kul att jaga hö i januari - februari.. Och det blir dyyrt. Bättre beställa (och gärna få hem) hela beräknade förbruket till ett bra pris, och beställa lite mindre nästa år eftersom man har kvar, än motsatsen.

Liknande trådar

C
Hästvård Vill bara berätta för er som följt och svarat på mina frågor som t.ex vad är rätt för ponnyn, t-märka o.s.v. att nu har vi bestämt oss...
Svar
5
· Visningar
959
Senast: Lejonelle
·
C
Hästvård :confused: Vår ponny har fått diagnos; skleros mellan 2 bröstkotor,2 sista ländkotor sammanvuxna.Stel kroppshållning.Öm vid palp främre...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: carnival
·
C
  • Låst
Hästmänniskan Återköp - triangelmärkning vad gör jag... sålde barnens C-ponny i april. Två dagar senare hämtar vi hem en vår nya häst. Ponnyn vet...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Lobelia
·
C
Hästmänniskan :cry: Hjälp, familjens ekonomi håller på att gå i spillror. Så här är det. För drygt två år sedan köpte jag en Welsh ponny till mina...
Svar
11
· Visningar
1 365
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama