Begagnad maratonvagn

P

popp

Jag är ny inom körning och hoppas att ni erfarna kan komma med tips inför köp av begagnad maratonvagn. Jag kör idag med loksele och en ofjädrad flakvagn men har precis fått hem en Ideal maraton/finsele och letar efter en maratonvagn!

Vad ska jag tänka på när jag kikar på annonser? Jag kör mest ute på backiga grus och skogsvägar och dressyrkörning i paddocken. Jag blir alldeles bländad av alla fina vagnar och glömmer bort att vara kritisk.

Hur tung bör vagnen vara som minst och som mest? Jag har en fjording som är över hästmåttet och ett halvblod som funderar på att köra in såsmåningom.

En del vagnar har mindre hjul bak, andra har mindre hjul fram, några har lika stora. Vad är skillnaden?

Vad skall jag titta efter för fel och brister på vagnarna?

Sv: Begagnad maratonvagn

Hur har du kommit fram till att du ska ha en maratonvagn? Har du tanken att börja tävla i framtiden? (dressyr/precision/maraton)
Som du skriver så kör du mest i skogen samt tränar dressyr och om du ska fortsätta med det så tycker jag att du ska köpa en sk träningsvagn med säten för passagerare och gummihjul som blir mjuk och behaglig att åka i samt som du kan använda för dressyrkörning. Det går ju tom ställa upp i lite lätta tävlinga också med en träningsvagn även om det blir lite tungt och bökigt.

Sv: Begagnad maratonvagn

Jag har inga planer på att tävla den närmaste tiden men jag vill inte utesluta möjligheten att vara med i någon liten tävling i framtiden.

Jag vill ha en fyrhjulit vagn där man har möjlighet att ta med ett par passagerare och sambon vill ha en vagn där han kan stå bak och kränga, han vill inte inse att det nog inte blir så mycket fart med min sävliga pålle :). Jag tänkte att en maratonvagn uppfyller båda kraven.

Är inte träningsvagnarna fasligt tunga? Vi har rätt branta backar på körvägarna.

Liknande trådar

Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 766
Senast: agtatoon
·
Körning Kör just nu åkvagn, rockard och maratonvagn med min fjording och hon har en bröstsele med ergonomisk brösta som ligger bra. Snart...
Svar
15
· Visningar
1 691
Senast: _L_
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 021
Senast: Zab
·
E
Körning Efter ett antal år utan hästar, så har nu lusten att köra slagit till ordentligt igen... Nu är sonen äntligen såpass stor att jag kan...
Svar
15
· Visningar
1 432
Senast: Elviramax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur