Begagnade sadlar,,,vilka märken är bra till hyfsat pris?

lakrits

Trådstartare
Lägger den här tråden här för på utrustning får jag nog inte så många svar tyvärr.

Jag letar efter en nybörjarsadel.
Vilka märken brukar vara bra?
Det är ju en hel djungel....
Har eventullet en Simco på G för bra pris, vad tror ni om det?
Var lite inne på Hööks sadel QC men sedan så säger en del att de inte är bra osv.
Tydligen är det bättre att ha en inriden sadel redan för det ska tydligen vara svårt att "rida in" den bra.

Sv: Begagnade sadlar,,,vilka märken är bra till hyfsat pris?

Fördel är ju om man hittar en begagnad sadel o gott skick som passar hästen och är skön att sitta i. För det är fasen inte skönt att rida in en helt nya sadel... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Beror nog på vad det är för sadel och hur man gör.

Min sadel jag köpte för ca 5 år sedan kostade då 15000kr och idag skulle den ny ha kostat över 20 000kr.

Den blötte vi lädrena på och vred till och satte ett kvastskaft mellan. Fuktade lädret med jämna mellanrum och den fick stå så i kanske 1-2 veckor när den inte användes. Men den var kanonskön redan från början!

Satan vad jag ångrar att jag sålde den sadeln!

Sv: Begagnade sadlar...vilka märken är bra till hyfsat pris?

Självklart beror det på sadeln oxå och i vilket skick lädret är i från början. Det var bara min åsikt... :o
Men jag tyckerfortfarande att det är liiiiite bättre att köpa en redan begagnad sadel som första, så man får nöje med den på en gång.. utan att bli luspank..
:o

Tex Tan, Premier, Double C och Crates är exempel på bra märken. Simco och Longhorn brukar också vara ok.
Sadeln ska kännas rejäl, både i bom och läder, passa hästen och vara bekväm att rida i.

Som zacha sa är Tex tan, Premier och Double C fina sadlar. Crates är också bra sadlar men en Ladies reiner jag testat tyckte jag var väldigt obekväm, var som att sitta mitt på en bulle kändes det som :crazy: Annars gillar jag också Rocking R mycket! Lika Dakota sadlar. TBW tycker jag verkar vara bra men har dock inte testat någon...

Simco har jag haft 2 stycken och inget jag skulle vilja ha igen, en luktade illa och hade inte så värst super kvalitet på lädret, den andra var inge skön att rida i och färgen nöttes bort nästan på en gång.

nä, simco är ju ingen kvalitetssadel. men en av de bättre av lågpris-varianterna.

jag har provsuttit en crates, mins ej modell men en reiner, och den var riktigt bekväm. Bästa sadeln jag har själv är en Tex Tan AQHA Reiner. hur skön som helst.

*lånar*

Jo,,,en begagnad blir det.
Jag vill inte lägga ut jättemycket pengar nu på första sadeln.
Jag vill prova på först och sedan om man tänker fortsätta och gå in för det lite mer så kan jag tänka mig att lägga mer pengar på en sadel.

Vad man sagt till mig så är Simco en bra nybörjarsadel.
Jag skulle få den för 2000 kr och då är den inriden och mkt väl omskött.
Jag har ännu inte sett den och vet inte om den passar heller.

Vad ska jag tänka på att titta när jag provar?
Givetvis kommer jag ha en kunnig person med men det kan ju vara bra att veta lite själv också.
Hur är det med längden på sadeln? Var ska den sluta?
Hur ska den ligga i fram? Kollar man som på en vanlig engelsk sadel?

Är det så att man använder en sadel till många hästar och att man använder sig av paddar osv.?
Är en westernsadel lättare att passa till flera än vad de engelska är?

Ja,,,,jag vet....tusen frågor :angel: :angel: :angel: :angel: :D

Be någon kolla igenom sadeln ordentligt. Priset är bra om den är i bra skick. Annars rekommenderar jag att man tar tid på sig i valet av sadel. Ofta får man betala rätt mycket för en begagnad och då kan det vara ide att jämföra med nya då det då finns garanti. Har själv en DoubleCC som fick göra några turer tillbaka till leverantören vilket inte kostade mig ett smack. Skön sadel som faktiskt hör till ekonomivarianterna. Något tunnt läder i den jag har dock men bommen är bra.

Sadeln ska ligga jämt över ryggen på hästen och inte klämma över bog/manke. Den bör inte ligga närmare hästens höftben än 5-7 cm. Kan du låna hem sadeln för att prova? Det är det bästa.
Den sadeln jag har, har passat på flera hästar och då främst halvblod. Det är en 7" . Däremot passar den inte längre på syrrans häst som breddat sig grymt över ryggen och hon måste nu ha en 7 1/2" eller t.o.m 8". Jag kan inte påstå att det är enklare att få tag i en passande westernsadeln om man jämför med engelska sadlar, så har det inte varit för min del.

Det är jättesvårt med sadlar. har själv letat sadel till 2 hästar då en var jättesvår att hitta till. Jag gav upp efter allt provande med sadlar hit och dit och tog hem några som kunde det där med sadlar och hade några att prova. Det gick hur lätt som helst och nu har hästarna en varsin helt OK passande sadlar.

Jag skulle rekommendera att ta hjälp av duktig sadelutprovare, och sedan köpa en sadel dom vet passar.

Alltså du vill prova på att ha w-sadel förste eller vad? prova på western? Prova hellre på western innan du köper sadel för snåla inte med sadel, var noga med att den verkligen passar för gör den inte det kan allt bli fel :crazy:
Spara hellre dom där 2000 till en iaf 6-8000 så kan du få en fin sadel med hjälp av sadel utprovare.

Och att ha en sadel till många hästar går om sadeln passar hästen. Det går inte att ändra om passformen med hjälp av paddar för bommen är så pass hård och trycker även om man lagt pad under.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 191
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar