Begagnade saker i affär?

H

hastparadiset

Jag brukar köpa en massa begagnade märkesprylar
till hästen på en butik som bara har begagnade saker.

Men funderar hur det fungerar igentligen att ha en sådan butik.
Går det runt överhuvudtaget?

De får ju in saker från kunder som vill sälja sin utrustning alt så
köper de även in saker från typ blocket och sedan säljer vidare i
sin butik. Så fungerar det på denna butiken i varje fall :)

Så om vi säger att de köper in ett märkesträns beg för vrakpriset 300:-
Och sedan ska sälja det i butiken för mer typ 600.
Bli vinsten då 300:- eller måste de betala 30% skatt till skatteverket på vinsten dvs 90:- och vinsten blir totalt 210:-
Eller ska moms bakas in i detta också? Även om man har butiken bara som
privatperson och inte firma.
Vet att man får tjäna upp till ett visst belopp per år på försäljning på tex tradera som privatperson. Hur mycket är det beloppet?

Är så nyfiken när det gäller sådana här saker :rofl:

Sv: Begagnade saker i affär?

Japp man måste betala moms och skatt på den vinst man gör vid begagnatförsäljning om man är företagare.

Jag hade begagnatförmedling som en del av verksamheten när jag hade en ridsportsaffär för ca 10 år sedan som en service till kunderna.

Problemet var att folk kom med säckvis med skit som var i princip osäljbart. ( Vem vill köpa tex MYCKET trasiga och trådslitna voylockar tex, eller slitna ryktborstar). Sedan blev folk arga när jag sade att jag inte kunde ta in sådant.

Trots att jag noga upplyste folk om vilka grejor som fick lämnas in när de ringde etc.

Sedan är det väldigt mycket jobb att hålla reda på vems saker som är vems ( särskilt pga av att folk flyttar runt prislappar etc).

Det är jobbigt att hålla kontakt med inlämnarna när grejorna är sålda. Vissa hämtar inte sina pengar eller osäljbara saker ens efter 10-20 telefonsamtal.

Dessutom har man ju ansvar för folks grejor tex om de blir stulna.

Den enda ridsportsbutik idag i mitt närområde som har begagnatförmedlig, tar BARA emot sadlar, selar och läderridstövlar. Jag förstår dom!

Jag skulle göra det samma ifall jag skulle ha begagnatförmedling igen, ( eftersom att man då drar in minst 100-200:- för en sadelförmedling).

/KT

Sv: Begagnade saker i affär?

Tack för det svaret allt blev lite klarare :bow:

Men den butik jag handlar i drivs av en privatperson som är
pensionär och om jag förstod henne rätt så får man
göra en viss vinst upp till ett visst belopp innan man
måste börja betala 30% i skatt som privatperson.

Fungerar det på det sättet?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
T
Ekonomi & Juridik Hur fungerar det med moms vid försäljning av och inköp av privata hästar? Om man som häst företagare köper in en häst med moms får man... 2
Svar
30
· Visningar
10 560
Senast: Miaa
·
Utrustning Och har beställt en ridgjord för 300:-. Varför då då? Jo jag tycker det är helt barockt att behöva valsa runt och testa sadel på sadel...
Svar
16
· Visningar
1 685
Senast: Fifflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna