Begränsad mängd, men konstant tillgänglighet till grovfodret

DarkInNight

Trådstartare
Nu var det länge sedan vi hade en sådan här tråd. Har det kommit upp något nytt på marknaden som gör det möjligt att ge hästen full tillgänglighet till fodret men inte möjlighet att vräka i sig?

Förr kallade vi det "begränsad fri tillgång" men eftersom vissa hade problem med det uttrycket så kände jag mig tvungen att försöka omformulera mig :p

Denna vintersäsongen vill jag kunna erbjuda hästen att äta 24/7 om han vill det, men max 7-8 kg/dygn. Han är en liten lurig sak och när det gäller mat är han alldeles för smart för sitt eget bästa :devil: .

Nät på 3x3cm har jag provat, men 4 kg tar INTE 12 timmar att äta upp, snarare ett par timmar.

Har ni själva kommit på någon smart lösning, eller kanske sett något riktigt bra? Dela med er!

Sv: Begränsad mängd, men konstant tillgänglighet till grovfodret

Skrev just i Active Stable-tråden att våra hästar står på "fri tillgång" med foderautomater som utfodrar hö 10 gånger per dygn + halm i halmhäck. Då kan de alltid tugga :) Dyr (foderautomaterna kostar rätt mycket) men bra lösning, för oss i alla fall.

Det går inte att blanda upp den mängd hö han max ska ha om dagen med en massa halm och sen använda det finmaskiga nätet du nämnde, så han inte står och äter rent hö hela tiden men ändå har något att pyssla med och får lite extra bukfylla?

Ja vi har funderat på automatiska fodringar, har idag en anordning som ger lunch. Vi kan bygga om så det iallafall blir tre till automatiska fodringar, men helst skulle jag vilja ha en annan lösning.

Vill helst inte pyssla med halm, det är dels svårt att hitta hygieniskt fin halm härikring tycker jag (och de flesta är rundbalar), sen innehåller halm bara energi så då måste jag dona med kraftfoder för att få foderstaten OK :)

Därav min fundering på hur man ska kunna dra ut på ättiden på höet (senare hösilaget).

Vi har tänkt köra med finmaskigt hönät runt balen och sen har jag sett att det finns ringar att ha runt balen nertill så hästarna inte får inte fötterna i hönätet verkar vettigt

Vi har tänkt köra med finmaskigt hönät runt balen och sen har jag sett att det finns ringar att ha runt balen nertill så hästarna inte får inte fötterna i hönätet verkar vettigt

Finns det någon som har provat detta med skodda/broddade hästar?
Resultat?

Hur finmaskigt blir nätet?

Jag har bara sett 4x4 cm som minsta mått på rundbals-nät :)

Det här är nåt jag måste använda mig av i vinter. Frågan är om det finns nät med ännu mindre maskor? Typ 2x2 cm? Eller till och med mindre än så? Kommer inte kunna använda begränsad fri tillgång ute, men där får det bli minigiva helt enkelt.

Har en liten, glupsk fjording som visserligen bara är drygt 1 år MEN han kan verkligen äta massor och vårt hö (10 MJ förra året och jag hoppas verkligen på lägre i år) är för näringsrikt för att han ska få lov att vräka i sig. Speciellt som han redan är alldeles för tjock nu när han gått på bete (sista året med bete för den hästen ...).

Halm försöker jag få tag på att dryga ut med, men det är skitsvårt att få tag på här :crazy:

Suck ... Lättfödda hästar är skitsvårt! och jag hoppas verkligen att någon annan i stallet vill ha sin häst på begränsad tillgång i hagen, annars får han gå själv tyvärr för fri tillgång som de andra unghästarna antagligen kommer få är inget alternativ för honom ...

Senast ändrad:

Jag har köpt vanligt containernät med 2*2 cm maskor och själv knutit ett nät.

Visst tar det längre tid än utan nät, men vette tusan om det är så mycket att jag skulle våga sätta en lättföding på fri tillgång.. Jag ser det mer som ett sätt att döva mitt egna dåliga samvete, jag vet att hästen har att göra lite längre än om han skulle fått allt på backen.

Nej, för tusan. Fri tillgång får han aldrig! Jag tänker som du, att det iaf kan ta lite längre tid att äta ur nät än från backen.

Var köper du containernät?

Beställde från Gävlenät sist, men vet inte om de har den maskstorleken fortfarande. De hade bra service och skickade bitar i den storlek man ville ha. Googlat runt lite, det finns på många håll.

Beställde från Gävlenät sist, men vet inte om de har den maskstorleken fortfarande. De hade bra service och skickade bitar i den storlek man ville ha. Googlat runt lite, det finns på många håll.

Hur såg ditt nät ut?
Jag köpte ett 2x2 cm av dem förut för att prova, men det gick sönder alldeles för fort tyvärr... Det var svart och rätt tunna trådar, ganska stelt. Är det samma som du har köpt?

Tack!

Jag hittade det här http://www.scancord.net/djur/fagel/p882_121 Kan det tänkas fungera eller bör materialet vara grövre än 1,5 mm? detta kanske är bättre? http://www.scancord.net/sport/golf/p372_85 Grovlek 2,3 mm.

Räcker 1 m2 för ett nät tro?

1 m2 räcker om du ska göra ett vanligt hönät :)

Men jag tycker det är så tunna grovlekar på alla, skulle vilja ha lika tjockt rep som på de hönät på 3x3 och 4x4 cm som jag har här hemma!

Bara lite input: Om det är svårt att hitta rätt storlek på nätet kan det fungera med dubbla nät.

Jag plåtade ett reportage om slow feeding till Equipage i våras, de hade hö både nät och "lådor" med fint galler. Och att ha stora hönät i hagen var inga problem alls. Hästarna låg på dem ibland (tänk häst i saccosäck :D ) och de var, så vitt jag kunde se, skodda fram - utan incidenter.

Hittar jag inget småmaskigt nät blir det att prova dubbla, men det blir även dubbelt så dyrt och dessutom extra jobbigt att fylla näten :angel: .

Vet du när/om reportaget kommer publiceras? Lät helmysigt med saccosäck!

Jag läste n¨ågonstans om en som köpte nät med 3x3 rutor och tvättade det i lite för hög teperatur och då fick ett nät med 2x2 rutor :) Någon här som testat?

Tycker näten från hovskolan och alla de där flumsidorna är så fruktansvärt dyra. För några år sen hade väl hööks ett 3x3 nät? Någon som testat det? eller hansbos eller shires?

Liknande trådar

Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka