begreppet "åka häst"

LaMaya

Trådstartare
begreppet \"åka häst\"

Har suttit och funderat över begreppet "åka häst" ett tag nu, och jag kommer inte fram till när man åker häst.
En i stallet säger att man åker häst så fort man skrittar hästen på långa tyglar, stämmer det?

Eller när åker man häst egentligen?

Re: begreppet \"åka häst\"

Jag anser att man åker häst när man inte "rider" hästen. Om man bara sitter och slappar på hästryggen utan något egentligt arbete med den.

Jag tycker att man kan "åka häst" i alla gångarter, min mamma brukar tex. göra det på min häst. Hon kräver inget utav honom utan begär bara att han ska gå fram i skogen i stort sett. :)

Jag använder gärna begreppet "att komma till ridning", vilket väll måste handla om ungefär samma sak.

Nu när jag funderar på det så har jag lite svårt att sätta några exakta ord och ramar på vad jag menar med det, men när man åker så RIDER man inte, och RIDER gör man när man värkligen arbetar, jobbar i varje rörelse och försöker (se, jag säger inte att man gör allt rätt, utan att man försöker, misstolka mig inte).

Jag använder gärna begreppet "att komma till ridning", vilket väll måste handla om ungefär samma sak.

Nu när jag funderar på det så har jag lite svårt att sätta några exakta ord och ramar på vad jag menar med det, men när man åker så RIDER man inte, och RIDER gör man när man värkligen arbetar, jobbar i varje rörelse och försöker (se, jag säger inte att man gör allt rätt, utan att man försöker, misstolka mig inte).

Och eftersom jag anser att det är när man arbetar och GÖR något som man RIDER så anser jag att man mycket väll kan RIDA när man har hästen på långa tyglar, lika väll som man kan åka och bara sitta och skumpa med utan att försöka inverka något som helst på hästen i vilken gångartsomhelst, men jag skulle nog anta att det är lättare i skritt. /Vernanda som inte värkar kunna hålla sig till korta inlägg längre :)

Rent spontant känns det som att man åker häst när man helt enkelt passivt åker med utan att unprincip påverka hästen mer än någon enstaka drivning/förhållning och hästen går i den form den själv väljer.

Däremot tycker jag att det finns två sorters ridning. En där man halvhjärtat försöker rida hästen och en där man verkligen anstränger sig för att få den att gå bra. Jag tycker också att det är svårt att koncentrera sig till max under ett helt pass och att det blir lite halvhjärtad ridning någon gång då och då för att man inte orkar och säkert lite åka häst på lång tygel nån snutt också. Men man kan ju alltid sträva efter att orka rida ordentligt hela tiden men det krävs mycket mental och fysisk träning!

Hoppas någon förstod mina tre varianter...

"Åka häst" tycker jag är när man inte kräver nåt av hästen/sig själv utan bara "åker med" kan göras i alla gångarter.
jag tycker inte man behöver åka häst varje gång man skrittar på långa tyglar man kan ju tex jobba med att få hästen att gå framåt i bra tempo/lyssna eller nåt..
min åsikt iallafall :)

Åker häst tycker jag, som många redan sagt, är när man inte gör något för att inverka på hästen. Även om man sitter på lång tygel brukar man ju ha koll på tempo och riktning, och då rider man ändå aktivt. Häromdagen "åkte" jag lite häst, på kompisens gamal pensionär, det var skritt på helt lång tygel och så borta i mina egna tankar att hästen kunde gått lite varstans utan att jag märkt det :smirk:

Jag tycker att man "åker häst" när man bara sitter
på hästen o bara begär att den ska gå,
när men är helt passiv.

Vad ett sådant uttryck betyder, varierar nog mkt beroende på vem man frågar.

För mig "åker man häst" när man är en slö ryttare som inte anstränger sig vid ridning. Alltså att förmågan finns hos ryttaren, men viljan saknas.

Så om jag ngn enstaka gång säger att ngn "åker häst", så är det långt ifrån en komplimang... :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 256
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Fritid Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
1 901
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur