Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller inte med. Fika är antingen enbart en kopp the/kaffe eller helst tillsammans med fikabröd (sött) till. Helst med sällskap. Men jag kan fika på ett konditori ensam.Fika kan vara allt från bara en kopp kaffe/te till frukost eller kakor. Fika är egentligen inte vad man äter utan att man träffas en kort stund och äter/dricker nåt litet. Så tänker jag och alla mina kollegor på jobb och vänner.
Det låter som en Eftermiddagsöl! Mycket trevligt det också, men en annan sak!För mig är fika att ta en rast, en paus. Man sitter ner med någon en stund. Vad man eventuellt äter till är irrelevant.
Sen en tid tillbaka kör jag och några kompisar med ölfika, istället för att sätta oss på ett fik och ta något att äta/dricka så tar vi en öl istället.
Det låter som en Eftermiddagsöl! Mycket trevligt det också, men en annan sak!
Jag förstår det.Beror som sagt på vad man lägger i begreppet fika
För mig handlar det inte om vad som äts och dricks, jag är inget stort fan av sötsaker, utan själva pausen. Vill någon bjuda mig på fika och jag skulle få saft och bulle som någon skrev om här ovanför skulle jag bli djupt besviken och tacka nej till åtminstone saften. Blir lätt illamående av att tänka på sockerchocken.
Vilken intressant fråga!
Fika är ju verkligen en mycket viktig kulturell grej! Vänner från Stockholm har skrattat åt att vi göteborgare fikar hela tiden. Finns ens ordet fika på andra språk? Min vän som är amerikan ringer ibland och säger "today is a good day for a fika".
Jag lutar nog åt att fika är något man gör på fik (café), och det bör vara kaffe och man bör äta något till kaffet. Det kan vara antingen en sötsak eller en macka. För att vara en fullfjädrad fika bör man också vara minst två personer som fikar tillsammans. Personerna bör prata med varandra, samtalsämnena är dock helt valfria.
Lokalfrågan är intressant för definitionen i det här fallet!Jag håller med, men jag lutar inte åt att fika måste äga rum på ett fik. Fikat kan lika gärna äga rum hemma hos någon eller i lunchrummet på jobbet. Kärnan är - enligt min uppfattning - att kaffet, med eller utan tilltugg, inmundigas tillsammans med minst en annan person under något så när ordnade former. Med det senare avser jag att det måste finnas slags beslut om att man ska träffas för att det ska bli fråga om fika.
Ett exempel från mitt jobb. Vi dricker slentrianmässigt kaffe i lunchrummet kl. 10 och 15, men bestäms det träff med en kollega för att i samma rum för att dricka kaffe och samtala så fikar vi.
Men helt klart - fika är en social aktivitet som inte går att ägna sig åt själv.
Fika kan vara en macka.Vad lägger ni för betydelse i begreppet fika?
Kom att fundera på det på jobbet idag när kollegan frågade om jag skulle gå och fika nu. Jag tittade oförstående på henom och svarar att nej, jag ska äta frukost. Det är samma sak, får jag till svar.
Är fil och müsli fika?
För mig är fika sött, det krävs en kaka eller bulle för att vara en fika. Annars är det frukost/mellanmål.
Fika kan vara en macka.
Det verkar inte finnas riktigt, iaf inte om man ska tro videobloggar med folk som flyttat till Sverige. Ingen verkar ha något motsvarande ord eller aktivitet riktigt (mer än dricka kaffe sas). Däremot verkar alla hittils mycket sålda på konceptet (vilket jag förstårFika är ju verkligen en mycket viktig kulturell grej! Vänner från Stockholm har skrattat åt att vi göteborgare fikar hela tiden. Finns ens ordet fika på andra språk? Min vän som är amerikan ringer ibland och säger "today is a good day for a fika".
Det har jag undrat över. Händer det aldrig att amerikaner går på café eller bjuder hem någon på te och bullar? Märkligt.Kunde inte låta bli...
Nja. Inte lika vanligt skulle jag säga.Det har jag undrat över. Händer det aldrig att amerikaner går på café eller bjuder hem någon på te och bullar? Märkligt.
Men helt klart - fika är en social aktivitet som inte går att ägna sig åt själv.