Behålla formen - korrekt ridning

R

Ruffa

Hej! Detta kan bli långt, men jag skulle uppskatta om ni orkar läsa och kanske ge mig lite goda råd.
Jag är nu fodervärd på ett 10-årigt halvblod som jag ridit av och till i tre år. När kag började rida honom var han knappt ridbar, gjorde allt för att fly undan (sticka iväg, stegra etc) så det tog lååång tid innan vi kom till någon form av ridning. Han var körd mycket och sprang då med huvudet i vädret, och detta är något som han även gjort i ridningen.
Det senaste året har det gått bättre, då han varit mer samarbetsvillig. Nu upplever jag dock att vi inte kommer vidare. Han kan gå i en ok form och kännas trevlig i några sekunder, sedan tappar han formen (drar upp huvudet) och det blir mycket motstånd. Jag har hela tiden ridit för tränare och hon säger att då han drar upp huvudet ska jag sitta emot och absolut inte ge eftergift på tyglarna - snarare tvärtom och verkligen hålla emot, han ska då uppleva det obekvämt men så fort han gör rätt ska jag ge efter. Så här håller vi på hela ridpass, det går bra en stund-motståmd-bra-motstrånd osv. När det känns bra känns han fantastisk, och jag blir då mjukare i handen och berömmer mycket, sedan tappar vi det ändå. Ärligt talat har han inte gått i fin form några längre sträckor. Jag känner också att det blir mycket dragandes i munnen på honom då jag försöker hålla emot, samt stora rörelser då jag ska ställa och böja honom för att få honom att ge efter. Jag vill rida med mjukare och finare hjälper men vet inte hur. En betydligt duktigare ryttare än mig har nu börjat rida honom, trots att hon använder sätet på ett helt annat sätt känner även hon att det är mycket motstånd och att hon får ont i armarna efteråt.
Jag upplever också att han inte musklar sig på rätt sätt, har lite för lite ryggmuskler.
Han har aldrig varit halt eller skadad, veterinär såg inga fel, massör tyckte att han var lite spänd i ryggen men inget dramatiskt.
Är det någon som känner igen problemet?
Borde jag rida på ett annat sätt och i så fall hur?
Vad tror ni är felet?

Sv: Behålla formen - korrekt ridning

Felet tycker jag låter som att hästen inte är tillräckligt stark.

Det låter som om du har gått från detta:
När kag började rida honom var han knappt ridbar, gjorde allt för att fly undan (sticka iväg, stegra etc) så det tog lååång tid innan vi kom till någon form av ridning. Han var körd mycket och sprang då med huvudet i vädret, och detta är något som han även gjort i ridningen.
till detta:
Han kan gå i en ok form och kännas trevlig i några sekunder
genom att han hittat ett nytt förtroende för handen - vågar ta stöd en liten stund.

Med detta fastlåsande som tränaren säger åt dig riskerar du att förstöra de små steg ni tagit. Det låter inte heller som att hästen har styrkan att gå kvar. Och varför skulle den ha det när den har gått som den har gjort i många år?
Jag hade sett mig om efter en annan tränare. Jag letar efter tränare just nu, och dessa låsta händer går bort för min del.

När man inte ser ekipaget så är det alltid svårt att sia om vad som är fel, men när hästar reagerar så pass kraftigt som du beskriver (tillskillnad mot att bara inte arbeta aktivt eller går i tråkig form) så letar jag alltid först och främst efter fysiska orsaker till att hästen beteer sig så.

Först och främst, eftersom att han är spänd i ryggen, så skulle jag ta mig en rejäl funderare över sadeln. Är du säker på att den passar? Har du haft ngn riktigt kunnig som har tittat på den? (att han heller inte bygger muskler beror på största del att han aldrig kommer till arbete men även en felaktig sadel hindrar hästen från att bygga muskler)

Om sadeln är ok så skulle jag kolla upp munnen ordentligt. Det kan vara vargtänder, hakar, sprickor och andra bekymmer. Även om tänderna efter koll visar sig vara ok så kan det vara bettet i sig som inte passar hästen. Prova därför med andra bett och se om det blir skillnad.

Även om vet vid en enklare undersökning inte hittade några fel så kan det ju ändå finnas som ex kissing spines, nackskador etc som gör att det är fysiskt omöjligt för hästen att arbeta.

Om du är väldigt obalanserad i sitsen så är det ju också väldigt svårt att få hästen i arbete och få förtroende för bettet. Om det är däri som problemet ligger så får du öva mkt på din sits, bla på lina, och se om det hjälper.

Pröva även att rida lite andra hästar om du har möjlighet för då får du snabbare en hint om det är hos dig eller hästen problemet ligger. Om du får samma problem på andra hästar, ja då vet du att det är mer och bättre träning som behövs (kanske även byta tränare?)

Hoppas det löser sig!

Hej och tack för era svar, tror att det ligger något i det alla säger!
När det gäller utrustningen så är sadeln utprovad och ska passa honom. Jag har provat mig fram bland massor av bett och märker ingen större skillnad, bortsett från att han känts mer samarbetsvillig då jag ridit på pelhambett, men jag misstänker att han kanske krullar ihop sig, och jag vill ändå kunna rida på vanligt tränsbett så nu varierar jag mellan två - och tredelat.
Tror att det kan ligga mycket i att min sits inte är så bra, men då jag ridit andra hästar brukar det gå mycket bättre än så här. Det blir lite av en ond cirkel också, då han är spänd spänner jag mig och så blir det värre, men på en annan mer "lättriden" häst slappnar jag av mer och rider säkert mer korrekt.
Sedan är det kanske också så att han inte orkar, eftersom han faktiskt inte har de rätta ryggmusklerna och aldrig blivit jobbad korrekt under längre tid. Om det är så, hur tycker ni då att jag ska gå vidare? Ska jag kämpa emot då han drar upp huvuudet, eller tänka på något annat sätt?
Det där med att byta tränare har jag haft i bakhuvudet ett tag, det här känns på något sätt inte rätt. Jag har ridit för en annan person några gånger förut och det kändes tyvärr likadant, men jag får helt enkelt leta vidare...
Nästa grej är ju detta med att han kanske har ont någonstans, kanske ryggen, vilket skulle kännas hemskt. Jag funderar på att kontakta en kiroprakktor (måste förstås tala med ägaren först), är det någon av er som har någon erfarenhet av detta?
En sak är ju säkert, det är inte lätt det här med ridning...:d

Pelhambett? Det skulle jag verkligen inte rida en sådan häst på. Han gör nog precis som du säger - krullar ihop sig. Det låter som att han inte har styrkan, och det när du rider på tränsbett, så vad skulle skillnaden vara på ett pelham? Om du upplever att han känns bättre på pelhambett skulle jag prova ett rakt tränsbett:idea:. Det ligger bättre i munnen och uppskattas ofta tycker jag.

Jag skulle gå ut och klättra och gå i skogen, lyfta på benen och jobba med ryggen lite för att få upp motivation och styrka hos hästen. Allt kommer med styrka och vilja och har han inte det blir det svårt. Jag skulle kolla hästen först för att försäkra mig om att ALLT står rätt till.

Hoppas det går bättre i framtiden:bump:

Anledningen till att jag red på pelhambettet var att han gärna stack iväg med mig, och min tränare tyckte då att jag skulle rida på det för att ha styrka att få stopp på honom. Jag insåg efter ett tag att det nog var fel väg att gå, hade det sedan vid enbart uteritter och nu är det lagt på hyllan.

Vet inte om jag kan ge dig någon hjälp, men ett par tips kanske.. Jag har själv en VÄLDIGT svårriden häst som det har tagit tid att lära sig att rida. Jag kan fortfarande inte säga att jag tycker att det fungerar bra jämt men det går framåt.. Jag har gått igenom min häst från topp till tå och försökt gå till botten med varför han varit så svårjobbad och motvillig till arbete i paddock/ridhus. Min hade diverse problem med låsningar i ryggen, felanpassad sadel osv.. Så mitt råd till dig är

1. Ta upp en duktig equiterapeut som går igenom hela hästen. Den kan ha spänningar eller låsningar som gör att den helt enkelt inte kan använda sin kropp på rätt sätt. (det hade min)

2. Ta hjälp av en legitimerad sadelutprovare för att se om din sadel passar din häst, det kan göra jättestor skillnad!

3. Se dig om efter en tränare som lär dig att rida med rumpa och ben, INTE med handen! Jag tycker en tränare ska ha den inställningen att man ska få hästen att jobba för att den vill och tycker det är kul, inte tvinga den! Jag satt själv och harvade för en tränare i tre år som bara tyckte att min häst var dum och lat. Hade alltid ont i armarna efter träning, det ska man inte ha! Har du börjat fundera på om tränaren verkligen är rätt så tycker jag du ska sluta träna för henne, absolut! Jag tyckte det var jättesvårt att "bryta" med min efter så lång tid, men när man har ont i både mage och hjärta efter varje ridpass är det inte rätt! Min nuvarande tränare lyckas alltid locka fram det bästa hos både mig och hästen. Och när hon rider men häst ser han glad och nöjd ut, innan har han haft öronen bakåt och gapat och slagit med svansen... = Något är FEL!

Nu blev det väldigt långt det här, men hoppas det kan hjälpa dig lite iallafall.. Jag vet precis hur du känner, men kom ihåg att det ska vara KUL att rida!

LYCKA TILL!

Jag tror på ovanstående tips att kolla tänder, sadel, ta ut equiterapeut och byta tränare.

Att gå in i dragkamp gör mer skada än nytta. Hästen ska ha förtroende för din hand och bettet. Han ska slappna av, inte spjärna. För att han ska kunna slappna av måste du göra det också. Det jobbiga är förståss att det är svårt att slappna av när hästen spänner sig, men gå ner i skritt så blir det lättare, plus att han då inte springer ifrån dig. Gå ner i tempo så fort du känner att det blir spjärnigt. Använd rösten.
Jobba du på att lösgöra hästen med sits och skänkel och mjuk hand, med mjukgörande rörelser som serpentiner, volter, hundra övergångar, halter osv. Med galoppfattningar. Bry dig inte om var han har huvudet, men bry dig om tempot, han ska försöka vila i steget, hitta balansen (utan att slänga sig i din hand). Lirka och pilla istället i munnen för att förhålla, och om han skjuter huvudet i vädret. Träna dig på att förhålla honom med din sits (i skritt!).

Utöver detta har jag några muskelbyggartips:
- Ut och skritta långa turer i skog och mark på lång tygel. Är du osäker på hur han uppför sig kan det vara läge att betsa upp tillfälligt just vid uteritt, eftersom du inte ska ta så mycket i tyglarna eller jobba mot "form" då, så rskerar du inte ihopkrull.
- Jobba över bommar, cavalettis och gymnastikhoppa lågt. Små studs och kombinationer. Försök ha lågt tempo så att han lär sig balansera sig och väga i steget, plus att han då inte riskerar snubbla om han är ovan.
- Kolla foderstaten. Får han tillräckligt med protein? Är höet analyserat? Även vissa vitamintillskott (B och E, samt selen) kan behövas för att bygga muskler och hålla de befintliga i trim.
- Ge honom tid att vila för att bygga upp musklerna som ansträngs när ni tränar.
- Skritta av ordentligt efter et arbets pass, börja gärna med att jogga på lång tygel / låg form. Då cirkulerar blodet genom musklerna och underlättar återhämtningen efteråt.
- När du känner att han ger efter under träningen: ge efter då genast. Ge en paus med skritt på lång tygel. Så lär han sig bäst att det lönar sig att jobba! För en häst som inte jobbat rätt alls har han kommit långt, och de sekundrarna han gör rätt är säkert jättejobbiga för honom. Se till att få många sekundrar under ett pass, men ge paus efter varje gång. Efterhand som han blir starkare kan du begära allt fler sekundrar innan pausen.

Lycka till!

Låter mycket bekant!

Själv rider jag en pensionerad tävlingsponny, som har haft liknande tendenser. Har ridit honom i ca 1,5 år och trots att han inte än går i riktig form i annat än skritt ute, så är jag sååå nöjd med att han sköter sig som en prins på banan. Från att ha varit springig, kort och hård är han nu mer självbärig och lätt i handen. Han har fortfarande svårt med övergångar ner från trav-skritt och galopp-trav (galopp-skritt känns överkurs ännu). Men han sätter ofta igång övergångarna med djup och gung. Det är en fantastisk känla när det tillslut funkar!

Jag slutade att "hålla" i tyglarna helt i början, använde låång tygel och ledande tygeltag och westernsvängar (lade tygeln på halsen för att svänga) och mest jobba med säte och vikt.
Red ut i skritt och övade på halt genom säte - i början med hjälp av tygeln. Och vi övade på att STÅ STILL, vilket han tyckte var jobbigt, och på att gå när JAG ville gå.
Övat på att svänga med bara säte o ben och allmänt övat upp hans känslighet för säte (något som var helt nytt för honom).
Sedan har jag smygt mig in med tygeln och tillslut fattade han att det ju var en trevlig tygel - som gav efter ofta. Vi har övat MASSA övergångar skritt-trav-skritt och mycket öppna o sluta och serpentiner. Viktövningar istället för tygelövningar så långt det har gått.
Jag har aldrig hängt i tygeln för att få stopp de gånger han dragit iväg med mig (vilket har hänt ofta ute i skogen), utan jag har hellre tagit och släppt - tagit och släppt i tygeln. Hänger jag hänger han lika tungt och drar iväg ännu snabbare.
Om han på banan e motvillig att gå djupt jobbar jag mer med skolor och sidvärtes så att han mjuknar och ledande tygeltag.
Har även ofta ridit bara i skritt och då barbacka för att få en närmare kontakt. Det tycker jag har varit ovärderlig hjälp! Att våga bara rida skritt är inte så dumt tror jag. Springet kan de få genom löslongering ;)

Har ridit mest ute, endast kanske en gång i veckan på bana och två ggr i veckan löslongerat eller jobbat i lina (vill inte kalla det longering för det är inte så det ser ut när vi gör :D). Ofta har han även gått STRÅLANDE vid tömkörning. Kanske något du skulle prova?
Ute i skog och massa klättring har oxå stärkt han.

Det går idag jättebra att göra dressyren på vägarna och han kan gå fint i trav ute om vi gör öppna eller om han är riktigt uppvärmd går även övergångsövningarna skritt-trav-skritt oxå jättebra.

Det kommer tillslut att funka för dig! Ge inte upp!! Du tänker helt rätt. Jobba gärna lite dominansövningar t ex löslongering för att stärka förtroendet. Det tror jag har hjälpt oss mycket.

Lycka till! :bump:

Hej alla och tack för era svar!
Tycker jag har fått en hel del bra tips och råd här, så nu har jag en del att fundera över....
Ska nu i alla fall ta ut en massör som ska känna igenom honom och så ska jag få hjälp med att tömköra honom (jag behöver lära mig hur man gör...) så att han kan jobbas utan en stor klump på ryggen. Jag kommer med en liten rapport efter detta!!!
Tycker förresten att det är mycket intressant att höra om er som haft problem med sina hästar och hur ni har jobbat - berätta gärna mer!
Tack från mig! / ruffa

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 913
Senast: Bowman
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka