Bedrövligt.. läs, detta är hemskt...

Sv: Anmäl Hästägaren!!

ancan skrev:
Vad f*n pratar du om???. Det är en j*vla skillnad emellan dålig skötsel7smal häst och vanvård/utmärglad häst!!! :mad:

QUOTE] :devil: Jasså och var drar du gränsen då?? :angel:
Och har du sett hästen?Det är nog bara de inblandade som vet hur läget är egentligen,vi här bakom datorn vet ju inte ett skit,eller hur! :cool:

Om hästar far illa varför skall folk låta bli att anmäla?
Det är väl därför djurskyddsmyndigheten finns??För att förebygga vanvård av djur bla.. :confused:

QUOTE] :devil: Jasså och var drar du gränsen då?? :angel:
Och har du sett hästen?Det är nog bara de inblandade som vet hur läget är egentligen,vi här bakom datorn vet ju inte ett skit,eller hur! :cool::[/QUOTE]

Nä, självklart har jag inte sett hästen, men genom det sättet inlägget var utformat så tar jag(och säkert många med mig) det för att det är ganska överdrivet...FÖR INGEN AV OSS SKULLE VÄL UTSÄTTA EN VANVÅRDAD HÄST FÖR PROVRIDNING!?! :crazy: :confused:

QUOTE]Om hästar far illa varför skall folk låta bli att anmäla?
Det är väl därför djurskyddsmyndigheten finns??För att förebygga vanvård av djur bla.. :confused:[/QUOTE]

sJÄLVKLART. mEN VI ALLA MÅSTE LÄRA OSS ATT SKILJA PÅ BRISTER INOM DJURHÅLLNINGEN OCH REN VANVÅRD!!!

ancan skrev:
Om det går fem välnärda hästar oxh en mager i en hage...då är det säkert den hästen som är sjuk...

En häst där reven syns lite för mkt är mager, en häst som reven sticker ut på, där kors och ryggrad är vassa, halsen tunn, och låren mkt smala den är undernärd och alltså vanvårdad!!!

Unghästar har under perioder "tunnare" perioder, de växer som f*n och det är i stort sett omöjligt att fodra dom så mycket att de är runda och goa just då. Det är absolut inte vanvård heller.

Men om flera hästar har olika tecken på att inte må bra hos en hästägare, då kan man ringa till miljö o hälsa och fråga vad dom tror.. så är det upp till dom sedan.

Men att anmäla när det inte föreligger skäl till det, gör ju bara att djurskyddet till slut inte tar anmälningarna helt på allvar...

Jag anser att det finns en markant skillnad emellan brister i djurhållningen och ren vanvård!!!
Jag fattar vad du menar men håller ändå inte med fullt ut,om det går en mager häst bland feta är det inget tecken på att den magra hästen är "sjuk" utan kan faktiskt bero på att just den hästen inte får den vård just den individen behöver,sen anser jag att FÖR feta hästar också är en typ av vanvård :angel: Eller hur?

Jag håller ju med dig man skall bara anmäla när fog finns inte belasta myndigheterna med skitanmälningar som också förekommer pga av grannosämja o gud vet vad!! :eek:

Så vi tycker ju egentligen rätt lika eller hur! :cool:

Senast ändrad:

Lilla Skutt skrev:
J ag fattar vad du menar men håller ändå inte med fullt ut,om det går en mager häst bland feta är det inget tecken på att den magra hästen är "sjuk" utan kan faktiskt bero på att just den hästen inte får den vård just den individen behöver,sen anser jag att FÖR feta hästar också är en typ av vanvård :angel: Eller hur?:

Men risken är ju ganska stor att det är den magra hästen som inte är helt OK i hälsan, eller hur??? För vem fodrar 4 hästar ,och "skiter" i att ge den femtye??? :confused:

Lilla Skutt skrev:
Och det är en himla skillnad på unghästar och gamla hästar,unghästar som rids skall inte behöva tappa för mkt hull om de utfodras och tränas rätt heller faktiskt..:

Du och jag kan se skillnaden,men långt ifrån alla, tro mig...

Lilla Skutt skrev:
Jag håller ju med dig man skall bara anmäla när fog finns inte belasta myndigheterna med skitanmälningar som också förekommer pga av grannosämja o gud vet vad!! :eek:

Så vi tycker ju egentligen rätt lika eller hur! :cool:

Precis!! Sen att grannen säkert försöker förklara det till djurskyddet som grannosämja... det är ju en saga för sig, men det är ju faktiskt djurskyddets uppgift att motbevisa det...

hovis skrev:
Så vida du nu har belägg i sak för dina påståenden.

Om man läser HELA inlägget innan man svarar så kanske man inte svarar så som du gjorde ancan.

ancan skrev:
Men risken är ju ganska stor att det är den magra hästen som inte är helt OK i hälsan, eller hur???

Va inte hästägaren Veterinär ? :angel:

Sv: Bedrövligt.. läs, detta är hemskt...

Mynta2 skrev:
Fast det jag inte fattar är...det är väl inte ni eller hästens ägare som har ansvar över flickans liv ?? Ägaren får väl göra som hon vill utan att Pappan ska i mitt tycke, utöva någon känslomässig utpressning på ägaren. OM jag var ägare hade jag ärligt talat bortsett från detta hot om självmord eftersom detta är familjens ansvar inte mitt. Så hon lät hästen stanna kvar enbart för detta *hot* ?

:bow: Håller med. Flickan behöver hjälp,inget djur.. särskillt om hon andvänder sig av hot för att "behålla o plåga" djuret!!!

Senast ändrad av en moderator:

ancan skrev:
Jag vet mkt väl hur det känns att se en utmärglad häst!!!

Men att påpeka att fodervärden såg anorektisk ut...så lågt!!! :mad:

Det gör ju att din tråd tappar allt intresse....

LÅGT!?!?! Om du är anorektiker har du ingen verklighetsbaserad syn på tillvaron o skall ABSOLUT INTE ha ansvar för ett djur!!!! :eek:

Jag vet vad jag pratar om då min kompis legat inlaggd med slangar i näsan på låst avd i 4 mån!!! Sånna behöver HJÄLP, inte ta hand om ett Djur!

Det finns vad jag vet ingenstans i lagen där det står att ägaren har det yttersta ansvaret eller hur ansvaret fördelas mellan ägare o den i vars vård djuret är, rätta mig gärna om jag har fel.
PL

Montéryttare skrev:
LÅGT!?!?! Om du är anorektiker har du ingen verklighetsbaserad syn på tillvaron o skall ABSOLUT INTE ha ansvar för ett djur!!!! :eek:

Jag vet vad jag pratar om då min kompis legat inlaggd med slangar i näsan på låst avd i 4 mån!!! Sånna behöver HJÄLP, inte ta hand om ett Djur!

Du har inte den blekaste lilla ANING vad du pratar om.. Det finns grader i helvetet liksom det finns grader av anorexi. Och du kan inte sitta och generalisera och tycka att anorektiker har ingen verklighetsbaserad syn på tillvaron och ska inte ha djur. Det anorektiker saknar verklighetsbaserad syn på är sin SJÄLVBILD och sin KROPPSUPPFATTNING. Och långt ifrån alla anorektiker hamnar på låst avdelning, men visst, de som tillslut hamnar på sjukhus med sond, de kan inte ta hand om sina djur. Det kan inte den som hamnar på sjukhus med benbrott heller. Helt enkelt för att de är på sjukhus.

Men om man är anorektisk eller ej (men inte på sjukhus) har generellt INGENTING med att göra om man kan ta hand om sina djur bra eller ej.

/Alexandra - fd anorektiker, som legat på sjukhus fast olåst avdelning och fick åka hem på nätterna, OCH tagit hand om sina djur. Och som under de år hon inte var på sjukhus skötte både arbete och djur. Och även under sjukskrivningen skötte djuren. Det SISTA på den här jorden jag skulle missköta är djuren. När jag gick in i väggen och var både självmordsbenägen och djupt deprimerad fanns det EN sak jag skötte - djuren.

Jag fick förresten en oanmäld djurskyddsinspektion under den tiden. Kommunen hade en drive och kollade alla stall. Det var idel beröm och ingenting att anmärka på ALLS. Må så vara att jag såg ut som ett koncentrationslägerspöke, och att jag inte orkade rida. Men djuren var lika välskötta som annars, det enda de inte var var lika välridna. Och många av de jag träffat genom ätstörningsvården har haft djur, och det brukar vara djuren som gör att dessa människor de facto LEVER. För de har gett upp allt annat, men EN sak får dem att fortsätta och det är att djuren måste ha sin vård och skötsel, och kärleken till djuren.

Så tänk dig för innan du kommer med påståenden utan verklighetsförankring!!

Alexandra_W skrev:
Du har inte den blekaste lilla ANING vad du pratar om.. Det finns grader i helvetet liksom det finns grader av anorexi. Och du kan inte sitta och generalisera och tycka att anorektiker har ingen verklighetsbaserad syn på tillvaron och ska inte ha djur. Det anorektiker saknar verklighetsbaserad syn på är sin SJÄLVBILD och sin KROPPSUPPFATTNING. Och långt ifrån alla anorektiker hamnar på låst avdelning, men visst, de som tillslut hamnar på sjukhus med sond, de kan inte ta hand om sina djur. Det kan inte den som hamnar på sjukhus med benbrott heller. Helt enkelt för att de är på sjukhus.

Men om man är anorektisk eller ej (men inte på sjukhus) har generellt INGENTING med att göra om man kan ta hand om sina djur bra eller ej.

/Alexandra - fd anorektiker, som legat på sjukhus fast olåst avdelning och fick åka hem på nätterna, OCH tagit hand om sina djur. Och som under de år hon inte var på sjukhus skötte både arbete och djur. Och även under sjukskrivningen skötte djuren. Det SISTA på den här jorden jag skulle missköta är djuren. När jag gick in i väggen och var både självmordsbenägen och djupt deprimerad fanns det EN sak jag skötte - djuren.

Jag fick förresten en oanmäld djurskyddsinspektion under den tiden. Kommunen hade en drive och kollade alla stall. Det var idel beröm och ingenting att anmärka på ALLS. Må så vara att jag såg ut som ett koncentrationslägerspöke, och att jag inte orkade rida. Men djuren var lika välskötta som annars, det enda de inte var var lika välridna. Och många av de jag träffat genom ätstörningsvården har haft djur, och det brukar vara djuren som gör att dessa människor de facto LEVER. För de har gett upp allt annat, men EN sak får dem att fortsätta och det är att djuren måste ha sin vård och skötsel, och kärleken till djuren.

Så tänk dig för innan du kommer med påståenden utan verklighetsförankring!!

Kanske ska ta o tagga ner lite, är inte trevligt att diskutera med en som är så vass i sina utspel! Här pratar vi en som UPPENBARLIGEN har misssköt sin häst, och om man inte är frisk så kan det gå ut över djuren. Vi vet inte vilken grad den här tjejen hade eller OM hon hade anorexi. Men hon var uppenbarligen inte kapabel till att sköta en häst.... och trådskaparen ville rädda den här stackars hästen vilket jag tycker var helt underbart. ÄNTLIGEN nån som bryr sig å inte blundar o går vidare! :bow:

Svårt att säga hur uppenbart misskött hästen är. Att en ponny har hull som ett magert fullblod låter inte bra men är det vanvård?
Situationen är helt enkelt omöjlig att bedömma utifrån den här tråden.
PL

Montéryttare skrev:
Kanske ska ta o tagga ner lite, är inte trevligt att diskutera med en som är så vass i sina utspel! Här pratar vi en som UPPENBARLIGEN har misssköt sin häst, och om man inte är frisk så kan det gå ut över djuren. Vi vet inte vilken grad den här tjejen hade eller OM hon hade anorexi. Men hon var uppenbarligen inte kapabel till att sköta en häst.... och trådskaparen ville rädda den här stackars hästen vilket jag tycker var helt underbart. ÄNTLIGEN nån som bryr sig å inte blundar o går vidare! :bow:

Jag försökte inte vara trevlig., Och vi talar om att du helt huvudlöst påstod att anorektiker saknar verklighetsuppfattning och absolut inte ska ha ansvar för ett djur. Inget annat.

Och du valde väldigt effektivt att HELT bortse från det, svara (citatsvar) på ett inlägg och låta svaret handla om något HELT annat än det citerade handlade om. Påståendet kom från dig ursprungligen, så du får gärna stå upp för det eller inse att du kanske for iväg lite väl långt ut i perifering, men försök inte göra fruktpure genom att urskillningslöst försöka blanda äpplen och päron (dvs fritt blanda ihop saker och bemöta kritik till ett påstående du gjort med att börja tala om något helt annat)

Alexandra_W skrev:
Jag försökte inte vara trevlig., Och vi talar om att du helt huvudlöst påstod att anorektiker saknar verklighetsuppfattning och absolut inte ska ha ansvar för ett djur. Inget annat.

Och du valde väldigt effektivt att HELT bortse från det, svara (citatsvar) på ett inlägg och låta svaret handla om något HELT annat än det citerade handlade om. Påståendet kom från dig ursprungligen, så du får gärna stå upp för det eller inse att du kanske for iväg lite väl långt ut i perifering, men försök inte göra fruktpure genom att urskillningslöst försöka blanda äpplen och päron (dvs fritt blanda ihop saker och bemöta kritik till ett påstående du gjort med att börja tala om något helt annat)

Okey då vänder vi på det, du säger själv att du klarade av att ha din häst/hästar när du låg inlåst dagtid men fick sova hemma! Korrekt? När han DU fodra, mocka, rida, sköta, pyssla osv osv...? På natten!?! Jag förstår attdu reagerar då du själv haft anorexia, men det är inte dig diskussionen handlar om så jag tror det är bättre om du kopplar bort din ilska från fallet.

Om hon nu såg ut som en anorektiker, vanvårdade hästen o hotar med att ta livet av sig så anser jag inte att man är frisk nog att ha hand om varken djur eller sig själv!!! Man behöver hjälp!

Som anorektiker ska man ha hjälp att ta hand om sig själv, och inte ha ansvar för ett djur! Det står jag för att jag tycker, sen kan det mycket säkert finnas ett gränsfall där personen klarar av att hjälpa sig själv tillbaka till verkligheten och kanske ta hand om ett djur under tiden.

Alexandra_W skrev:
Jag försökte inte vara trevlig.,

Då har vi diskuterat klart den här saken.... då jag varken umgås eller pratar med otrevliga personer. Har gett dig min syn på saken, och jag vet din. Smaken är som baken, delad.

Senast ändrad av en moderator:

Lånar tråd.

Antar att den här "anoretiska" tjejen inte är så gammal och då tycker jag att en del av ansvaret för att hästen mår bra ska ligga på hennes föräldrar ( i detta fall kanske pappan). Jag skulle aldrig lägga hela ansvaret för en häst på en ungdom (upp till 17 - 18 år) utan att själv ha lite koll på att allt skötts som det ska.

Montéryttare skrev:
Okey då vänder vi på det, du säger själv att du klarade av att ha din häst/hästar när du låg inlåst dagtid men fick sova hemma! Korrekt? När han DU fodra, mocka, rida, sköta, pyssla osv osv...? På natten!?! Jag förstår attdu reagerar då du själv haft anorexia, men det är inte dig diskussionen handlar om så jag tror det är bättre om du kopplar bort din ilska från fallet.

Om hon nu såg ut som en anorektiker, vanvårdade hästen o hotar med att ta livet av sig så anser jag inte att man är frisk nog att ha hand om varken djur eller sig själv!!! Man behöver hjälp!

Som anorektiker ska man ha hjälp att ta hand om sig själv, och inte ha ansvar för ett djur! Det står jag för att jag tycker, sen kan det mycket säkert finnas ett gränsfall där personen klarar av att hjälpa sig själv tillbaka till verkligheten och kanske ta hand om ett djur under tiden.

Jag släppte ut på morgonen, jag mockade och tog in på kvällen. Precis likadant som när jag jobbar?

Sen nej, tjejen låter inte frisk, men frisk nog att ta hand om en häst eller ej kan varken du eller jags äga något om. Vi vet inte om hästen ÄR vanvårdad, men låt oss anta det. Men är det HON som vanvårdat den, hon är som jag förstår inte myndig, och då kan det lika gärna vara PAPPAN som bestämt vad/hur mycket mat hästen ska ha etc. Det är inte alltid svart eller vitt.

Men det jag far efter är att tjejens ev anorexi och psykiska ohälsa inte säger NÅGONTING om huruvida HON klarar av att ta hand om ett djur eller ej. Lika lite som NN:s psykiska ohälsa säger det. Det går inte att säga generellt att 'lider man av anorexi kan och ska man inte ha ansvar för ett djur', för så fungerar det inte.

Clintan skrev:
Lånar tråd.

Antar att den här "anoretiska" tjejen inte är så gammal och då tycker jag att en del av ansvaret för att hästen mår bra ska ligga på hennes föräldrar ( i detta fall kanske pappan). Jag skulle aldrig lägga hela ansvaret för en häst på en ungdom (upp till 17 - 18 år) utan att själv ha lite koll på att allt skötts som det ska.

Ja det skulle ju vara väldigt intressant att veta vilken inblandning pappan har... Men som sagt, ägaren/veterinären borde ha mera koll och ta bort hästen därifrån omgånende ju.

Alexandra_W skrev:
Okej, då blir det begripligare. Resten av mitt svar kvarstår dock. Och inte gjorde det mig på bättre humör att du lyckas blanda in att tjejen ev var ett 'anorexiafall'.. Jag undrar fortfarande VAD det hade med någonting att göra?

Det hade väl ganska mycket med att göra med att tjejen sen hotar att ta livet av sig? Har man anorexia brukar man ju inte vara i den bästa psykiska balans.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 631
Senast: Madick
·
N
Ekonomi & Juridik Vår ponny, som haft en senskada, är halt igen. Han har varit helt ren vid böjprov sedan mitten av december, och senan såg fin ut efter...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 949
Senast: Vonkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar