Bedömma avståndet mellan hindren...

F

Faust

Är det någon som vet hur man bedömmer avståndet mellan hindren om man ska hoppa med en stor häst, ex om jag ska hoppa studds o.s.v, hur långt ska avståndet vara mellan hindren?? :banana:

//Frida

Det beror på hur stor galopp hästen har, och VAD du vill träna med studsen.
Vill du att hästen ska träna att korta sig, länga sig, eller bara "rulla på"?
Rider du in i trav eller galopp?

Har din häst normalgalopp (varken extremt kort eller lång), så brukar ungefär 3,20 - 3,30 meter vara lagom att bara "rulla på" över om du rider an i galopp.
Rider du an i trav, kan avståndet behöva kortas lite, ungefär till 3 meter.

Gå till biblioteket och låna nån hoppträningsbok i en sån brukar det finnas avstånd angivna som du kan skriva av. En gammal hederlig är ju Berthlan de Nemethys "Hopplära"!
Sen får du mäta vad långt ditt normalsteg är och sen är det bara att börja stega!! =)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Grazing
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 514
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 292
Senast: Exile
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka