Begränsad mängd, men konstant tillgänglighet till grovfodret

Sv: Begränsad mängd, men konstant tillgänglighet till grovfodret

okej, då ska jag försöka leta reda på det numret :)

Ja, ett svart lite stel nät har jag. Det har gått sönder på några håll, men har knutit ihop det och det har varit med ett år nu. Det har tålt såväl daglig blötläggning hela vintern som att ligga på backen ute bland skodda hästar.

Nu var det ett tag sedan jag provade det. Men om jag kommer ihåg rätt så blev hålen rätt stora ändå, de töjde sig, och sen så fick det inte plats så mycket hö i det. Jag tyckte att de tagit i rejält med antal kg man fick plats.

Ja, ett svart lite stel nät har jag. Det har gått sönder på några håll, men har knutit ihop det och det har varit med ett år nu. Det har tålt såväl daglig blötläggning hela vintern som att ligga på backen ute bland skodda hästar.

Det låter som samma nät. Låter som ditt hållt bättre än mitt.
Undrar om det är värt att prova en gång till, men med med mer nät så jag kan göra större påsar.

Jag skrev om höring tidigare, var nog lite dåligt förklarat av mig,

Har sett att det säljes (har inte sett det i verkligheten) en ring man ska ha i nederkanten av balen kanske 60 cm hög? för att hästarna inte ska fastna och sen nät upptill,

Finmaskigt nät tänker jag att det nästan blir bäst att köpa vanliga smånät med små maskor och klippa isär och sy ihop, för det blir nästan billigare än att köpa ett stort

Nu har jag beställt ett sånt av den grövre tjockleken :) Tack för tipset på den sidan!

Förhoppningsvis är de snabba med leveransen och jag kan återkomma med ett omdöme. Ponnyn står dock fortfarande ute dygnet runt men när han stallas in om ca en månad är det operation bantning som gäller för vår del.

Jag tillhör dem som vill sprida ut matstationerna på många ställen i hagen. Detta för att jag tror att stillastående vid en och samma matstation i hagen är ett lika stort problem som för mycket foder....

En matstation där man ordnat det så att det tar längre tid att äta får ju hästen att röra sig ännu mindre... Jag vill att mina hästar rör på sig hela dagen och hittar mat lite här och där.... Mat i små mängder som gör att de inte blir stående på ett och samma ställe hela tiden.
Tidigare om åren har jag spridit hö i små högar på marken. Aldrig på samma ställe två dagar i rad. Jag har även försökt "gömma" hö så att de faktiskt får gå och leta för att hitta det.

Det har fungerat hyfsat men spillet blir ganska stort.

Jag har nu beställt ett antal små hönät med 5x5 cm maskor... Näten tar bara ett par tre kg var...

Dessa har jag tänkt placera ut på flera platser i hagen. Förhoppningen är att få hästarna att röra sig mellan hönäten.

Detta kommer självklart att innebära en hel del extrajobb för mig. Men jag skall prova och se hur det fungerar.

Tilläggas skall att hagen är flera hektar stor. Den är en blandning av skog och äng och tanken är att hönäten skall knytas upp på träden så att de inte ligger på backen...

Antal hästar är 5 och vi talar om lättfödda hästar, kallblod och ponny...

Har ju bara två hästar (som du vet ;) ) och blott en vinterhage på 1,5 ha. Tänkte dock försöka mig på nåt liknande...har ett par träd i hagen som jag tänkte hänga upp näten i och sen ha vatten på ett helt annat ställe. Beställt 2 nät med 4x4 cm maskor som ska ta ca 10-13 kg var.

Har sådan rejält stora nät sen tidigare.... Men vänder nu på steken... Små nät men ganska många... Just för att ättiden vid varje nät inte skall bli så lång...

När jag införlivat skogsdelen i hagen blir det nog så här med. Det är dock rätt långt ner så jag får väl ta skotern när jag ska hänga upp dom ;) . Blir lite jobbigt att släpa fyllda hönät genom dryga 1-metersdjup snö :o

Ni som tänker hänga upp flera nät på olika ställen, är det tänkt att ge hästarna möjlighet att äta dygnet runt - men på olika ställen? :)

Tanken är nog att de i alla fall skall ha tillgång till mat större delen av dygnet.
Men att de måste röra på sig för att hitta maten...
Kan tänkas att det blir en kombination med höpåsar och löshö på flera olika platser...

Vi får se hur det blir... Ni får påminna mig famåt vårkanten så skall jag ge en rapport om hur det fungerat.

Senast ändrad:

Ni som tänker hänga upp flera nät på olika ställen, är det tänkt att ge hästarna möjlighet att äta dygnet runt - men på olika ställen? :)

Problemet med att ha en foderplats är ju att hästarna då gärna håller sig där och inte rör sig mer än nödvändigt när de ha fri tillgång...varför leta i snön när det finns serverat, liksom ;) ...Med flera foderplatser blir det naturligare att dom rör sig mer och ja, det är ju en form av fri tillgång men med småmaskiga nät blir det lite begränsning ändå.

För min del vill jag att fodret ska räcka längre då jag jobbar så pass tokigt och inte kan komma ifrån för att ge lunch. Begränsad fri tillgång, helt enkelt. Nu kommer mina hästar att jobbas i vinter så rörelse får dom ändå men jag gillar konceptet. Dom kommer att tas in varje dag några timmar för individuell utfodring och få chansen att sova några timmar men i övrigt ska dom gå ute är det tänkt.

Hade jag satt upp flera olika hönät hade min häst gått mellan dem tills de varit uppätna. :p Sen hade han stått hungrig resten av dagen...

Pga planerad nedsatt rörlighet (på mig!) i vinter kommer hästarna få gå på lösdrift i vinter, men problemet är ju alla fodringar. Vi bor inte vid hästarna och jag tror inte sambo vill åka till dem minst 4 ggr/dygn för utfodring. Så vi håller på och fifflar för att kunna lösa automatisk utfodring till dem, vi har använt aut.lunchutfodring i ett halvår vilket fungerar riktigt bra. Nu har vi precis fixat en till som kommer fungera som middagsfodring. Sen önskar jag kunna få till två till fodringar under natten :). Så till slut bör de få 6 fodringar/dag varav två manuella.

Vi kör på timer - elektromagnet - rep - träd - höpåse . Har använt oss av olika modeller av lunchgrind men häst - :devil: är för smart för sådana grejer.

Det är därför jag har skaffat mig hönät med små hål (4x4 cm)...det tar längre tid för hästarna att pilla ut höt och gör ättiden längre. Att dom sen går mellan näten är ju poängen...dom ska röra sig även i hagen ;)

Första gången jag fodrade med 4x4 cm tog det längre tid, men sen har det gått undan för herr häst att äta. Även 3x3 cm gick alldeles för snabbt att lära sig äta snabbt ur :crazy: .
Har provat en gång med 3x3-nätet i 4x4-nätet, då började det däremot likna något! Blir däremot väldigt krångligt att lösa rent praktiskt till alla fodringar..

I dagsläget tror jag mina rör sig rätt mkt i hagen, de brukar stå lite varstans i den, Skogshage. Det är häftigt att se hovspåren i nyfallen snö hur pass mycket de ändå rör sig på ett par timmar :)

Provde nya aut.utfodringen i igår och i dag, men det verkar som att herrn eventuellt redan lyckats klura ut hur den fungerar :devil: . Jag får ta och spionera lite på honom vid nästa fyllning.

Liknande trådar

Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka