Bedrövligt.. läs, detta är hemskt...

Sv: Bedrövligt.. läs, detta är hemskt...

låt ungdjäveln ta livet av sig... så är det, jag hade fullständigt skitit i ungen och bara brytt mej om hästen...

Sv: Anmäl Hästägaren!!

peter_lundin skrev:
Det finns vad jag vet ingenstans i lagen där det står att ägaren har det yttersta ansvaret eller hur ansvaret fördelas mellan ägare o den i vars vård djuret är, rätta mig gärna om jag har fel.
PL
I de kontraktsmallar som finns att köpa för fodervärd och uthyrning, står att ansvaret ligger på hyresman/fv.
Fv ansvarar för att hästen får proffesionell vård och skötsel.
Skada/sjukdom på hästen är fv ansvarig för.
Skulle hästen skada fv är ägaren ej ansvarig.
Använder man inte en mall utan skriver ett eget avtal och inte tar med något om ansvarsbiten skulle jag tro att det ligger på ägaren.

Mabuse skrev:
Det hade väl ganska mycket med att göra med att tjejen sen hotar att ta livet av sig? Har man anorexia brukar man ju inte vara i den bästa psykiska balans.

jag håller med om det också.

Man har väl, om inte annat, kanske fel syn på hur man ska se ut när man är anorektiker och då överförs kanske sånna tankar även på djuren... Den ska vara "smal och fin" = i anorektikers ögon ofta benrangel! :eek:
Kanske hade fodervärden också svårt att förstå att hästen är en kraftig sort och tyckte den var tjock trots att den egentligen var ganska smal - de ville få den till fullblods look?

Det är vad jag tänkte...

(Jag vet att folk brukar tycka att min nordis är tjock även om hon i själva verket är ganska tunn. )

Sv: Anmäl Hästägaren!!

ancan skrev:
Men risken är ju ganska stor att det är den magra hästen som inte är helt OK i hälsan, eller hur??? För vem fodrar 4 hästar ,och "skiter" i att ge den femtye??? :confused:

Den som har innackorderade hästar. Hästarna får vad dom ska ha och stallägaren/fodraren har inget att säga till om.

---

Sedan tror jag att trådskaparen menade att ungen var väldigt liten och kanske inte var tillräckligt stark/tuff nog att hantera/rida hästen. Utifrån texten får vi inte veta hur hästen är att hantera.

---

Sedan till trådskaparen:
Är hästen VAN-VÅRDAD (på riktigt!!) så skulle väl inte en vetrinär tveka att ta hem hästen? Låt ungen ta livet av sig det ska väl inte hästen behöva lida för?

---

Uppenbarligen mår inte hästen bra så varför låta den vara kvar hos fodervärd?! :confused:

:mad: :mad:
Polly_Mulle skrev:
låt ungdjäveln ta livet av sig... så är det, jag hade fullständigt skitit i ungen och bara brytt mej om hästen...
:mad: :eek: hur fan kan du över huvud taget ens ha mage till att skriva något så jävla korkat?Är du totallt jävla känslokall,eller bara ett stort svin?Du är nog den första på forumet som jag har blivit riktigt förbannad på hur kan du tycka att det är utan betydelse om en ung människa tar livet av sig ?!!!!!? Det är förjävligt att det fortfarande är ok att sparka på dom som redan ligger ner istället för att försöka ha lite empati,förståelse och tålamod med alla ensamma och krossade själar ute i samhället.Kan bara än en gång skaka på huvudet i ren förundran över hur jävla vidriga vi människor kan vara, till och med hästarna har insikt nog till att behandla en deprimerad eller sjuk människa med mycket stort tålamod och massor med förståelse och accepterande .Ta och studera det fenomenet någon gång så ska du få se på riktig visshet. :mad: :mad:

låt oss anta att hästen verkligen är vanvårdad.

tycker du då att det är viktigare att ungen får hållas och därmed, för stunden må bättre? än att se till att flickan får hjälp och hästen får det bra?
Vart är det HÄSTENS skyldighet att lida för flickans skull??
Det är ALDRIG rätt att låta djuret lida för sin ägares skull! att säga så är att värdera flickan över hästen. Allt liv har lika värde, därför ska flickan hjälpas, men också hästen!!
(jag tror inte att en person som är så instabil som flickan påstås vara slutar vara självmordsbenägen bara för att hon får behålla hästen, det är något annat som inte klaffar nästa gång...)

Jag håller med Polly_Mulle.
Om jag träffat en så (enligt trådskaparen) misskött häst hade jag skitit i ifall ungen skulle ta livet av sig.
Jag anser att man inte ska kunna hota sig till saker och antagligen hade hon inte tagit livet av sig ändå.
Sen tycker jag defenitivt inte att någon som hotar med att ta självmord ska ha häst, den ska inte ens ha vandrande pinnar!

Vilken hård inställning du har till dina medmänniskor. Du kan inte ha mycket egen livserfarenhet. Med åren lär du dig säkert att vara mer ödmjuk.

Nu vet vi inte OM hästen ens är vanskött. Som PL skriver så är det omöjligt att bedöma utifrån denna tråd. Något som indikerar att det inte var så farligt är att ägaren, en veterinär, låter hästen vara kvar i familjens vård.

Att säga att man ska skita i om ungen begår självmord är väldigt osympatiskt.

Norrland

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 631
Senast: Madick
·
N
Ekonomi & Juridik Vår ponny, som haft en senskada, är halt igen. Han har varit helt ren vid böjprov sedan mitten av december, och senan såg fin ut efter...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 949
Senast: Vonkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar