befästa ledarskapet

S

SomethingCorporate

Har en 1½ åring som är väldigt dominant (mot både människor och hästar).
När andra än jag hanterar henne kan hon vara en lite jävel och små bitas, små stegra och allmänt vara kaxig mot den andra personen.
Hon är även väldigt kaxig mot andra hästar och har satt en 6 åring på plats en gång.
När man ser hur andra hästar "hanterar" henne måste man vara stenhård för att hon inte tar över.

Nu till mitt "problem" jag är inte nöjd med blicken och de hon "utstrålar" när ja jobbar henne.
Hon är alltid snäll när ja hanterar henne.
Flyttar undan för mig (bakåt, framåt, sida, flytta framdel och bakdel).
Men de känns som att hon inte riktigt har befäst ledarskapet.
Vet inte hur ja ska förklara men ja ser irritationen när ja ber henne om något.
Hon tycker inte om att ja bestämmer över henne.

Har tyvärr inte någonstans där ja kan jobba henne lös.
Och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Ska ja fortsätta som ja gör?
Ska ja komplettera med något?
Hur skulle ni hanterat detta?
Tips? Råd?

Sv: befästa ledarskapet

Behandla henne rättvist, vänligt MEN bestämt. Din häst i fel händer kan bli en farlig häst. Min häst (nu 20 år) är en riktig bitch men under kontrollerade former. Hos fel personer hade hon blivit en riktigt farlig häst, då hon är väldigt skarp.
Det är viktigt att en sån här häst inte får bestämma, men man ska heller inte få dem emot sig genom att vara för hård med dem. Det bästa du kan göra är att få din häst att lita på dig, då kommer iaf inte du att behöva oroa dig.

Jag upplever att hon litar på mig.
Och folk som ser oss tillsammans påpekar gärna de också.

Kanske är jag som överanalyserar hennes signaler lite...

Min häst litar på mig också. Därför gör hon mig ingenting, men jag skulle aldrig sätta någon annan att typ träna "nh" med henne lös :crazy: för de skulle kunna bli anfallna. Hon hatar att jag bestämmer över henne, men hon accepterar mig som ledare, därför gör hon mig ingenting. Men hon har stått några meter ifrån med öronen platt bakåt och gjort utfall i luften med blottade tänder. Man känner sig rätt liten då, kan jag säga, men jag vet att hon inte törs gå på mig.

En del hästar är speciella, man bör inte bråka med dem, men ej heller låta dem göra som de vill.

Min häst är världens snällaste häst i många aspekter, men otroligt skarp i en del annat.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama