Beg. märkessadel el. ny sadel

N

nipa

Vad skulle ni rekommendera.
Beg. märkessadel( butet, devoucoux) eller ny sadel i 10.000:- klassen?
Till 5-åring.

begagnad, helt klart! Speciellt m tanke på att det är en unghäst som växer, köper du då en ny förlorar den ju snabbare sitt värde..

Appalosa är ju förresten märkessadlar o en Golden Star kostar 10 000 ny!

Begagnad - då kan du dessutom få tillbaka det mesta av pengarna om du ska sälja. Just de märken du nämner är iofs rätt svåra att hitta begagnade och gör man det är det ofta till överpris. Det finns en hel massa bra sadlar billigare än just dessa om du ändå tror att du måste byta med tiden.

Å andra sidan hade jag rätt svårt att hitta intressenter till den Devoucoux jag sålde.

Skulle också satsa på en begagnad, och om du har en unghästs å skulle jag försöka satsa på en sadel som du kan ändra bomvidden på, hon kommer förmodligen växa ett tag till på alla bredder :)

Jag tror av någon anledning inte att det där med att ändra bomvidd är så bra.
En sadelmakare berättare att vidgar man fram kan den bli smalare bak och dessutom ostabil.
Har haft en sån sadel men den passade inte vilken bomvidd jag än hade.
Prestige är för svängd i bommen tyvärr.

En beg i bra skick tappar nog inte mycket värde. Blir nog en sån.

En sadelmakare berättare att vidgar man fram kan den bli smalare bak och dessutom ostabil.

Inte smalare men den breddad bara fram, och bibehåller sin bredd därbak.
Att den blir ostabil kan förklaras med att när man bara vidgar vram så blir sadeln mer och mer svängd.

Men det gäller ju bara såna som man byter koppjärnen på, inte sadlar där man skickar den till fabriken och får hela bommen vidgad.

Hm...är det inte bara järnen i fram som man byter ut då med? Eller ja...inte på de med glasfiberbom som man värmer om kanske men de andra? Om det ens finns andra?

Jag är inte hemma på det området känns det som... :smirk:

Sv: Beg. märkessadel el. ny sadel

jag hade helt klart satsat på en begagnad då hästen bara är femår och kommer breddas och musklas på ordentligt så kommer du behöva byta sadel ett par gånger och då kan man ju börja med en begagnad och sedan köpa en ny när han musklat på sig och breddat. sen är ju de begagnade sadlarna alltid skönare att rida i då de redan är inridna.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
846
Senast: Tilly_85
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 831
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Har nu gett mig ut i sadelhavet och behöver lite tips! Jag har en 4 åring som för tillfället är lite överbygg, omusklad och...
Svar
0
· Visningar
846
Senast: Idaa
·
Utrustning har ni gjort det? hur gick det i så fall? hur skötte ni betalning? har hittat en sadel som både jag och hästen tyckte om, en bates...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V