Begränsad fri tillgång (smhn)

G

Godisbiten

Igår fick vi hem smhn och har hängt upp på laduväggen åt hästarna:D
Vi började med att fylla nätet halvfullt o resten på marken. Till en början brydde de sig inte om den men idag äter dem från den:laugh: tog bara en dag för dem att vänja sig. De drar långa strån och tuggar väl, vilket jag tycker är mycket positivt eftersom de tidigare har stressätit o tuggat slarvigt. och det blir mindre höspill oxå. Vet var här för några veckor sen o undersökte gamlingens tänder o konstaterade att hon hade vågbett o rejäla hakar:eek:
Inte konstigt att hon betedde sig märkligt i ridningen, hon hade ju ont:(
Fick rådet att rida bettlöst och det funkar utmärkt. (köpte walnut lilys o bellis bettlöst träns).
Ringde förra skötaren till gamlingen o fick veta att hon inte har blivit raspad på evigheter:mad: men nu kommer hon att få det bättre och regelbunden tandvård ( var 4-6e månad). Dyrt men hon är värt ett bra liv i ålderns höst:)
Har även fått hem pfiff bomlös o den passade perfekt till 19 åringen som har kort bred rygg:) det syns att hon älskar den:love: hon tycker inte om bomsadeln eftersom den var för liten o klämde. synd att man inte kan rida nu,det är halt överallt, inte värt risken att halka o skada sig. längtar till våren och härliga skogsritter i frisk skogsdoft:love: Vi märker att gamla damen tuggar bättre nu när vi har smhn, märker ni som har smhn några fördelar o förbättringar. kul att få höra era erfarenheter angående detta:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Begränsad fri tillgång (smhn)

Jag ser bara fördelar med smhn. Hästarna tuggar ordentligt, maten räcker längre och de tycker det är roligt att äta ur dem. Mina hästar föredrar näten framför löst hö.

Våra hästar tycker oxå att det är kul att äta ur dem :) De står bredvid varandra o tuggar förnöjsamt tillsammans o ingen bråk vid maten längre heller. Utfodringsproblemet har äntligen löst sig.

KL
Plockar upp en gammal tråd..:)

Är det NÅGON härinne som har sämre erfarenheter av smhn?? Dvs finns det hästar som inte gillar näten/ inte äter tillräckligt ur dem?

Sedan min nya häst kom hit (en vecka sedan knappt) har han sk begränsad fri tillgång under eftermiddag och natt. I början la jag i ca 6 kg i nätet på eftermiddagen vid insläpp och natthöet och ca tre kg gavs av stallägaren på golvet. Han har också nästintill fri tillgång på halm på golvet. Till min förvåning har han alltid fortfarande kvar en hel del på morgonen, ca 2-3kg i nätet men inget hö på golvet. Han föredrar att äta från backen, det märks tydligt.
Ikväll tänkte jag bespara stallägaren att lägga in natthö och la i en hel 10 kgs bal i nätet nu vid sju. Dessutom fick han en hög med halm (som han tidigare ratat) på golvet. Men inte började han äta från nätet, nej nej.. Han började tugga i sig halmen istället. (Å andra sidan var han nog inte vrålhungrig heller då de hade fått en tuss hö i hagen en timme tidigare).

Detta är inget matvrak med andra ord, kanske inte nätet behövs tänker jag nu??

Men det är ju viktigt att han får i sig tillräckligt..eftersom han inte får så mycket hö i hagen under dagtid utan mest halm. Detta pga att han går med en ponny. Jag börjar ju undra för alla härinne verkar ha sjå med att begränsa höätandet, använder dubbla nät osv osv.

Inte heller får jag i honom lucernen.. den ratar han. (Den utan melass)
Betforn som jag i början gav honon pga foderbytet struntar han också i. Ikväll provade jag att ge lucernen i betforn (som han egentligen inte skall ha) men det gick inte heller hem..

Tänderna är i ordning och hästen är pigg och glad.. :love: väldigt tillgiven och trygg. Min drömhäst alla gånger om.

Men detta kräsna sätt är jag verkligen inte van vid, alla mina tidigare hästar har också ätit som sådana, dvs tryckt in allt med hull och hår in munnen så snabbt som möjligt.. :cool:

Låter inte som nån bra idé för hans del, eller är han fet? Min två islänningar går på fri tillgång, eller närapå beronde på hagsällskap. Ingen av dem är feta och den ena får tom extra vid sidan av för att inte bli tunn. Hon äter aldrig mer än fem kilo inne på nätterna (de få ggr hon står inne). Lämnar mat ute bär hon är nöjd osv.

Hej
Råkade posta på islandsforumet såg jag..
Min häst är bukig, (han kom ju för en vecka sedan).
Nu tänker jag att jag kanske skulle ge honom höet på golvet istället. Finns ju ingen anledning att begränsa ätandet för en icke- hång häst.
Har du något tips till att locka i honom lucernen?

Svårt! Kanske kolla hur mycket han äter på en natt, dra ner lite på det och komplettera med lucernet då kanske han tuggar i sig det. Blanda med betfor kanske?

Han kanske helt enkelt är nöjd?

Mina hästar äter inte heller upp om de får för mycket i näten. (inte om de får för mkt utanför heller.)

En häst blir mätt på antalet tuggningar den gör inte på mängden mat. Det är därför smhn är så bra, de får mindre mängd mat i varje tugga, vilket är perfekt för lättfödda hästar...

Men om din häst är svårfödd kanske nätet inte är så bra? Du kan ju ha det som reserv i boxen o ändå ge hästens fulla giva på marken?

Har inte isis utan halvblod - men våra förstörde två nät innan stallägaren hittade en stabil och stadig variant... Det kan väl räknas som dålig erfarenhet av hållbarhet.

Finns ju lucern både som pellets och strå - vissa gillar det ena med inte det andra...

Är det pelleterat så kan man lätt blanda med betforvatten (behövs inte så mkt) så brukar de äta. :)

Beftor äter han inte.. Överlag en häst som är ganska ointresserad av mat. Gillar dock äpplen så tänkte prova med ljummet vatten med liiite äppeljuice i.. Se om det slinker ner:)

Hänger mitt på en rejäl höjd ovanför framtassarna. Köpte h**ks, tycker att hållbarheten är ok efter denna knappa veckan och mindre intresserad häst :D

De andra i stallet verkar ha blivit sugna på nät så de kommer investera. Känns bra :banana: för de brukar stå måååånga timmar utan grovfoder medans min har fri tillgång.

Jo nöjd är han nog :love:

Men tydligen svårfödd.. Vilket kommer innebära problem och en större nöt att knäcka då de endast får en liten giva hö utomhus under dagen...

Sen har jag hört uttrycket att "hästen blir mätt på antalet tuggningar, inte på mängd giva " hur många ggr som helst, men aldrig sett ngn källa.
Hur vet man det? Det verkar ha uppkommit i reklamkampanjerna för de här näten mig veterligen. :confused:

Inatt skall kusen få ALLT stråfoder inkl halmen i nätet, så får vi se hu det går. Minst 5 kg hö skall han ha tryckt i sig för godkänt resultat, annars ja- då får ponnyn i boxen brevid nätet :cool:

*KL*

För mig är det självklart att en häst hellre äter på marken än en bit upp. Det är deras naturliga ätställning.

Jag har någonstans läst om en undersökning som visade att hästar som får sin mat för högt upp får ryggproblem, eftersom det blir en onaturlig svank i ryggen. Hur högt för högt är, det framkom inte, utan det får man nog se själv genom att studera sin häst när den äter.

Fast varför envisas du med när och halm överhuvudtaget om hästen är svårfödd?

Jag envisas inte med vare sig nät eller halm. Däremot tänkte jag ge det en chans, fram tills idag då jag såg att säkert fyra kilo var kvar i nätet och ca två låg kvar på golvet. Därför la jag upp inlägget om fler än jag har hästar som inte näten är optimala för eller om de skall "vänjas in" på dem.

Fick hem hästen i fredags och fram tills i förrgår gick det hela enligt planerat. Dvs han åt hö som huvudgrovfoder (i sitt nät) och halm när/ om detta tog slut. (Halmen ville han inte ens se åt de första två dagarna och nu äter han den glatt.)
Ikväll struntade jag således i både nät och halm och tvingar honom därmed att äta sitt hö. Såvitt mina sinnen förnimmer är höet av god kvalitet. (analysen inte klar än..)
Så jag hoppas att hans box är någorlunda lensad imorgon bitti och att lucernen med äpplejuice är slut :angel:

Om du precis har fått hem honom och han precis bytt grovfoder så kan det ju vara därför han äter lite dåligt. Det är ju inte helt ovanligt att man måste smyga in nytt foder innan de äter det med aptit.

Mina hästar har båda haft problem med magen, den gamla åt nästan vad som helst, min nya är väldigt kräsen med ny mat, särskilt när magen är i obalans.

Jag fick tips av veterinären att hälla varmt vatten över lusenhacket, för då luktar det mycket mer och tydligen ska många hästar uppskatta det. Det funkade bra för min.

Men jag hade nog testat att låta hästen få lite tid att vänja sig vid den nya maten. Hur är magen? Om den är känslig kanske den behöver något preparat för att stötta magen nu i övergången. Lite sent att ge nu, men om magen kommit i obalans så är det ju bättre sent än aldrig. :)

Jag har också funderat på om inte hästarna får ont i ryggen om de ska äta högt så många timmar varje dygn. Det naturliga är ju att äta från marken. Visst kan de plocka äpplen från träd (t.ex) men det gör dem ju inte timmar i sträck!

Men jag vågar inte lägga nätet på boxgolvet eller hänga det lågt för jag är rädd att hästen ska fastna i det med tex. skorna.
Någon som har en bra lösning på detta?

Någon form av låda/ring/box att lägga nätet i brukar vara en bra idé. I hagen där min går har vi en "låda" runt rundbalen, i boxen borde man ju kunna ha en mindre variant, eller t.ex. av modellen Haybar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka