Bedömning

aleksis

Trådstartare
Har suttit och tittat på lite tävlingsresultat från WRAStävlingar och funderar lite på en sak

Ekipage 1 tävlar reining D och får 65 poäng och ekipage 2 tävlar reining C och får 63 poäng.

Dömer man lika? Förutom att mönsterna kan vara enklare i d än c, är det någon annan skillnad. Dömer man "snällare" mot dom som tävlar på en lägre nivå?

Hoppas ni förstår mitt svammel :p

Sv: Bedömning

Antagligen har domaren dömt lite snällare i den lättare klassen. Man vill ju förhoppningsvis uppmutra till fortsatt tävlande och dömmer lite annorlunda än om det är duktiga ekipage. Men det skulle vara intressant att se vad en domare skriver om det hela.

Nu är ju inte jag domare men jag tänker så att D är ju en lägre nivå än C vilket betyder att 65 poäng på en D-tävling inte motsvarar samma poäng på en C-tävling. Det är ju som betyg i skolan, MVG i åttan är inte samma sak som MVG i nian. I en högre klass är ju kraven för samma poäng givetvis högre.

Jag har varit domarsekreterare en gång och den domaren valde i en D-klass att ta med ett ekipage i resultatlistan även om de hade gjort sådana missar som egentligen hade diskvalificerat ekipaget. Ryttaren var ung, klassen liten och domaren tyckte att det var bättre att ryttaren ville fortsätta tävla istället för att sluta pga en tråkig upplevelse. Jag har ingen aning om det är vanligt att göra så men den domaren resonerade på det viset i alla fall, eller det var iaf vad hon sa till mig. Jag tycker att det är helt ok att göra så när det gäller barn och ungdomar.

I reining och flera andra grenar sätter man dels bedömningspoäng och dels straffpoäng. Alla ekipage startar på 70 poäng. 70 poäng är "godkänt" varken mer eller mindre. Fel som görs ger straffpoäng, det kan vara t.ex. olydnad, fel gångart, försenat galoppombyte m.m.

Straffpoängen är från -0,5 till -5 och är exakt beskrivna i regelboken. När det gäller straffpoäng så kan alltså inte domaren avvika från regelboken. Där är det samma regler som gäller oavsett nivå.

När det gäller bedömningspoängen så är det upp till domaren att bedöma hur de olika momenten utförs. Bedömningspoängen ges från -1,5 till +1,5 med ett halvt stegs intervall. Där har domaren kanske mer frihet att avgöra vad som är utmärkt (+1,5) och mycket dåligt (-1,5).

Sen måste man ju också tänka på att i en högre klass finns svårare moment och manövrar och då drar man ju lättare på sig minus än i en lägre klass. Ett ekipage som scorar 65 i en D-reining, skulle antagligen scora lägre i en C-reining, snällare bedömning eller ej. Och skulle den få samma score i en C-klass så skulle den väl egentligen inte ha tävlat D-klass.
Så jag skulle nog vilja påstå att man inte kan jämföra bedömningen mellan C och D klass och bedöma vad som är bättre eller likvärdigt.
Men jag kan nog tänka mig att domaren har lite lägre krav på ett D-klassekipage än ett C-klassekipage

Fast egentligen så finns det ju inte olika svåra moment i reining. Spin är spin, volt är volt, byte är byte, rollback är rollback, ryggning är ryggning, stop är stop. Enda skillnaden är att det kan vara färre spin i vissa mönster.

Men om man resonerar så så betyder det ju att vi kan skippa klassindelningen och tävla i reining bara. Tanken med klasser är väl att det ska vara olika nivå på dem?

Det är troligen olika nivå på ryttarna, i alla fall ;)

Detta är inte nåt sätt att resonera, bara fakta. Reiningmönstren skiljer sig inte så mycket från varandra, det är bara att titta i regelboken. Så vad som är lägre eller lägre svårighetgrad kan man ju fundera över. Antal spin, som jag skrev kanske är en sak. I vissa mönster ska man galoppera in på medellinjen, det kan vara svårare än att börja i mitten.

Vad gäller själva momenten i reining, stop, spin, rollback, ryggning, galoppombyten, stora och små volter, så finns det inte olika svårighetsgrader, däremot så kan man utföra dem mer eller mindre bra.

Givetvis, men är det roligt att tävla mot dem som är ljusår bättre än jag?

Reining kanske inte är det bästa exemplet eftersom det som ska utföras, precis som du skriver, inte skiljer sig så mycket mellan de olika klasserna.

Såklart du vågar! Bara för att mönstren inte är så olika betyder det inte att alla rider lika på alla nivåer! På D-nivå t.ex. är det vanligast att man gör enkla byten, dvs. med travsteg emellan, det existerar väl knappast på B-nivå... Man får dock samma straffpoäng oavsett nivå. Men det är ju samma för alla ;) minst minus vinner!

Senast ändrad:

Pleasure är väl inte heller nåt bra exempel, hur gör man det lättare resp. svårare? Snarare är det ekipagens nivå som skiljer!

Även om momenten är lika i både reining och pleasure på de olika nivåerna så skiljer det ju ändå i svårighetsgrad. Som någon redan nämnt så reglerar man ju antalet byten, spin & slidestops i reining, och i pleasure blir det fler/svårare övergångar ju högre upp i klasserna man kommer. Att göra 2-3 perfekta galoppfattningar från både skritt och jog är ju svårare än att göra en från jog exempelvis.

Skillnaden mellan de olika nivåerna är väl framförallt att kraven på genomförandet av momenten blir högre. På D-nivå kan du komma ganska långt med en harmonisk ridning och att man genomför mönstret/klassen utan några direkta missar, medan du på högre nivå kan rasa rakt igenom resultatlistan p.g.a. ett ynka misstag, trots att resten av ritten gick riktigt bra. Har för mig att det står någonstans (i regelboken?) att målet med mönstrena på D-nivå är att så många som möjligt ska få en godkänd ritt?

Sthu: Bli inte rädd för att ge dig ut och tävla, vi är många blåbär ute på tävlingsbanorna:D

Tävla gör jag så gärna så, min häst är en riktig pärla i ranch trail (han är en naturbegåvning, har han väl förstått vad ett hinder innebär behöver jag bara sitta där och se glad ut!) och tro det eller ej så har vi placerat oss i en pleasure w&t.
Men nu tänkte jag prova reining. Och röra sig fort är kanske inte hans starka sida :angel:

But fear not!
Ni kommer se oss ute bland nummerlappar och startlistor.
Ha kameran redo!! :D

Om du gör ett korrekt och välridet mönster i reining är det bättre än ett snabbt inte lika korrekt utfört! Så du kan fortfarande vinna över dom snabbare ekipagen!

Go for it och lycka till! :)

Jo, det är klart att det kan göras svårare i pleasure genom att övergångarna blir fler och svårare. Men i reining är det samma antal byten och stop och rollbacks och ryggningar i alla klasser, endast antalet spin är olika, jag har även varit med om fyra spin på D-nivå, men det är inte det vanligaste utan det brukar vara ett eller två. Dock så är ju inte själva momenten lättare, en spin är en spin osv. oavsett nivå.

Man behöver dock inte vara rädd att vara med på låg nivå, som jag sa förut så brukar det inte vara så många som fixar flygande byten och slidingstop osv på D-nivå. Ett mönster som är korrekt och noggrant men långsamt utfört på en villig häst ska bedömas högre än ett som rids i ett rasande tempo på en irriterad häst.

Hehe, då skulle ni höra hästens definition av snabbt tempo :D Fick han välja själv skulle det ta nån halvtimme eller två att gå igenom ett mönster :D

Liknande trådar

Dressyr Ja vad säger ni? Jag tävlade ganska aktivt på upp till Msv B- nivå för 12-15 år sedan och har sedan 2011 bara gjort någon enstaka...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Avel Någon som vet hur den används när man bedömer? Resultaten i den linjära bedömningen är väl inte offentliga, men jag undrar lite hur...
Svar
11
· Visningar
1 173
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka