Begravning av häst

Smalle

Trådstartare
Jag undrar var jag kan hitta lagstöd för att länsstyrelsens tillstånd krävs för att få begrava häst (eller större djur i allmänhet?) på sin mark. Miljöbalken? Tacksam för hjälp!

Sv: Begravning av häst

SJVFS 2007:2 Saknr K 14

Nedgrävning eller annat bortskaffande av animaliska biprodukter
23 § Följande animaliska biprodukter får grävas ned
a. sällskapsdjur utom hästdjur,
b. självdöda eller avlivade djur som har hållits av människa i de församlingar eller områden som anges i bilaga 2 till dessa föreskrifter och som har dött eller avlivats i dessa församlingar eller områden,
c. animaliska biprodukter från primärproduktion för användning inom det egna privathushållet i de församlingar eller områden som anges i bilaga 2 till dessa föreskrifter, samt
d. animaliska biprodukter från renslakt som genomförts i de församlingar eller områden som anges i bilaga 2 till dessa föreskrifter.
Undantaget i punkt b gäller inte sådana djur som misstänks eller har officiellt bekräftats vara infekterade med TSE enligt förordning (EG) nr 999/200122.

25 § Med undantag av vad som anges i 23 § detta kapitel får sådana självdöda eller avlivade hästdjur som kan uppfattas som sällskapsdjur grävas ned efter tillstånd från länsstyrelsen. Ansökan om tillstånd ska skickas till länsstyrelsen.

Vi pratade med vad det nu än heter, djurskyddspersonen? så kom dom ut och kollade på ställen vi valt ut och godkände det.

Tack, precis vad jag letade efter!

KL
Undrar också vad som händer om någon upptäcks olovligt ha grävt ned kadaver på sin mark? Straffas för någon typ av markförorening eller liknande? Blir miljöbalken tillämplig här? Eller annan författning?

Har nu hamnat i MB 9:6:
"Regeringen får föreskriva att det skall vara förbjudet att utan tillstånd eller innan anmälan har gjorts" (...)
p 3. "släppa ut eller lägga upp fast avfall eller andra fasta ämnen, om detta kan leda till att mark, vattenområde eller grundvatten kan förorenas (...)"

där jag funderar på om denna typ av nedgrävning kan innefattas.

Därefter till förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, 5 och 6 §§ som reglerar "obligatorisk prövning enligt 9 kap. 6 § miljöbalken".

Jordbruksverket måste ju ha fått ett bemyndigande från regeringen att utfärda föreskrifter i detta område någonstans ifrån, företrädesvis miljöbalken vad jag kan tänka mig. Men jag kan inte hitta nedgrävning av kadaver i förteckningen över miljöfarliga verksamheter som kräver tillstånd i ovan nämnda förordning som jag eventuellt tror reglerar detta. Men jag vet ju att det kräver länsstyrelsens tillstånd, kan bara inte hitta var det regleras!

Lite virrigt och jag vet inte om någon förstår vad jag menar. Det jag egentligen försöker komma fram till är om ett skadeståndsanspråk på grund av nedgrävning av kadaver utan tillstånd ska göras enligt miljöbalken eller enligt skadeståndslagen. Någon som vet tillämplig författning?

Jag undrar om det inte beror på något helt annat nämligen smittspridning och att det handlar mer om hälsa än miljö. Plus att det verkar ha kommit från EU från början. Då förmodligen beroende på Galan kosjukan, mul och klöv sjuka, fågelinfluensa och liknade så har man skärpt upp reglerna för kadaver.
Att det är detta som är grunden till kravet på tillstånd.

Om man sedan blir lidande för att någon annan grävt ner ett dött djur så att det förorenar vatten eller liknade borde hamna under miljöbrott och då ev utredas av polis och kommunens miljö och hälsa. Men det bör inte gå att hänföra direkt till tillståndet från länsstyrelsen. Utan det blir två olika brott dels mot kravet på tillstånd och dels för att man förorenat. Ha dock ingen aning om var det står när det gäller miljöbrott.

Smittspridning är rätt, men jag tror snarare att det är ännu äldre än ett EU-direktiv. Om jag inte missminner mig så kan TBC-bakterier leva kvar i jorden i upp till 50 år!

"I Sverige är allt förbjudet men man kan söka tillstånd"

om man då gräver ner ett djur på sin egen mark, där det inte förekommer risk för att vattendrag eller annan känslig naturtyp skadas, och detta sedan upptäcks, vad händer då?

om man då gräver ner ett djur på sin egen mark, där det inte förekommer risk för att vattendrag eller annan känslig naturtyp skadas, och detta sedan upptäcks, vad händer då?

Minst böter. Men troligen också en väldigt stor utredning om varför man inte sökt tillstånd och inte minst dödsorsaken på djuret. Det kan ju handla om allt från en fullt laglig avlivning till att djuret dött av ren vanvård.
Så i slutända kan det leda till djurförbud för man räknas som mindre lämpligt djurhållare som inte ens kan hålla sig de allra enklaste reglerna.

hmmm.... jag vet ju flertalet hästägare som har grävt ner sina trotjänare på en mark där dom endast har fått tillstånd av ägaren till marken... efter en laglig avlivning pga hög ålder... frågan är ju då... det måste ju vara markägaren som åker dit om det upptäcks? fast han kan ju i och för sig bara påstå att han inte visste något om det... och det är kanske inte så lätt att spåra ägaren till en djurkropp... jag bara funderar allmänt... själv ska jag söka tillstånd.. tycker det känns onödigt att ta risker..
förresten, vad krävs för tillstånd egetligen? alltså, måste kusen ha pass och vaa reggad och en massa sådant? fick för mig det??

Tillståndet får från Länsstyrelsen efter det att kommunens djur och miljö avdelning godkänt det. Är det en planerad avlivning så ansöker man om det i förväg och det kan några veckor. Är det akut eller att djuret redan dött så kan man få förhands tillstånd och gräva ner det fortare.

Tror att ett sådant tillstån gäller i två månader efter att det ha blivit beviljat.
Så här ser ansökan ut i Skåne tror att det är liknade på andra ställen också.
http://www.m.lst.se/NR/rdonlyres/6119F886-3537-454D-BBBA-F70746D3BDFA/75544/ansokan_nedgravning.pdf

med andra ord så måste hästen ha pass för att man ska kunna få tillstånd...suck.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 059
Senast: Lavinia
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama