Bedömningar

fejko

Trådstartare
Det finns en bedömningspunkt som heter typ och för all del även en som kallas huvud hals och bål. Skiljer sig dessa punkter mellan hopp och dressyrhästar?

Sv: Bedömningar

Hur menar du? Menar du bedömningsmässigt?

Jag tror att man skiljer på det då en dressyrhäst och en hopphäst har olika typ och byggnad -bra för sina olika grenar.

Hur menar du? Menar du bedömningsmässigt?

Jag tror att man skiljer på det då en dressyrhäst och en hopphäst har olika typ och byggnad -bra för sina olika grenar.

På vilket sätt skiljer typen, tycker du? Rent generellt är väl en dressyrhäst oftast snyggare medan en hopphäst kan se ut lite hur som helst.

Tror att det är mer så att man ser lite mellan fingrarna med sämre exteriör på hopphäst än en dressyrhäst. Sedan är det ju sådant som uppförsbacke som förenklar för dressyr och sluttande kors i hoppning.

Svar nej. Typ handlar inte om ifall det ser ut som en hopp- eller gångartshäst. Man bedömer om hästen är lågställd/högställd, ädel/grov, rastypiskt, feminin/maskulin, stor/liten och så vidare.

Ställer du upp en typisk dressyrhäst bredvid en typisk hopphäst så skiljer de sig i byggnad. En häst lämpad för dressyr har ju ofta tex "uppförsbacken" och lite längre hals, medan just dessa kanske inte är det viktiga på en hopphäst utan där är det vinklingen i bogen tex.

Här står det lite bra saker om exteriören och det tas upp ett par skillnader mellan dressyr -och hopphästar http://www.hippson.se/artikelarkivet/avel/exterioren-paverkar-bade-ridbarhet-och-hallbarhet.htm

Utdrag
Kod:
Trender inom det här med exteriör har nästan alltid haft med vad hästarna används till att göra.
- När vi avlade fram remonter till militären ville vi ha något annat än vad vi vill ha idag. Hästens kropp måste vara formad så att den har lätt för det vi vill.
Vad gäller rastyp så påpekar Karl-Henrik att en bra typ av dressyrhäst inte behöver vara en bra typ av hopphäst och vice versa.
- Framöver kommer vi nog att se större och större modellskillnader. Men vi måste klura ut hur vi ska bedöma de här skillnaderna. Vi avlar ju inte längre fram allroundhästar utan specifika hopp- eller dressyrhästar, säger han.
Aveln får dock inte gå för långt i någon riktning. Enligt Karl-Henrik har man sett en viss tendens till att dressyrhästarna blivit lite för korta i ryggen, och att hopphästarna i motsvarande mån har blivit lite för långa, för att fungera optimalt för den "vanliga" ryttaren.

Ja.

Det finns sluttande och nästa uttryck för ännu mer vertikalt kors är stupande.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: pepp
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka