Begreppet "inskenad"?

kullerbytta

Trådstartare
Flera föl som jag sett på fölvisningar har fått omdömmet "ej korrekt inskenad". Hur uppfattar ni detta omdömme i förhållade till användbarhet och vidare avel?
Kanske nån som har en bild på korrekt/icke korrekt inskenad?
Eva

Sv: Begreppet "inskenad"?

När mitt 5-årssto visades som föl fick hon kritiken "väl inskenad has" har jag för mig, du kan kolla på lite bilder på http://biphome.spray.se/ornstein/fotonutveckling.htm (upptäckte att det var en del "trasiga länkar" och en del har kommit 2 gånger men om du trycker på thumbnailen så finns rätt bilder där).
Jag frågade samme domare som gett henne kritiken, några år senare på en exteriörkurs, vad det innebar. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad han sa, därför är det bättre att jag inte säger allt, men hästen blev bra i alla fall - diplom med 98788=40p (sjuan var p.g.a. tät & tåvid fram) och flera guld har hon fått (bl.a. har hon varit klassvinnare på riks 2 år i rad, i år med 98878=40p) :) Bilder på henne som vuxen finner du på samma sida fast under avelsston.

korrekt inskening, med det menas hur övergången mellan skena och has (eller på framben skena och framknä) ser ut. Då tittar man både framifrån/bakifrån och från sidan. Det är svårt att beskriva detta, enklare att titta på bilder, kolla i (helst gamla) hästböcker där det brukar vara bra bilder på olika exteriörfel på hästar.
Detta är inte bara för syns skull utan påverkar hållbarheten, en svag inskening i hasen t ex disponerar för spatt och andra skador.

Tack bägge som svarat. Jag tyckte det var en ganska vanlig kritik som flera föl fick och tyckte därför att det var intressant att fundera på tex hållbarhet. Man kan ju bli klass 1 trotts detta fel.
Mvh Eva

Liknande trådar

Tjatter Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är...
Svar
12
· Visningar
745
Senast: Malin_L
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka