Behålla föräldrapenningen

Armani__

Trådstartare
Vet att flera här inne är vassa på det här med föräldrapenning och vad som gäller =) Milton är nu snart 10 månader och jag har smått börjat fundera på syskon, dock inte aktuellt än, men funderingarna finns där och jag vill reda ut lite begrepp.
När måste jag senast bli gravid/få barn för att ha samma föräldrapenning med nästa barn?
Om vi nu väljer att inte skaffa barn så pass snart: Jag ska börja plugga till hösten och tänkte jobba i sommar. Min sambo jobbar heltid och ska vara hemma 5 veckor i sommar (två veckor föräldraledigt och tre veckor semester). Jag tänker jobba i sommar och jobbar natt (sommarvikariat). Detta innebär ju att jag inte jobbar heltid som man sällan gör på natten, utan jobbar ca 72% eller vad det är.
Vi tänkte sedan de övriga veckorna i sommar då ingen av oss tänkte vara föräldralediga att pussla ihop så Milton kan vara hemma till slutet av augusti (studierna för mig drar igång i september).
Men funkar det verkligen? Alltså förändras inte föräldrapenningen då eftersom man måste väl ta ut heltid om man vill behålla sin fp? Alltså antingen jobba eller ta föräldradagar. Behöver jag då komplettera mitt 70%-jobb med 30% föräldradagar?
Och hur funkar det när sambon är hemma de två veckorna med Milton, alltså om jag "bara" jobbar 70%? Vad händer för min del med min föräldrapenning, sjunker den?
Eller får jag anmäla mig till arbetsförmedlingen för sommaren och stämpla upp de resterande procenten upp till heltid?

Sådär ja, det var väl allt för nu. Tycker detta är bra invecklat och tycker det känns osäkert när man pratar med försäkringskassan om det, ena sig en sak och andra en annan sak..
 
Sv: Behålla föräldrapenningen

För att behålla din nuvarande föräldrarpenning ska du bli gravid innan ditt nuvarande barn är 1 år och 9 månader.
I detta fall spelar det ingen roll för din FÖRÄLDRARPENNING om du fyller ut din tid med föräldrardagar eller ej.
För att behålla din SGI, gällande sjukpenning, havandeskapspenning måste du fylla ut den del du väljer att inte arbeta med föräldrardagar. Annars sjunker sgi till din egentliga inkomst.

Ganska aktuellt för min del, kommer fylla ut den tiden jag inte jobbar i sommar med föräldrardagar då jag har ganska bra sgi och vill inte att den ska minska om jag skulle bli sjukskriven eller något under denna graviditet.
 
Sv: Behålla föräldrapenningen

Okej, men jaha.. så om sambon är hemma två veckors föräldraledigt med Milton, så kan ju inte jag komplettera upp mitt 70%-jobb med föräldradagar för att komma upp i heltid. Fasen också!
 
Sv: Behålla föräldrapenningen

Men skriv dig som arbetslös de timmarna då.. Ingen kommer ju jaga dig för de få timmarna...

Men genast så undrar jag om jag har gjort bort mig... Men behåller sin SGI när man är föräldraledig även om man inte tar ut 7dagar i veckan va??? Annars hoppas jag VERKLIGEN att jag inte blir sjuk :/
 
Sv: Behålla föräldrapenningen

SGI:n är alltid skyddad tills barnet fyller ett år. Därefter måste man ta ut FP fem dagar per vecka för att fortsatt skydda den, om man enbart är föräldraledig (ingen sjukskrivning, studier eller liknande).
 
Sv: Behålla föräldrapenningen

A, smart kan ju skriva mig som arbetslös ja, ja de timmarna alltså. Då borde den ju vara skyddad va?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Senast: Manji
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 907
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 523
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp