Jag har sett det där förr man skrattar varje gång åt bildtexternaOm du är på facebook kan du ju kolla in det här galleriet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har sett det där förr man skrattar varje gång åt bildtexternaOm du är på facebook kan du ju kolla in det här galleriet
Jag säger det igen : jag har inte sagt att man hinner kasta sig av men att man sitter ju lite mer ovan när man trilla av.Ovan har jag berättat att jag slagit runt rejält när jag hoppat långsamt o kommit iväg från hästen när jag ridit med något kortare läder.Jag har hoppat nedhopp o jag förstår man inte kan rida i hyperkorta läder men jag behöver inte "långa" läder.Jag har inte sagt att det löser allt.När jag svor till var för att jag försökte ge er en annan synvinkel men det möttes av arrogans!Jag förstår att man måste ha flera parametrar.Sen gäller det väl inte bara eliten ?Sen bara för att det finns en lösning på något är det inte samma sak som ryttare använder det.Har ju funnits tex säkerhetsväst hur länge som helst.Men förr red jag bara med det när jag red terräng men sen jag börjat rida galopphästar använder jag det hela tiden.Med det vill jag säga att bara för att något korta läder skulle hjälpa ärxdrt inte samma sak som att alla vill ha det
Om du är på facebook kan du ju kolla in det här galleriet
Du har nog inte läst så noga jag har hela tiden skrivit KAN hjälpa.Men det är inte lönt o diskutera med någon som inte vill försöka [/QUOTE]QUOTE="fio, post: 17674961, member: 26221"]Arrogans? @Karoliten Du är ju helt övertygad om att du har rätt och hela ft världen har fel i precis det mesta, det är väl arrogans om något? Många ft ryttare i världen har ju både tränat och tävlat och ridit galoppörer men dom har ändå inte anammat just dina idéer av en kanske helt uppenbar anledning!
Du har nog inte läst så noga jag har hela tiden skrivit KAN hjälpa.Men det är inte lönt o diskutera med någon som inte vill försöka
Slå? Det gör man inte, har du haft en lång galoppsträcka och kommer till en svår kombination kan man behöva väcka upp hästen så den inte är lång och långsam och att den behöver komma i skärpa! Hästarna har inte gått banan men det har ryttarna så ryttarna vet vad som kommer men inte hästarna, genom ett wake up Call så lär sig hästarna fort att nu händer det något! Därför använder man det. Hade man slagit på hästarna hade dom blivit förbannade för då är det orättvist!
Nu hinner man inte ge så många upprepande slag kan jag påstå, inte med en hand! För du måste hinna styra! På bogen skulle jag ju inte kalla det slag, blir ju mest Pet!
Om hästen kommer mot ett hinder och inte har rätt galopp för hoppning utan har blivit lång och långsam, varför kan man inte göra som i hoppningen och ta en halvhalt för att sätta den i balans? Varför måste fälttävlanshästarna ha stryk istället?
Det är inte lönt att föra en diskussion eftersom man inte förstår skillnaden mellan en galoppsträcka på 21 meter i 350 meters tempo och en galoppsträcka på 500 meter i 700 meters tempo där du ska ner i 350meters tempo på minsta möjliga antalet galoppsprång.
Tack och adjö!
Sen en helt annan sak jag tänkt på som fälttävlansfolket kanske kan svara på.Tror ni kortare läder i terrängmomentet skulle minska rotationskador hos ryttarna?Tänker att det blir lättare för ryttaren komma ifrån hästen i fallet.I galoppen sker sällan rotationskador.Nu menar jag inte att fälttävlansryttarna ska ha jockeyläder men jag tror kortare läder hjälpt.
Vilket sällsynt otrevligt sätt att svara. Det verkar som att du tror att alla som inte rider fälttävlan är idioter?
När jag tränade terräng för Tina Lundin för många år sen (typ 8-9 år sedan) bad hon oss alla att korta stiglädren ett par hål från våra vanliga banhoppningsläder för att det enligt henne kunde hjälpa ryttaren att landa längre från hästen vid rotationsfall. Om det är sant eller ej vet jag inte, men hon har ju både sett och ridit en del terräng.
Normalt är att man kortar 2-3 hål från sina banhoppningsläder. En del längre personer kortar ca 4 hål!
Säkert så Hennes motivering till kortare läder var ändock att man kom längre från hästen vid fall. Naturligtvis inte så korta att möjligheten att påverka hästen förändrades då.