Begagnad bomlös? Vågar man köpa?

pinky

Trådstartare
Nu har ju bomlösa sadlar varit populära i några år, och det börjar dyka upp en och annan begagnad på annonssidorna.

Jag är jättesugen på t.ex. en Star Trekk Espaniola eller Dressage, men tycker att jag inte riktigt har råd att lägga 11000:- på en ny sadel just nu. :crazy:

Så hur bra "står sig" bomlösa sadlar med åren?
Finns det risk att man får en nedsutten, hårt sliten sadel som inte håller så många ytterligare år i min ägo? Kan sadeln vara obotligt sned av tidigare ryttares eventuella sitsfel? Etc, etc...

En bomsadel kan ju inte ändra sig så mycket, är bommen bara ok så stoppar man om bossorna efter behov och häst, och sadeln kan användas under 20 år, typ...
Vad har en bomlös sadel för livslängd egentligen?

Och slutligen en liten parentesfråga:
Har Espaniolan fäste för svanskappa? Isf som standard eller som tillbehör? Dressagen?

Sv: Begagnad bomlös? Vågar man köpa?

Ja, man kan sitta ST-sadlarna snett, men titta och känn på sadeln så bör du kunna avgöra om den är rak eller ej. Gå igenom sadeln noga, panelerna kan behöva bytas ut.
Jag tror attdet ska finnas fäste för svanskappa på de allra första dressage-sadlarna och tror att det sitter standard på espaniolan.

Startrekk-sadlarna ger mycket mer känsla än de billiga bomlösa, man känner allt men jag upplever att hjälperna går igenom tydligt och inte lika "luddigt" som i en mjukis-bomlös.

Det låter ju inte så tokigt ändå. :) Man får väl komma överens med säljaren om att man får kolla sadeln innan köp.

Vad brukar ST:s paneler kosta?

Hum, minns inte, inte behövt nyta på mina sadlar ännu, men mindre än en omstoppning minns jag att jag tänkt när jag kollat...Dessutom - en svängd gjord låter sadeln ligga där den ska har jag märkt, har en häst som är överbyggd utan manke och allt åker mot öronen om jag inte har svängd gjord...

Jag har haft min bomlösa i snart 9år. Har tävlat distans så den är väl använd. Den kommer att hålla i många år till.
Jag tycker att du ska tänka som om du köper vilken beg sadel som helst. Hade du köpt en bomsadel hade du velat kolla stoppning o bom ex.
Kolla sadeln du köper så den är rak o hel.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 519
Senast: Equidaem
·
Utrustning Jag rider sedan ett år tillbaka i en Sensation Hybrid som fungerar utmärkt i skritt, trav och tölt. Men eftersom min häst gärna slår...
2
Svar
25
· Visningar
5 941
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 576
Senast: videnlis
·
Utrustning Efter många om och men verkar vi äntligen fått bukt med min hästs återkommande skador. Efter ett helt år utan någon återkommande hälta...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt