Beg. dressyrsadel - märken?

cactuspower

Trådstartare
Har ni förslag och tips på några dressyrsadlar, som man skulle kunna få tag på begagnade runt 3000:- klassen ?
Med OK Kvalite´, hållbarhet och gärna hyfsat andra handsvärde med i fall man vill sälja den sen. Förslag på märken etc. mottages tacksamt! :bow:

Syntetsadlar, Griffin exempelvis. Har även sett äldre Stübben och Hubertus i den prisklassen.

Andrahandsvärde går ju inte att tala om, isf blir det ju minst tredjehansvärde. Vitsen med andrahansvärde är att sadeln sjunkit från nypris till en stabil nivå, tredjehansvärdet borde ju ungefärligen ligga precis strax under andrahands, beroende på omvårdnad osv. :)

Är väl bara Stubben som säljs för så lite, och det är inte många av dom heller. Om du vill ha kvalite alltså. Sen finns som sagt syntetsadlar. Om jag vore du så skulle jag nog sträcka mig upp till 5000 i alla fall, så får du lite mer att välja på!

Många har mycket emot Stübben, men jag tycker att deras sadlar är av bra kvalitet till ett skapligt pris. Jag skulle hellre köpa en begagnad Stübben än en syntetsadel...

De äldre modellerna är ruskigt hårda i sitsen.

Ja, inte är dom några skinsoffor inte! :p

I början var jag mycket emot stübben eftersom jag hade hört så mycket dåligt om dom, att dem var hårda i sitsen gav inget stöd,man fick ridsår... men efter att jag provat rida i en var jag chockad, jag fick inga ridsår!!:eek:

Stübben har en bra läderkvalitte enligt mig, köp hellre en beg. stübben än en syntetsadel, syntetsadlarna känns riktigt billiga att rida i(Har ridit i nästan alla, griffin, horse saver, wintec m.fl)! :crazy: Hittar du en syntetsadel som passar dig och hästen bra så ska du naturligtvis köpa! :)

Stübbens äldre sadlar ligger ju också bra i beg. pris och det brukar vara ganska lätt att få dem sålda, synd att jag hade hunnit sälja min! :p

Sadlar är ju som skor, ett par skor kan inte passa alla och dem som gör skorna gör dem inte för att alla ska tycka dem är sköna...

Lycka till i sadeldjungeln!

Oj, tredjehandsvärde menade jag ju, men skrev visst andra hands. :p

Griffin har jag ridit i och trivs ganska bra i, men jag är annars inte så vidare förtjust i syntetsadlar. Wintec har jag också ridit i, men den gillar jag inte alls något vidare..

Ska kolla lite på stübben och hubertus, får väl kika lite på vad som finns i annonser etc. :)

Och ang. omvårdnaden och andra-tredjehandsvärde så är det nog lungt med den saken ;). Jag är rätt så pedant i stallet nämligen. Var sak på sin plats, putsar, donar o grejar gör jag med.. :p Men jag hade tänkt ta och svampa av den lite lätt efter varje ridpass och sedan kanske bara fetta i den någon gång ibland. Dessutom kommer den förmodligen inte bli använd så mkt mer än max ca 4 ggr i veckan. :)

Tyvärr måste jag nog begränsa mig runt 3000:-, kanske bortåt 4000:-. Hade tänkt köpa sadel för viss del av sommarjobbs och födelsedagspengar m.m. nämligen. Pengar som jag själv tjänat in. Vill dock inte lägga alla på en sadel, speciellt inte eftersom jag inte hade tänkt använda den på egen häst. Och bara tänkt använda den kanske max 4 ggr i veckan...

Jag köpte en äldre Frank Baines dressyrsadel för 3500 kr. Kvalitén är onekligen bra, sadeln är i bra skick trots många år på nacken!

Jo det tänker jag nog också göra. Det jag möjligen kan tänka mig är väl en griffin i sådana fall, men det är ju inte säkert man får tag i någon sådan. Köper man den från hööks blir det ju svårt och prova ut den ordentligt..

Fast jag har ganska varierad erfarenhet av stübben, tycker alla har bra kvalité om man kollar lädret, men både när det gäller gamla o nya sådana så tycker jag en del (även lite nyare) varit stenhårda i sitsen. De gamla har skiljt sig en del tycker jag, en del har varit stenhårda och andra helt okej, och rätt så bekväma! :)

Ett tips är att titta på anslagstavlor å liknande i stall å ridsportsbutiker..Har märkt att där kan man ha tur å hitta fina beg sadlar mycket billigare än vad de säljs på internet...Hittade själv en stübben siegfried allround/hopp förra veckan för 2000 och den var i kalasfint skick. en annan fördel då är ju att man kan åka å titta på den å kanske få ta hem på prov...På tradera kan man oxå fynda köpte en griffin dressyr (äldre modell men syntes inte att den var använd) för 700 där...

Tack för svaren Dieldi och Break a leg! :bow: Jag går själv i sadelköpartankar och är i en liknande sits som Cactuspower, dvs. det är inte min häst, så det finns ju ingen helt ny sadel på listan! :) hade funderat på Stübben, men det kanske är idé att få be att provrida först, känna efter kvalitén på sittfläsket ;)

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Min Acer Aspire one från år 1 (5,5 år gammal i alla fall) har börjat bete sig som att den är på sista svängen. Den har 10,1" skärm, 2GB...
2
Svar
26
· Visningar
1 755
Senast: Jadzia
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp! Dags för nya stövlar men vad ska man välja?! Det finns ju en uppsjö av märken, de jag kommer på är (fyll gärna...
Svar
11
· Visningar
3 152
Utrustning Hej :) Letar efter en dressyrsadel (eller allround) med rundbossor till ett ok pris, finns det? Jag tänker på sadlar som säljs i...
Svar
12
· Visningar
2 841
Senast: Jolo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat