Begrepp inom hundvärlden

oceanoverhead

Trådstartare
Finns det någon bra hemsida som reder ut alla förkortningar inom hund, titel och tävlingsvärlden?
SE VCH- svensk viltspårchampion, TJH- tjänstehund Etc.etc..
Känns som att en hel bok skulle behövas för att förklara alla begrepp..;P
Varför är U:et i parantes i detta t.ex: SU(U)CH ..?

Och sen att förstå vilka av alla dessa titlar som är en riktigt prestation och vad som vilken hund som helst kan klara är också en annan sak som jag verkligen skulle vilja lära mig att skilja på!..

Kan någon ge mig en hjälpande hand på vägen tro...?

Sv: Begrepp inom hundvärlden

Om en hund heter SE U(u)CH är det en hund som blivit svensk utställningschampion utan jakt- eller bruksmerit.
En Flatcoated t ex blir SE U(u)CH om den får tre CERT på utställning men inte erhållit lägst 2a pris i Nybörjarklass på jaktprov. Har den fått lägst 2a på jaktprov + tre CERT blir den "riktig" champion = SE UCH.

Vad som är prestation eller inte beror ju väldigt mkt på ras.
Inom min ras är det en prestation att få LPI men det kanske är småpotatis bland schäfrarna.. Tex.
Det varierar också mellan olika länder hur mkt som krävs för ex utställningschampionat.

Och sen att förstå vilka av alla dessa titlar som är en riktigt prestation och vad som vilken hund som helst kan klara är också en annan sak som jag verkligen skulle vilja lära mig att skilja på!..

Det där glömde jag ju svara på.
Precis som Line_N säger så varierar det från ras till ras vad som är en ordentlig prestation eller inte. Inom min ras är det en prestation att få ett tredjepris i lydnadsklass 1, men om du köper en bra brukshund och tränar ordentligt kan du lätt komma upp i de höga klasserna med bra resultat.

Kort sagt kan man väl säga att är hunden champion inom antingen bruks eller jakt, så är det absolut en prestation värd att räkna. Däremot innebär ett utställningschampionat bara att minst 2 (eller om det är 3) domare tycker att hunden ser tjusig ut eller är visad av en duktig handler. Inom vissa raser kan du faktiskt lätt få en utställningschampion bara hunden inte har diskvalificerande fel eftersom konkurrensen är så obefintlig ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka